Astfel, baza de date a CRB va avea o sfera de cuprindere mai larga decit datele inregistrate in prezent la Biroul de credit. Instututia de raportare creata de 24 de banci va primi informatii numai despre intirzierile la plata care depasesc 60 de zile.
Pina la 1 septembrie, Centrala Riscurilor Bancare era o structura specializata in colectarea, stocarea si centralizarea informatiilor privind expunerea fiecarei institutii de credit din sistemul bancar fata de acei debitori care au beneficiat de credite sau angajamente al caror nivel cumulat depasea suma limita de raportare, de 200 de milioane lei. De asemena, la CRB erau transmise toate cazurile de fruda prin intermediul cardurilor.
Extinderea atributiilor CRB a fost anuntata, inca de la inceputul anului de viceguvernatorul BNR Mihai Bogza. Masura a fost adoptata de banca centrala dupa explozia inregistrata in 2003 de finantarile acordate populatiei.
Totodata, oficialii BNR au dorit sa constituie o baza de date care sa compenseze o eventuala intirziere in deschiderea biroului de credit. Mai mult, modificarea ar putea grabi introducerea celei de-a doua etape de raportare la Biroul de Credit, care va include si date despre clientii persoane fizice care au rambursat imprumuturile in termenul asumat.
Centrala Riscurilor Bancare
Regulamentul nr.4/2004 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Riscurilor Bancare
(Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.739 din 16.08.2004)
Rezumat:
Centrala Riscurilor Bancare (CRB) reprezinta o structura specializata in colectarea, stocarea si centralizarea informatiilor privind expunerea fiecarei institutii de credit din sistemul bancar romanesc fata de acei debitori care au beneficiat de credite si/sau angajamente al caror nivel cumulat depaseste suma limita de raportare sau restantele mai mari de 30 zile, indiferent de suma, inregistrate in restituirea creditelor de catre persoanele fizice fata de care institutiile de credit inregistreaza o expunere mai mica de 200 milioane lei, precum si a informatiilor referitoare la fraudele cu carduri produse de catre posesori.
Baza de date a Centralei Riscurilor Bancare este organizata in patru registre:
1. Registrul central al creditelor (RCC) contine informatii de risc bancar raportate de institutiile de credit si este actualizat lunar;
2. Registrul creditelor restante (RCR) contine informatii de risc bancar referitoare la abaterile de la graficele de rambursare din cel mult ultimii sapte ani si este alimentat lunar de Registrul central al creditelor;
3. Registrul grupurilor de debitori (RGD) contine informatii despre grupurile de persoane fizice si/sau juridice care reprezinta un singur debitor si este alimentat lunar de Registrul central al creditelor;
4. Registrul fraudelor cu carduri (RFC) contine informatii despre fraudele cu carduri produse de catre posesori raportate de institutiile de credit si este actualizat on-line
Utilizatorii informatiilor existente in baza de date a Centralei Riscurilor Bancare sunt persoanele declarante si Banca Nationala a Romaniei. Persoanele declarante sunt institutiile de credit si societatile de credit ipotecar in conformitate cu prevederile art.19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.200/2002 privind societatile de credit ipotecar, aprobata prin Legea nr.330/2003.
Schimbul de informatii de risc bancar se realizeaza electronic prin Reteaua de Comunicatii Interbancara.
Raportarile efectuate de persoanele declarante contin urmatoarele informatii:
• datele de identificare a debitorilor fata de care institutia inregistreaza o expunere mai mare sau egala cu limita de raportare;
• informatii privind fiecare din creditele si angajamentele de care debitorul beneficiaza: tipul creditului, termenul de acordare, tipul garantiei, serviciul datoriei, data acordarii si data scadentei, suma acordata, suma datorata utilizata si suma datorata neutilizata la momentul raportarii, suma restanta;
• informatii privind persoanele fizice care nu indeplinesc conditia de limita de raportare si inregistreaza restante mai mari de 30 zile;
• informatii privind grupurile de persoane fizice si/sau juridice care reprezinta un singur debitor: denumire grup, cod grup, componenta grup;
• informatii privind fraudele cu carduri produse de posesori: date identificare posesor card, tip card, valuta, data constatarii fraudei, suma fraudata.
Difuzarea informatiilor de Centrala Riscurilor Bancare catre persoanele declarante se face in doua moduri:
• rapoarte lunare care cuprind informatii privind toti debitorii pe care persoana declaranta i-a raportat in luna respectiva, cu toate informatiile disponibile la Centrala Riscurilor Bancare referitoare la creditele si angajamentele de care debitorul a beneficiat de la toate institutiile de credit, fara a se preciza identitatea institutiilor creditoare (situatia riscului global);
• ca raspuns la interogarile (cereri de consultare) on-line in care persoanele declarante pot solicita doua tipuri de informatii: situatia riscului global si situatia creditelor restante (pe o perioada de 7 ani).
Trebuie precizat ca pentru debitorii raportati de persoanele declarante, informatiile sunt furnizate neconditionat, in timp ce, pentru clientii – debitori potentiali, accesul persoanelor declarante este conditionat de obtinerea prealabila a acordului clientului respectiv.
Sisteme similare de gestiune a informatiilor de credit functioneaza cu succes in tari din Uniunea Europeana cu un grad ridicat de intermediere financiara, cum sunt: Austria, Belgia, Franta, Germania, Italia, Portugalia, Spania, etc.
Varianta integrala a legii o puteti citi la adresa:
http://www.bnro.ro/Ro/Legi/CRB/