Zilele trecute, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor a sancþionat o
firmã de asigurãri prin suspendarea, pe o perioadã de o lunã, a dreptului
de a mai vinde asigurãri auto obligatorii RCA. Motivul: s-a constatat cã
aceasta a refuzat, pur ºi simplu, sã plãteascã daunele cuvenite celor care
ºi-au fãcut o asigurare la aceastã firmã prin intermediul brokerilor de
asigurãri. Fireºte cã orice asigurare corect incheiatã, direct la firma de
asigurãri sau prin intermediul unui broker este perfect valabilã. In
realitate, refuzul sau amanarea la nesfarºit al despãgubirilor cuvenite
celor care au fãcut un accident a devenit un fenomen ingrijãrãtor pe piaþa
asigurãrilor.

Cauzele sunt multiple ºi þin in primul rand de modul haotic in care a fost
reglementatã ºi spravegheatã piaþa asigurãrilor. Ne amintim cu toþii de
agenþii de asigurãri postaþi prin harburi de maºini in toate intersecþiile
oraºelor ºi care ne vindeau o asigurare la preþuri mici. Scopul era de a
vinde cat mai multe asigurãri pentru firma pe care o reprezentau, astfel
incat aceasta sã acapareze o cotã de piaþã cat mai importantã. In acelaºi
timp, Comisia de Supraveghere impunea un anumit tarif al asigurãrilor,
fapt care nu a fãcut decat sã contribuie la apariþia crizei pe piaþa
asigurãrilor auto, incã de anul trecut.

Ce s-a intamplat? Piaþa auto a crescut intr-un ritm atat de mare incat
numãrul accidentelor a ajuns la niveluri de neimaginat. Astfel incat
firmele de asigurãri cu expuneri foarte mari pe asigurãrilor auto, nu au
mai fãcut faþã avalanºei de despãgubiri, atat ca numãr, dar mai cu seamã
ca valoare. Preþul maºinilor a crescut permanent, in consecinþã ºi cel al
valorii daunei. In acelaºi timp, au avut loc creºteri substanþiale de
preþuri ºi la service-urile auto, atat in privinþa valorii prestaþiilor
cat ºi a pieselor de schimb.

Toate acestea au condus, incã de anul trecut, la intrarea in incapacitate
de platã a unor firme de asigurãri, in timp ce altele suferã ºi acum
pierderi importante ce sunt compensate din caºtiguri venite din alte
sectoare, precum asigurãrile de viaþã, de locuinþã sau, mai nou, pensiile
private, unde volumul daunelor sunt incomparabil mai reduse. Mai mult, de
la inceputul acestui an, normele europene impun cel puþin dublarea
valorilor maxime ale despãgubirilor ce se pot acorda pentru pagubele
rezultate dintr-un accident auto, ceea ce inseamnã cã firmele de asigurãri
vor avea cheltuieli ºi mai mari.

Astfel, s-a ajuns ca o asigurare RCA sã coste acum chiar ºi de trei ori
mai mult decat in urmã cu un an. Insã doar scumpirea asigurãrilor nu
rezolvã problemele, intrucat noile tarife sunt suportabile de cei care-ºi
permit maºini tot mai multe ºi tot mai scumpe.

O problemã a devenit acum modul in care firmele iºi despãgubesc clienþii.
Pentru a avea cheltuieli cat mai mici cu despãgubirile, unele firmele de
asigurãri incheie parteneriate cu anumite service-uri, a cãror lucrãri de
reparaþii au un grad de calitate scãzut ºi care folosesc cele mai ieftine
piese de schimb. Toate acestea, pentru ca firma de asigurãri sã plãteascã
cat mai puþin, fãrã sã se gandeascã insã cã cei care pierd suntem tot noi,
clienþii…de rand. In ultimul ceas, am auzit cã Protecþia Consumatorului
va colabora in aceastã privinþã cu Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*