Comunicatul de presa ale CNA de astazi:
„Astazi 14.04.2006, a avut loc la sediul C.N.A. o intalnire cu reprezentantii
ABN-AMRO Bank, in cadrul careia s-au solutionat problemele legate de promovarea in
presa audiovizuala a serviciilor financiare pe care banca le ofera persoanelor
fizice.
Ca urmare, campania de promovare a ABN-AMRO Bank respecta dispozitiile
Legii publicitatii, ale Codului audiovizualului si ale Legii nr.289/2004.”
Comunicatul de presa al CNA din 10 aprilie:
½Pornind de la diferitele reactii aparute fata de solicitarile formulate de
Consiliul National al Audiovizualului de a se opri de la difuzare unele spoturi
publicitare pentru servicii bancare sau de telefonie, membrii Consiliului doresc sa
formuleze urmatoarele precizari:
Consiliul National al Audiovizualului, in temeiul Legii Audiovizualului nr.
504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, este unica autoritate de
reglementare in domeniul audiovizual si garant al interesului public. In aceasta
dubla calitate, Consiliului ii revine obligatia de a monitoriza si de a impune
tuturor radiodifuzorilor respectarea dispozitiilor legale care reglementeaza
continutul programelor audiovizuale, inclusiv pe cele privind publicitatea. In
conformitate cu art. 17 al Legii Audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, Consiliul este autorizat sa emita decizii cu caracter de
norme de reglementare in domeniul publicitatii, al publicitatii electorale si
teleshopping-ului.
In acest sens, Consiliul precizeaza ca publicitatea audiovizuala trebuie sa respecte
atat dispozitiile Legii publicitatii nr. 148/2000, cat si prevederile Codului de
reglementare a continutului audiovizual.
Astfel, Legea publicitatii interzice la art. 6 (a), publicitatea inselatoare, art.
7(b) din aceeasi lege explica ce inseamna publicitatea inselatoare, facand referire
la pretul sau modul de calcul al pretului, precum si la conditiile in care sunt
distribuite produsele sau sunt prestate serviciile. La lit. (f) a aceluiasi articol,
se precizeaza ca omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si
caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare persoanele
carora le sunt adresate, constituie publicitate inselatoare. De asemenea, Codul CNA
prevede la art. 114, lit. c) ca radiodifuzorii au obligatia sa difuzeze pretul sau
tariful integral, incluzand taxa pe valoarea adaugata si toate taxele suplimentare
pentru bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin
marca, producator ori prin modalitati de comercializare.
Tinand cont de aceste dispozitii legale, Consiliul National al Audiovizualului
considera ca promovarea unor spoturi bancare sau de telefonie care nu precizeaza
costurile integrale ale serviciilor se considera publicitate inselatoare, intrucat
nu respecta conditiile susmentionate.
Din punctul de vedere al C.N.A. Legea nr. 289/2004, privind regimul juridic al
contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor persoane fizice, nu
este relevanta si nu constituie o cauza care sa anuleze dispozitiile din Legea
Publicitatii si pe cele din Codul de reglementare a continutului audiovizual.
Pe viitor, Consiliul National al Audiovizualului va monitoriza respectarea cu
strictete a acestor reguli.½