Creditele de consum in lei sunt cele mai scumpe
Din categoria creditelor de consum, o parte importanta este ocupata de creditele pentru cumpararea bunurilor de folosinta indelungata, prin intermediul marilor lanturi de magazine electrocasnice precum Flanco, Altex, Media Galaxy, Domo sau Flamingo. Bubele acestor imprumuturi sunt reprezentate de nivelul mare al dobanzilor la lei (spre exemplu exista banci care practica dobanzi de 11,5-14% pentru creditele ipotecare, in vreme ce dobanzile la imprumutul pentru bunuri de folosinta indelungata sar de 25%) si faptul ca produsele de creditare sunt disponibile numai in varianta cu dobanda fixa. Dupa cum sesiza si Ghiseul Bancar intr-o serie de articole publicate anul trecut privind creditele din magazine, majoritatea imprumuturilor in lei au dobanzi fixe pe toata perioada creditului, fara a exista si alternativa dobanzii variabile, care ar putea scadea in ton cu evolutia pietei. Clientii vor plati, astfel, peste cativa ani, rate cu dobanzi care ar putea ramane cu mult peste cele existente in acel moment pe piata. Credisson este unul dintre operatorii care ofera doar credite in lei, cu dobanzi fixe. Pentru a atrage clientii, societatile de creditare «imbraca» ofertele in mesaje cat mai atragatoare (precum creditul doar cu buletinul!).
Are balta peste !
Chiar si in aceste conditii, romanii stau la coada pentru un credit de consum. Bancherii sunt de parere ca piata mai suporta cresteri importante. In sprijinul acestei afirmatii vine un studiu realizat de Raiffeisen Bank impreuna cu GfK Romania, potrivit caruia 25% din din totalul populatiei cu varste peste 18 ani intentioneaza sa achitioneze un produs de creditare, in urmatoarele 12 luni. Cele mai vizate produse de romani sunt creditele pentru bunuri de folosinta indelungata (850.000 de persoane), pentru locuinta (740.000 persoane), pentru nevoi personale (650.000 de persoane) si pentru masina (420.000 lei).
Comisioanele grase au garantat succesul afacerii Credisson
Romanii care vor sa-si cumpere bunuri de folosinta indelungata de la Flanco au la dispozitie oferta de creditele in lei prin Credisson. Cei care contracteaza un credit doar cu buletinul de la acest magazin vor trebui sa plateasca o dobanda anuala efectiva (DAE, care include toate comisioanele) de 38,75% (in timp ce, spre exemplu, la creditul in valuta, disponibil la banci cum ar fi Raiffeisen Bank sau Volksbank, DAE ajunge la numai 14-16%). In plus, clientii Flanco-Credisson nu vor putea beneficia de o eventuala scadere in urmatorii ani a acestei dobanzi, pentru ca este fixa. Credisson percepe pentru fiecare credit acordat un comision de administrare de 8,9% valoarea sumei imprumutate.
BNP Paribas a cumparat afacerea Credisson
Cetelem isi extinde prezenta in Europa de Est prin achizitionarea companiei Credisson, pionier si lider pe piata creditelor de consum din Romania, consolidandu-si pozitia pe primul loc in Europa, se arata intr-un comunicat de presa al companiei.
Compania Cetelem, filiala a BNP Paribas, lider pe piata creditelor de consum din Europa, a semnat un acord cu reprezentantii fodului de investitii suedez Oresa Ventures si Florin Andronescu, fondator si presedinte al Credisson International, cea mai mare companie specializata in acordarea creditelor de consum din Romania.
Acest acord consta in achizitionarea de catre Cetelem a pachetului integral de actiuni al Credisson International (« Credisson ») al carui presedinte va ramine Florin Andronescu.
Creata in 2003, compania Credisson activeaza in retelele de distributie a produselor electronice si electrocasnice, IT, mobila, amenajari interioare , printre care se numara si Flanco, companie care sta la baza formarii acestei societati. Incheierea acestui acord va facilita consolidarea pozitiei de lider pe piata creditelor de consum din Romania a companiei Credisson, accelerarea dezvoltarii companiei si extinderea portofoliului de parteneri si de servicii financiare, folosind experienta operationala, tehnologica si financiara a Cetelem.
Aceasta operatiune de preluare a Credisson corespunde strategiei BNP Paribas, care pune un accent puternic pe filialele sale pentru a-si asigura dezvoltarea internationala in serviciile financiare catre persoanele fizice. Toate acestea permit companiei Cetelem sa intre pe piata romaneasca, pozitionindu-se intr-un interval foarte scurt ca lider al acestui segment de piata. Prin activitatea desfasurata in Romania, cea de-a doua piata din Europa de Est dupa Polonia, Cetelem isi confirma rolul de lider in domeniul creditelor de consum din Europa.
Cu o populatie de 22 de milioane de locuitori, cu o piata de consum in plina crestere si un grad scazut de indatorare, Romania constituie un teren favorabil pentru dezvoltarea creditelor de consum. Aceasta piata in continua extindere a inregistrat o o rata de crestere de 45% in anul 2004 si ofera perspective promitatoare pentru urmatorii 5 ani, sustinute de prezenta a numeroase lanturi internationale de distributie a bunurilor de consum.
Operatiunea de preluare a Credisson a fost supusa aprobarii Consiliului Concurentei din Romania, se mai arata in comunicat.
Conform Ziarului Financiar, tranzactia se invarte in jurul a 40 de milioane de euro, suma care ar putea fi majorata ulterior in functie de performantele viitoare. Vanzarea Credisson este vazuta pe piata romaneasca ca una dintre cele mai spectaculoase tranzactii din mai multe motive. In primul rand, randamentul investitiei este foarte mare, avand in vedere ca proprietarii Credisson au investit aproximativ 3,5 milioane euro, reusind sa vanda afacerea catre un investitor strategic pentru o suma de peste zece ori mai mare. Apoi, Credisson a fost prima afacere de consumer finance de pe piata romaneasca, iar achizitia sa a interesat atat investitori financiari de talia Polish Enterprise Fund, cat mai ales investitori strategici precum OTP (Ungaria), General Electric (SUA), AIG Consumer Finance (SUA) sau Sofinco (parte a grupului financiar francez Credit Agricole).
Informatii despre Cetelem
Societate a grupului BNP Paribas, Cetelem este lider pe piata creditelor de consum in Franta si in Europa. De peste 50 de ani, Cetelem sustine dezvoltarea marilor retele de magazine. De asemenea, Cetelem reprezinta un partener de referinta pentru institutiile bancare si companiile de asigurari carora le pune la dispozitie expertiza in domeniul creditelor, a gestiunii de back office si a riscului. In prezent, Cetelem desfasoara operatiuni in 20 de tari.
Informatii despre Credisson
Compania Credisson International (www.credisson.com) a fost infiintata in anul 2003. Pe parcursul celor 2 ani de activitate in domeniul creditelor de consum, Credisson a oferit finantare imediata unui numar de peste 650 000 de persoane, in valoare de peste 210 millioane de euro. Compania Credisson are 663 de angajati si opereaza intr-o retea de 200 de puncte de vinzare repartizate in mai mult de 60 de orase din Romania.





