„Buna ziua. Eu in anul 2018 am luat un credit la OTP pe firma de 20k de lei pe care nu am mai reusit sa il achit astfel a ramas suma de 4500 lei, prin urmare in 2020 au fost proprite conturile mele si implicit ale sotului trecut ca fidejisor. Situatia este rezolvata din sept 2020 (am achitat tot). Acum dorim sa accesam un credit ipotecar, mai exact sotul, ca nu a avut niuciun credit niciodata, dar este refuzat de banci datorita CRC-ului (apare cu creditul la OTP). Mentionez ca avem si conventie matrimoniala. A fost legal cand s-a pus proprire pe contul sotului fara sa se instiinteze fidejisorul de datorie? Se mai poate face ceva in cazul acesta? Multumesc”, intreaba un cititor Ghiseulbancar.ro.

RASPUNS

Da, se pot sterge datele negative din Centrala Riscului de Credit (CRC) de la Banca Nationala a Romaniei (BNR), la fel ca stergerea din Biroul de Credit. Procedura este urmatoarea: trebuie sa trimiteti  o cerere in acest sens catre banca (OTP) care v-a raportat la CRC, motivand ca nu ati fost instiintat inainte de raportarea la CRC.

Iata informatiile publicate de BNR cu privire la CRC:

Informare privind activitatea CRC

1. Ce este Centrala Riscului de Credit?
CRC este o bază de date care conÅ£ine informaÅ£ii referitoare la datele de identificare ale debitorilor, la creditele acordate acestora ÅŸi la angajamentele asumate în numele lor în lei sau în valută de către fiecare persoană declarantă, precum ÅŸi la fraudele cu carduri produse de către posesori.
2. Unde funcÅ£ionează Centrala Riscului de Credit? Care este temeiul legal în baza căruia funcÅ£ionează aceasta?
CRC funcÅ£ionează la Banca NaÅ£ională a României, cu sediul în str. Lipscani nr. 25 sector 3 București cod 030031, în baza prevederilor:

  1. Legii nr. 312/2004 privind Statutul Băncii NaÅ£ionale a României ÅŸi
  2. Regulamentul BNR nr. 2/2012 privind organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea la BNR a Centralei Riscului de Credit (publicat în Monitorul Oficial al României nr. 49 din 20.01.2012), cu modificările ulterioare (Monitorul Oficial, Partea I, nr. 275 din 23.04.2015, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 706 din 12.09.2016, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1018 din 22.12.2017, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454 din 29.05.2020 și Monitorul Oficial, Partea I, nr. 204 din 02.03.2021).

Aceste reglementări pot fi accesate ÅŸi pe site-ul internet al Băncii NaÅ£ionale a României în secÅ£iunea LegislaÅ£ie.

3. Cine raportează la Centrala Riscului de Credit?
La CRC raportează următoarele persoane declarante:

  1. instituÅ£iile de credit, instituÅ£iile financiare nebancare înscrise în Registrul special, instituÅ£iile de plată care înregistrează un nivel semnificativ al activităÅ£ii de creditare ÅŸi instituÅ£iile emitente de monedă electronică care înregistrează un nivel semnificativ al activităÅ£ii de creditare – persoane juridice române;
  2. sucursalele din România ale instituÅ£iilor de credit ÅŸi ale instituÅ£iilor financiare nebancare înscrise în Registrul special – persoane juridice străine.
4. Ce fel de informaÅ£ii se raportează la Centrala Riscului de Credit?
La CRC se raportează următoarele informaÅ£ii de risc de credit:

  1. datele de identificare ale debitorilor (persoane fizice ÅŸi juridice rezidente ÅŸi nerezidente): nume/denumire, cod numeric personal/cod unic de înregistrare(pentru debitorii rezidenÅ£i) sau codul Å£ării urmat de informaÅ£ia solicitată de către persoana declarantă la deschiderea contului curent (pentru debitorii nerezidenÅ£i), judeÅ£ul de domiciliu, Å£ara, activitatea, forma de proprietate, sectorul instituÅ£ional, sucursală a unei persoane juridice;
  2. creditele acordate debitorilor ÅŸi angajamentele asumate in numele lor în lei sau în valută de către fiecare persoană declarantă pentru debitorii a cărui datorie individuală faÅ£ă de instituÅ£ia respectivă este mai mare sau egală cu 20.000 lei;
  3. informaÅ£ii referitoare la componenÅ£a grupului de persoane fizice ÅŸi/sau juridice care reprezintă un grup de clienÅ£i aflaÅ£i în legătură/un singur debitor, grup evidenÅ£iat de fiecare persoană declarantă;
  4. fraudele cu carduri produse de posesori.
5. Când se raportează fraudele cu carduri la Centrala Riscului de Credit?
Fraudele cu carduri se raportează atunci când se încalcă prevederile contractuale de către posesorii de card de debit ÅŸi/sau de credit ÅŸi suma  corespunzătoare nu mai este înregistrată la restanÅ£e în evidenÅ£ele persoanelor declarante. MenÅ£ionăm că, această informaÅ£ie este raportată la CRC de către persoanele declarante în momentul constatării acesteia.
6. Care este frecvenţa şi perioada de raportare la Centrala Riscului de Credit?
Raportarea la CRC se face în format electronic, lunar, prin ReÅ£eaua de ComunicaÅ£ii Interbancare, între 01 – 17 ale fiecărei luni când se transmit informaÅ£iile aferente lunii anterioare.
7. Cât timp este menÅ£inută informaÅ£ia raportată în baza de date a Centralei Riscului de Credit?
InformaÅ£ia raportată este menÅ£inută în baza de date a CRC, în conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare.
8. Ce informaÅ£ii există despre persoanele fizice la Centrala Riscului de Credit?
La CRC există următoarele informaÅ£ii de risc de credit:

  1. datele de identificare ale debitorilor persoane fizice: nume, cod numeric personal sau codul Å£ării urmat de informaÅ£ia solicitată de către persoana declarantă la deschiderea contului curent (pentru debitorii nerezidenÅ£i), judeÅ£ul de domiciliu, Å£ara ÅŸi sectorul instituÅ£ional;
  2. creditele acordate debitorilor persoane fizice ÅŸi angajamentele asumate în numele lor în lei sau în valută de către fiecare persoană declarantă pentru debitorii a căror datorie individuală faÅ£ă de instituÅ£ia respectivă este mai mare sau egală cu 20 000 lei;
  3. informaÅ£ii referitoare la componenÅ£a grupului de persoane fizice ÅŸi/sau juridice care reprezintă un grup de clienÅ£i aflaÅ£i în legătură/un singur debitor, grup evidenÅ£iat de fiecare persoană declarantă;
  4. fraudele cu carduri produse de posesori.
9. Dacă o persoană fizică/juridică a avut în trecut un credit cu care a fost înregistrată în baza de date a Centralei Riscului de Credit ÅŸi ulterior l-a achitat integral, mai figurează în această bază de date?
Da. Achitarea integrală a creditului nu presupune ÅŸtergerea din baza de date a informaÅ£iilor deja raportate pe numele debitorului; acestea sunt menținute în baza de date a CRC în conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare.
10. Cine poate consulta informaÅ£ia din baza de date a Centralei Riscului de Credit ÅŸi în ce scop?
Potrivit prevederilor art. 24 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare, persoanele declarante pot consulta baza de date a CRC în vederea obținerii informației de risc de credit referitoare la orice persoană fizică sau juridică nonbancară.
11. Cum trebuie să procedeze persoanele fizice pentru a obÅ£ine informaÅ£ii de la Centrala Riscului de Credit?
Persoanele fizice pot obÅ£ine informaÅ£ii de la CRC numai dacă le solicită în nume propriu. Pentru a obÅ£ine aceste informaÅ£ii trebuie remisă prin poÅŸtă o solicitare scrisă (în original) către Banca NaÅ£ională a României- DirecÅ£ia Statistică, datată ÅŸi semnată, pe adresa Str. Lipscani nr. 25, sector 3, BucureÅŸti, cod 030031 (secÅ£iunea link-uri utile din cadrul prezentării CRC: persoane fizice). Cererea va fi însoÅ£ită de o copie xerox lizibilă după buletin/carte de identitate/paÅŸaport.
Răspunsul la solicitare:
 – va fi transmis prin poÅŸtă la adresa din actul de identitate ataÅŸat solicitării sau la o altă adresă menÅ£ionată de solicitant care să asigure că predarea i se va face personal;
 – poate fi ridicat personal de către solicitant de la sediul centralei Băncii NaÅ£ionale a României, dacă acest lucru este menÅ£ionat în solicitare.
În cazul în care răspunsul este ridicat personal de la sediul centralei Băncii NaÅ£ionale a României de către solicitant, acesta trebuie să se identifice cu originalul documentului ataÅŸat la solicitare.
12. Se poate contesta corectitudinea informaţiilor din baza de date a Centralei Riscului de Credit?
Orice persoană raportată poate contesta corectitudinea informaÅ£iilor înregistrate în baza de date a CRC pe numele său, prin intermediul persoanei declarante care i-a remis aceste informaÅ£ii, în conformitate cu procedura de conciliere prevăzută la art. 32 alin. 1 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare.
13. Poate Centrala Riscului de Credit să rectifice/ÅŸteargă informaÅ£iile aferente unui debitor existent în baza de date?
Nu, CRC nu poate rectifica sau ÅŸterge informaÅ£ia de risc de credit înregistrată în baza de date. Deoarece instituÅ£iile de credit, instituÅ£iile financiare nebancare înscrise în Registrul special, instituÅ£iile de plată care înregistrează un nivel semnificativ al activităÅ£ii de creditare ÅŸi instituÅ£iile emitente de monedă electronică care înregistrează un nivel semnificativ al activităÅ£ii de creditare, în calitate de persoane declarante, răspund pentru veridicitatea ÅŸi integritatea informaÅ£iei de risc de credit transmise la CRC (art. 34 din Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare) numai acestea pot proceda la rectificarea sau ÅŸtergerea informaÅ£iilor din baza de date, în situaÅ£ia în care acestea au fost transmise eronat.
14. Ce tipuri de rapoarte furnizează Centrala Riscului de Credit?
Rapoartele furnizate de CRC persoanelor declarante sunt raportul „InformaÅ£ii existente în baza de date a Centralei Riscului de Credit” ÅŸi raportul „Fraude cu carduri” care conÅ£in informaÅ£ii de risc de credit, fără a se preciza identitatea instituÅ£iilor care au raportat aceste informaÅ£ii. PetenÅ£ii, persoane fizice pot obÅ£ine, în urma solicitării scrise (conform celor menÅ£ionate la pct. 11), un raport în care sunt specificate informaÅ£iile de risc de credit ÅŸi denumirea persoanelor declarante care au raportat aceste informaÅ£ii.
15. În baza de date a Centralei Riscului de Credit există informaÅ£ii raportate de către lichidatorii desemnaÅ£i de tribunal pentru gestionarea băncilor în faliment?
Da. În baza de date a CRC sunt informaÅ£ii raportate de către lichidatorii desemnaÅ£i de tribunal pentru gestionarea băncilor în faliment, ÅŸi anume: Banca de InvestiÅ£ii ÅŸi Dezvoltare S.A., Banca InternaÅ£ională a Religiilor S.A., Banca Română de Scont S.A., Banca Turco-Română S.A., Banca Columna S.A. ÅŸi Nova Bank S.A.
16. Centrala Riscului de Credit este singura bază de date referitoare la credite ÅŸi sume restante provenite din întârzierea sau neplata ratelor unui credit?
Nu. Biroul de Credit S.A. (la care acÅ£ionari sunt o parte din instituÅ£iile de credit) monitorizează informaÅ£iile despre creditele acordate persoanelor fizice.
17. Există structuri similare Centralei Riscului de Credit în Europa?
Da. În Europa există Registrul Central al Creditelor în Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, FranÅ£a, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Portugalia, Slovacia, Slovenia ÅŸi Spania. Sistemele din aceste Å£ări funcÅ£ionează în băncile centrale, în baza unor principii general acceptate pe plan internaÅ£ional.
18. Cum sunt protejate datele cu caracter personal la Centrala Riscului de Credit ?
CRC prelucrează datele cu caracter personal, în condiții de siguranță și numai pentru scopurile specificate în Regulamentul BNR nr. 2/2012, cu modificările ulterioare, respectând prevederile Regulamentului (UE) 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor – RGPD)

Alte informații privind prelucrarea datelor cu caracter personal pot fi obținute de pe pagina Date cu caracter personal

Sursa: BNR.ro

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*