Administratia Fondului pentru Mediu a alocat, pana in prezent, prima de casare, pentru 16.082 de masini din totalul de 16.500 incluse in programul Rabla, restul de 418 fiind redistribuite catre 36 de importatori, producatori si distribuitori auto acceptati in cea de a treia etapa a programului.
Redistribuirea autorturismelor a fost decisa, marti, in sedinta Comitetului de Avizare al Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM).
Potrivit datelor AFM, cele 418 masini ramase neutilizate dupa derularea primelor doua etape ale Programului de Innoire a Parcului Auto National au fost redistribuite catre 36 de producatori, importatori si distribuitori autorizati de autoturisme. Redistribuirea in functie de marcile de autoturisme s-a realizat astfel: Dacia – 46, Daewoo – 46, Fiat – 45, Ford – 45, Peugeot – 45, Chevrolet – 45, Opel – 45, Renault si Nissan – 45, Audi, Seat, Volkswagen, Skoda – 45, Mercedes, Chrysler, Ford, Jeep, Dodge – 11.
In urma derularii primelor doua etape ale programului Rabla, AFM a alocat pentru cele 16.082 de masini suma de 48.246.000 lei, urmand ca, in cea de a treia etapa, sa finanteze prima de casare pentru 418 masini, in valoare totala de 1.254.000.
Dupa prima etapa a programului Rabla, AFM alocase pentru cele 14.451 de masini suma de 43.353.000 lei.
Comitetul Director al Administratiei Fondului de Mediu (AFM) a analizat dosarele depuse de producatori si i-a avizat, la mijocul lunii aprilie, pe cei care indeplineau conditiile, distribuind cele 16.500 de locuri intre 56 de companii acceptate in program.
Conform Ordinului 430/2007, suma de 49,5 milioane lei alocata pentru desfasurarea programului Rabla in anul 2007 se distribuie catre producatorii, importatorii si distribuitorii auto proportional cu cererile acestora de finantare. Conditiile impuse prin actul normativ stabilesc ca cererea de finantare a unui solicitant nu poate depasi totalul sumei alocate programului. De asemenea, solicitarile cumulate pentru o singura marca auto nu trebuie sa depaseasca suma de 49,5 milioane lei. In cazul in care, dupa depunerea de catre solicitanti a cererilor de finantare, suma totala ceruta de acestia depaseste 49,5 milioane lei, AFM aplica un coeficinet de proportionalitate intre suma alocata si suma ceruta. Astfel, daca suma ceruta de catre un solicitant reprezinta 45% din totalul solicitarilor de finantare, acesta va primi echivalentul a 45% din suma alocata programului.
Potrivit aceluiasi act normativ, daca un producator validat nu a utilizat, conform contractului de finantare, pana la sfarsitul primei etape cel putin 80% din suma contractata, contractul de finantare nerambursabila inceteaza de drept, iar Administratia Fondului pentru Mediu va redistribui suma ramasa neutilizata conform criteriului enuntat.
Programul se desfasoara in limita sumei de 49,5 milioane lei, dar, spre deosebire de anul trecut, are trei etape, si nu doua. Astfel, prima etapa s-a incheiat la 31 august, a doua se va incheia pe 12 noiembrie, iar a treia la 12 decembrie. AFM a publicat si o lista cu 142 de firme autorizate sa desfasoare activitati de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz prin program.
De acest program pot beneficia persoanele fizice, proprietari sau mostenitori ai unui autoturism functional inmatriculat in Romania a carui vechime depaseste 12 ani. Masina veche urmeaza sa fie radiata, iar in baza certificatelor de distrugere a autoturismului si de radiere proprietarul primeste o suma de casare in valoare de 3.000 de lei, care va fi virata in contul de trezorerie al producatorului validat la care acesta este inscris pentru achizitionarea unei masini noi.