Fonduri in valoare de 100 de miliarde de lei

Potrivit reprezentantilor ANIMMC, facute cu ocazia Tirgului pentru IMM organizat de agentie in perioada 2-4 iunie la Romexpo, acest program de finantare a investitiilor realizate de intreprinderile nou-infiintate, de microintreprinderi si IMM este in faza finala de pregatire si ar urma sa inceapa in maxim trei sau patru saptamini. “Recent a fost incheiata licitatia pentru selectarea bancii prin care se vor derula creditele, cistigatoarea fiind Finansbank. In prezent, suntem in faza de a pregatire a normelor de acordare a creditelor prin intermediul acestei bannci si semnarea contractului privind derularea finantarii. Speram ca pina la sfirsitul lunii programul sa inceapa sa functioneze”, a spus Traian Caramanian, consilierul presedintelui ANIMMC, Ovidiu Chirovici.

Fondurile totale alocate acestui program sunt in valoare de aproape 100 de miliarde de lei, de trei ori mai multe decit anul trecut, cind micile intreprinderi au avut la dispozitie 36 de miliarde.

Schema finantarii

Schema finantarii este urmatoarea: din valoarea totala a finantarii, partea nerambursabila, acordata de stat prin ANIMMC, este in proportie de 40%, in timp ce 45% este reprezentat de un credit acordat de banca iar restul de 15% reprezinta aportul solicitantului, in natura sau in numerar.

PROCEDURA DE IMPLEMENTARE

a Programului national multianual pe perioada 2002 – 2005 de sustinere a investitiilor realizate de catre intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a investitiilor de modernizare/retehnologizare a intreprinderilor mici si mijlocii

1. Obiectivul Programului

Obiectivul Programului national multianual pe perioada 2002 – 2005 de sustinere a investitiilor realizate de catre intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a investitiilor de modernizare/retehnologizare a intreprinderilor mici si mijlocii, denumit in continuare Program, il constituie sustinerea investitiilor realizate de intreprinderile nou-infiintate, precum si de intreprinderile mici si mijlocii (IMM) in sectoarele economice prioritare stabilite prin prezenta procedura, cresterea volumului de activitate si a competitivitatii IMM din aceste sectoare.

2. Bugetul Programului

Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2005 este de 100 miliarde lei, defalcat astfel:

– 97,2 miliarde lei pentru acordarea de alocatii financiare nerambursabile (AFN) beneficiarilor eligibili;

– 2,8 miliarde lei la dispozitia Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), constand in cheltuieli pentru implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului (cheltuieli materiale si servicii: cheltuieli pentru derularea procedurii de achizitie publica, cheltuieli de promovare a Programului etc.).

3. Implementarea Programului

3.1. ANIMMC este administratorul Programului, iar derularea acestuia se realizeaza prin intermediul unei banci comerciale (banca) ce urmeaza a fi selectata prin licitatie publica deschisa, in conformitate cu prevederile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.

3.2. ANIMMC va incheia cu banca selectata conform subpct. 3.1 un contract de prestari de servicii in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii de licitatie publica deschisa.

3.3. Banca va demara implementarea Programului in termen de 20 de zile calendaristice de la data incheierii contractului de prestari de servicii.

3.4. In vederea administrarii corespunzatoare a Programului, in cadrul ANIMMC se va constitui o unitate de implementare a Programului (UIP). Structura organizatorica, numarul de persoane, atributiile si responsabilitatile UIP vor fi stabilite prin ordin al presedintelui ANIMMC.

4. Beneficiari eligibili

4.1. Pot beneficia de prevederile Programului intreprinderile nou-infiintate, microintreprinderile, precum si intreprinderile mici si mijlocii care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt definite conform art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii si isi desfasoara activitatea in Romania;

b) au capital social integral privat;

c) si-au indeplinit la termen obligatiile exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetele speciale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;

d) nu au credite restante;

e) nu sunt in stare de faliment ori de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate sau nu se afla intr-o situatie similara cu cele mentionate mai sus, reglementata de lege;

f) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor in una dintre situatiile prevazute la lit. e);

g) respecta criteriul de independenta asa cum este definit in art. 3 alin. (2) din Legea nr. 346/2004;

h) indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute de normele specifice de creditare ale bancii, pentru a obtine creditul asociat.

4.2. In sensul Programului, o societate comerciala este considerata intreprindere nou-infiintata daca:

a) a fost infiintata cu cel mult 2 ani inaintea datei de solicitare a AFN sau nu a inregistrat venituri din exploatare in ultimul an fiscal;

b) are un numar mediu scriptic anual de salariati de maximum 49 inclusiv, calculat conform art. 5 si art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2004;

c) are o cifra de afaceri anuala echivalenta in lei cu pana la 8 milioane euro sau un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste echivalentul in lei a 5 milioane euro, conform art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 346/2004.

4.3. In sensul Programului, o societate comerciala este considerata microintreprindere daca:

a) a fost infiintata cu cel putin un an inaintea datei de solicitare a AFN si a inregistrat venituri din exploatare de cel putin 3 luni;

b) are un numar mediu scriptic anual de salariati de maximum 9 inclusiv, calculat conform art. 5 si art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2004;

c) are o cifra de afaceri anuala echivalenta in lei cu pana la 8 milioane euro sau un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste echivalentul in lei a 5 milioane euro, conform art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 346/2004.

4.4. In sensul Programului, o societate comerciala este considerata intreprindere mica sau mijlocie daca:

a) a fost infiintata cu cel putin 2 ani inaintea datei de solicitare a AFN si a inregistrat venituri din exploatare in fiecare dintre ultimii 2 ani anteriori solicitarii AFN;

b) are un numar mediu scriptic anual de salariati de maximum 249 inclusiv, calculat conform art. 5 si art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2004;

c) are o cifra de afaceri anuala echivalenta in lei cu pana la 8 milioane euro sau un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste echivalentul in lei a 5 milioane euro, conform art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 346/2004.

5. Termenii si conditiile Programului

5.1. In cadrul Programului se sustin prin AFN investitiile realizate de beneficiarii eligibili in sectoarele economice/activitatile eligibile prevazute in anexa la prezenta procedura.

5.2. AFN ce poate fi acordata unui beneficiar eligibil nu poate depasi echivalentul in lei a 50.000 euro, in cazul intreprinderilor mici si mijlocii, conform subpct. 4.4, respectiv 10.000 euro, pentru intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, conform subpct. 4.2, respectiv 4.3, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, si in acelasi timp nu poate acoperi mai mult de 40% din valoarea proiectului de investitii.

5.3. Banca selectata va acorda beneficiarului eligibil un credit de finantare, pe termen mediu sau lung, care va acoperi minimum 45% din valoarea proiectului de investitii.

5.4. Contributia proprie a beneficiarului eligibil trebuie sa fie de minim 15% din valoarea proiectului de investitii, in natura sau in numerar.

5.5. AFN poate fi utilizata pentru achizitionarea de active corporale si necorporale de tipul: terenuri, cladiri, constructii, masini, utilaje si echipamente, mijloace de transport de marfuri, brevete de inventie, licente, dar si pentru reconstructia, extinderea sau modernizarea de active corporale direct legate de realizarea proiectului de investitii.

5.6. Se pot finanta numai achizitiile de masini, utilaje, echipamente, mijloace de transport de marfuri care sunt noi (nu second-hand).

5.7. Cheltuielile efectuate inaintea depunerii cererii de finantare nu sunt eligibile.

5.8. Atat AFN, cat si creditul bancar in cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru rambursarea imprumuturilor existente care au fost contractate din alte surse.

5.9. O intreprindere poate beneficia o singura data de ajutor in cadrul Programului.

6. Modalitatea de derulare a Programului

6.1. Beneficiarul potential va inainta, personal sau prin posta, cererea de finantare insotita de documentele justificative catre ANIMMC. Modelul cererii de finantare si lista documentelor justificative vor fi stabilite in cadrul contractului dintre ANIMMC si banca.

6.2. Evaluarea cererilor de finantare si a documentelor justificative va fi facuta de comitetul de evaluare a programului, conform procedurilor cuprinse in contractul dintre ANIMMC si banca.

6.3. Membrii, atributiile si responsabilitatile Comitetului de evaluare a Programului vor fi stabilite prin ordin al presedintelui ANIMMC.

6.4. Decizia cu privire la acordarea AFN si a creditului bancar se va lua in cadrul Comitetului de evaluare a Programului.

6.5. Acordarea AFN si a creditului bancar se va face in baza unui contract incheiat intre banca selectata si beneficiar.

7. Dispozitii finale

7.1. Banca selectata in urma licitatiei publice deschise, modelul cererii de finantare si lista documentelor justificative vor fi publicate pe site-ul ANIMMC (www.animmc.ro), precum si pe site-ul bancii respective in termen de 3 zile de la data semnarii contractului de intermediere financiara.

7.2. Data de la care se pot depune cererile de finantare si documentele justificative la ANIMMC va fi anuntata anterior cu cel putin 10 zile calendaristice pe pagina web a ANIMMC (www.animmc.ro).

7.3. Procedura de inregistrare si evaluare a cererilor de finantare si a documentelor justificative va fi elaborata dupa selectarea bancii, va fi stipulata in contractul de prestari de servicii si va fi publicata pe site-ul ANIMMC (www.animmc.ro), precum si pe site-ul bancii implementatoare.

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*