Dezvoltarea puternica a afacerilor precum si explozia numarului de masini cumparate de populatie a permis inflorirea finantarilor prin leasing. Concurenta tot mai acerba, precum si noile norme de creditare si de reglementare impuse de Banca Nationala a Romaniei au condus la tensiuni mocnite de mai bine de un an, dar care acum au inceput acum sa fie facute publice de unele companii.
Dupa scandalul MTS Leasing din vara anului trecut, cand o firma fantoma de leasing imobiliar a inselat mai multi clienti, Banca Nationala a inceput sa supraveghere si piata de leasing. Companiile care acorda acest tip de finantare trebuie sa se inregistreze la BNR, insa procesul treneaza.
Din cauza numarului foarte mare de firme de leasing, BNR nu a reusit nici pana acum sa inregistreze toate companiile care acorda astfel de finantari, fapt care a condus la o concurenta neloiala pe piata.
Unele firme de leasing respecta, altele nu, normele BNR
Ceea ce inseamna ca firmele ce nu sunt inregistrate la BNR nu sunt nici supravegheate, adica pot acorda finantari fara sa respecte nici o norma. Este vorba, in principal, de gradul de indatoare a clientilor, precum si de garantiile necesare, respectiv avansul ce trebuie platit initial.
Persoanele fizice in special, dar si firmele, pot obtine astfel masini sau echipamente in leasing in conditii extrem de relaxate, in comparatie cu cele impuse de firmele mari supuse normelor BNR, care nu permit o indatorare mai mare de 40% din veniturile clientilor.
Aceasta situatie a condus inclusiv la mutari de clienti de la firmele mari spre cele neautorizate de BNR, spune Claudiu Stanescu, directorul BCR Leasing, una dintre cele mai mari firme de leasing din Romania. Acesta critica in termeni detul de duri politica Bancii Nationale cu privire la supravegherea pietei de leasing, cerand ca toate firmele de leasing sa aiba aceleasi conditii de functionare.
Nesupravegherea conditiilor de finantare in cazul anumitor companii le-ar putea expune pe acestea, dar si pe clientii lor, la riscul de a nu-si putea plati ratele, mai ales in conditiile actuale, cu fluctuatii puternice a cursului valutar si cresteri de dobanzi.
Istoria scandalurilor pe piata de leasing
Scandalurile de pe piata de leasing au inceput inca de acum trei ani, odata cu celebra firma-fantoma MTS Leasing, care a tepuit sute de romani atrasi printr-o reclama agresiva de leasing imobiliar cu dobanda de numai 5%, fata de 12-13 procente care era media pietei pe acea vreme si cu avans de numai 15%. Pe atunci, pe piata de leasing era ca in vestul salbatic, pentru ca nimeni nu controla aceste firme, cu toate ca era vorba, la fel ca acum, de o activitate de finantare asemanatoare cu cea a bancilor.
O firma de leasing putea sa se infiinteze cu un capital de numai doua milioane de lei vechi, ca orice alt SRL. Mai mult, cum a fost cazul MTS Leasing, firma putea sa functioneze in Romania fara macar sa fie inregistrata la autoritatile romanesti de supraveghere. Asa a putut functiona frauda MTS Leasing, o firma inregistrata in Germania, care promitea ca ofera imprumuturi de tip leasing imobiliar, pentru constructia de case, dupa ce percepea un avans de 15% de la clientii naivi.
Totul s-a intamplat fara ca institutiile de supraveghere sa intervina. ½Nu supraveghem piata de leasing, nu e treaba noastra½, s-au scuzat reprezentantii BNR.
BNR a inceput sa reglementeze piata de leasing dupa scandalul MTS Leasing
Abia dupa ce s-a dovedit ca respectiva afacere era o inselaciune si dupa ce sefii firmei s-au facut nevazuti cu milioanele de euro ale celor care au dat avans pentru o casa in leasing, autoritatile au inceput sa ia masuri.
Iar Banca Nationala a admis ca totusi firmele de leasing sunt treaba ei, astfel ca a inceput sa le inregistreze si sa le supravegheze. Problema este ca respectivul proces de inregistrare la BNR a firmelor de leasing, in diverse registre, se dovedeste extrem de complicat si de lunga durata.
Estimari privind cresterea pietei de leasing
Piata de leasing va creste in acest an in medie cu 25%, din care 20% reprezinta leasingul financiar, care presupune exclusiv finantarea unui bun, fara alte servicii suplimentare, cum se procedeaza in cazul leasingului operational.
Volumul finantarilor in leasing a ajuns in 2007 la aproximativ 4,2 miliarde de euro si ar putea atinge in 2008 aproximativ cinci miliarde de euro, in crestere cu aproximativ 30% fata de anul trecut.
Leasingul imobiliar castiga tot mai mult teren, pe fondul dezvoltarii puternice a sectorului imobiliar si al constructiilor. Potrivit directorului BCR Leasing, motorul de crestere al pietei de leasing in acest an il va reprezenta finantarile in leasing destinate sectorului imobiliar, printre care se afla si noile proiecte rezidentiale.
De altfel, ponderea finantarilor in leasing a crescut puternic la BCR Leasing de la 1% din totalul contractelor la finele anului 2006 la 8% la sfarsitul lui 2007.
Potrivit datelor celor doua asociatii de leasing din Romania, leasingul auto, predominant inca in totalul finantarilor, incepe sa piarda teren in favoarea finantarilor de echipamente si de imobile.
Astfel, in primele noua luni ale anului trecut, 21% (666 milioane Euro) din totalul finantarilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 7% (228 milioane Euro) sectorul imobiliar si 72% (2.295 milioane Euro) sectorul transporturilor.
Se asteapta ca in acest an ponderea leasingului imobiliar sa ajunga la aproape 15% din totalul pietei.