Ministerul Finantelor Publice doreste ca, pana la momentul aderarii Romaniei la UE, directivele europene sa fie incluse in legislatia romaneasca iar mediul de afaceri sa fie informat si consultat pe marginea adoptarii directivelor europene.
In materie de impozite directe, reprezentantii Ministerului Finantelor Publice se afla, in acest moment, in stadiul adoptarii in legislatia romaneasca a unui numar de cinci directive ale Comisiei Europene, existand si un angajament politic – Codul de Conduita privind Impozitarea Afacerii.
In domeniul impozitului pe profit:
DIRECTIVA nr. 90/434/ EEC referitoare la sistemul comun de impunere aplicabil fuziunilor, divizarilor, divizarilor partiale, transferului de active si schimbului de actiuni intre societatile din diferite state membre si cesionarea intre statele membre a sediului social al unei Societati Europene sau a unei Asociatii Cooperatiste europene apartinand Statelor Membre, cu amendamente aduse in 2005 prin 19/2005/EEC.
Domeniul de aplicare : implica companii din cel putin doua state membre, acopera operatiunile definite, respectiv: fuziunea, divizarea, divizarea partiala, transferului de active, schimburile de actiuni, cesionarea sediului social al unei Societati Europene sau a unei Asociatii Cooperatiste europene
– acopera tipurile de companii care sunt:
a). enumerate in anexa si,
b). sunt rezidente ale unui stat membru si,
c). sunt subiect al impozitului pe profit (corporatii).
Directiva trateaza: amanarea taxarii activelor (art.4), preluarea provizioanelor si a rezervelor (art.5), recuperarea pierderilor (art.6), amanarea taxarii in privinta distribuirii titlurilor de participare(art.8).
Amanarea taxarii activelor si pasivelor:
– amanarea (nu scutirea), pana cand compania beneficiara vinde activele,
– activele si datoriile obtinute sunt conectate sediului permanent din statul membru al companiei cedente, si,
– asigura companiei beneficiare preluarea valorilor fiscale ale companiei cedente (conditia roll-over)
Preluarea provizioanelor si a rezervelor :
– ale companiei cedente,
– de catre sediul permanent din statul membru initial,
– asigura ca acestea nu provin din sediile permanente din strainatate.
DIRECTIVA nr.90/435/EEC referitoare la sistemul de impunere aplicabil in cazul societatilor- mama si filialelor
Pe parcusul anului 2003 a fost promovata Directiva 123/EC de modificare a DIRECTIVEI 90/435/EEC privind sistemul comun de impozitare aplicabil in cazul societatilor mama si filialelor aflate in state membre diferite. Pentru aplicarea Directivei 1990/435/EEC in Codul fiscal sunt prevazute urmatoarele:
– la Titlu II art.20 “Sunt, de asemenea, neimpozabile, dupã data aderãrii Romaniei la Uniunea Europeanã, dividendele primite de la o persoanã juridicã strãinã, din statele Comunitãtii Europene, dacã persoana juridicã romanã detine minimum 25% din titlurile de participare la persoana juridicã strãinã, pe o perioadã neintreruptã de cel putin 2 ani, care se incheie la data plãtii dividendului”
– la titlu V art.117 “dupã data aderãrii Romaniei la Uniunea Europeanã, dividendele platite de o persoana juridica romana unei persoane juridice din statele membre Comunitãtii Europene sunt scutite de impozit daca beneficiarul dividendelor detine minimum 25% din titlurile de participare la persoana juridicã romana, pe o perioadã neintreruptã de cel putin 2 ani, care se incheie la data plãtii dividendului”
Amendamentele principale aduse acestei directive prin Directiva 123/2003 , vizeaza:
1. Extinderea listei privind societatile care pot beneficia de aplicarea directivei , prin includerea a doua noi forma de organizare juridice, adoptate in cursul anului 2001 European Company (companii publice cu raspundere limitata) si European Cooperative Society. Pentru acest punct nu este necesara transpunere intrucat este parte din Directiva 123/2003 in lista companiilor care sub incidenta acesteia.
2. Reducerea nivelului de detinere a titlurilor de participare, gradual, astfel:
– incepand cu 2004 procentul minim de detinere va fi 20%
– incepand cu 1 ianuarie 2007 procentul minim de detinere va fi 15%
– incepand cu 1 ianuarie 2009 procentul minim de detinere va fi 10%
3. Mentionarea sediului permanent al unei societati mama ca parte in lantul de distribuire a dividendelor, cu acelasi regim fiscal de neimpozitare, similar distribuirii directe filiala – societate mama.
Codul de Conduita privind Impozitarea Afacerilor:
In ceea ce priveste implementarea angajamentelor din alte acte normative cu relevanta comunitara – Ministerul Finantelor Publice continua revizuirea legislatiei in vederea eliminarii masurilor fiscale potential neconforme, in vederea compatibilizarii cu Codul de Conduita privind Impozitarea Afacerii.
Subliniem faptul ca prin prevederile art.38 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal s-au eliminat o serie de ncompatibilitati ale legislatiei nationale cu prevederi comunitare prin introducerea unor limitari in aplicarea unor scutiri si reduceri de impozit pe profit.
In domeniul impunerii nerezidentilor si al schimbului de informatii:
Romania s-a angajat sa transpuna si sa implementeze, pana la data aderarii la Uniunea Europeana, prevederile Directivei 48/2003/CE (Impunerea economiilor). Scopul acestei directive este acela de a se impozita efectiv numai in statul membru de rezidenta al persoanei fizice, care este beneficiarul efectiv al veniturilor din economii obtinute sub forma platilor de dobanzi platite dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene. Astfel, prevederile acestei directive se aplica numai la nivelul persoanelor fizice care obtin venituri de natura dobanzilor.
Atingerea obiectivului de impunere a acestor categorii de venituri numai in statul de rezidenta al beneficiarului efectiv se va realiza prin schimb automat de informatii desfasurat intre autoritatile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene, respectiv statele membre din care se obtin veniturile de natura dobanzilor vor informa in mod automat statele membre in care sunt rezidenti beneficiarii efectivi ai acestor venituri cu privire la nivelul dobanzilor obtinute. Schimbul automat de informatii intre autoritatile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene realizat cu privire la platile de dobanzi acoperite de aceasta directiva va face posibila impunerea efectiva a acestor plati numai in statele de rezidenta ale beneficiarilor efectivi ai acestor venituri.
In cazul Romaniei, de la data aderarii, schimbul automat de informatii prevazut de directiva 48/2003 se va face in mod automat prin intermediul Biroului Central de Legaturi constituit la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Directiva 49/2004 privind un sistem comun de impozitare aplicabil platilor de dobanzi si redevente facute intre intreprinderi asociate din diferite state membre ale Uniunii Europene are in vedere faptul ca intr-o piata unica tranzactiile facute intre intreprinderi asociate nu trebuie sa fie supuse unui sistem de impunere mai putin favorabil decat cel aplicabil tranzactiilor de aceeasi natura desfasurate intre intreprinderi asociate rezidente ale aceluiasi stat membru. Din acest motiv, directiva stabileste ca platile de dobanzi si redevente facute intre intreprinderi asociate sa fie scutite de impunere in statul in care apar astfel de plati iar acestea sa fie impunse numai in statul de rezidenta al beneficiarilor efectivi ai acestor plati.
Fata de prevederile acestei directive, de la data aderarii si pana la 31 decembrie 2010, pe perioada de tranzitie, Romania va aplica asupra acestor plati facute la nivelul intreprinderilor asociate situate in diferite state membre, cota de impozit prin retinere la sursa de 10%, urmand ca dupa terminarea perioadei de tranzitie astfel de plati sa fie scutite de impozit in Romania.
Directiva Consiliului 77/799/EEC referitoare la asistenta mutuala asigurata prin autoritatile competente ale Statelor Membre in domeniul impunerii directe are in vedere preocuparea constanta privind schimbul de informatii cu relavanta in stabilirea corecta a impozitelor pe venit si pe capital la nivelul statului de rezidenta al beneficiarului acestor plati, pentru prevenirea evaziunii fiscale, eliminarea transferurilor artificiale ale profiturilor dintre intreprinderi asociate situate in diferite state membre ale Uniunii Europene sau eliminarea avantajelor fiscale atunci cand asemenea tranzactii sunt realizate intre intreprinderi din doua state membre printr-o a treia tara.
Informatia dezvaluita printr-un asemenea schimb de informatii desfasurat intre autoritatile competente ale statelor membre se foloseste numai pentru scopuri fiscale si nu se dezvaluie persoanelor neautorizate, astfel incat drepturile de baza ale cetatenilor si ale intreprinderilor sa fie protejate.
Directiva prevede formele de schimb de informatii prin care autoritatile competente se informeaza reciproc, respectiv: schimb de informatii la cerere, schimb de informatii automat si schimb spontan de informatii. Aceste forme de schimb de informatii sunt cuprinse si in articolul intitulat “Schimb de informatii” din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, inclusiv cu statele membre ale Uniunii Europene.
Toate directivele mentionate mai sus vor fi adoptate in legea nationala pana la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si vor fi supuse dezbaterii publice in cadrul sedintelor Comisiei de Dialog Social.