„Ziua Leului Nou” – „Toate-s vechi si noua toate!”
Pentru a realiza un comentariu bine-argumentat despre seminarul „Ziua Leului Nou”, trebuie mai intai sa va prezentam subiectele incluse de organizatori pe agenda de discutii, conform invitatiei de participare la eveniment:
1. Necesitatea si avantajele introducerii Leului Nou.
2. Etapele denominarii monedei nationale
3. Circulatia paralela a leului vechi si a leului nou. Efecte.
4. Stabilitatea monetara, politica de curs, combaterea inflatiei: impactul
leului nou.
5. Modul de alimentare a bancomatelor. Resurse
6. Opinia publica despre leul nou.
Cum insa “socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ”, conferinta sustinuta de guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, impreuna cu “partenerii” sai – Sorin Rosca Stanescu (Ziua), Mihai Tatulici (Realitatea TV) si Andrei Gheorghe (Radio Total) – a fost un bluff total. Temele despre care se vorbea in invitatia de presa au fost dezbatute superficial sau deloc. Mugur Isarescu a tinut un discurs lung si previzibil, abordand aceleasi idei subliniate si cu alte ocazii. In pauza evenimentului puteai auzi comentariile bancherilor. Unii erau deranjati de faptul ca nu s-au dezbatut teme concrete. “Generalitati… ca de obicei!”, a spus unul dintre ei. Altii au sesizat ca evenimentul a constituit o buna oportunitate pentru mijloacele mass-media, care au beneficiat de promovare gratuita. “PR pentru Ziua!”, a comentat un alt bancher.
Publicitate eficienta pentru Ziua, Realitatea TV si Radio Total
Seminarul care a fost organizat pentru a dezbate teme de actualitate despre procesul de denominare si pentru a promova leul nou a constituit un mijloc eficient de promovare pentru mijloacele mass-media implicate in proiect. Noutatile si lucrurile interesante cu care ne “amenintau” oficialii BNR in cadrul invitatiei n-au mai fost dezbatute. In schimb, Mugur Isarescu a avut grija ca, pe parcursul evenimentului, sa multumeasca in mai multe randuri “partenerilor” sai. Asa se face, ca domnul guvernator a rostit, spre exemplu, ziarul “Ziua” de aproape tot atatea ori cat a mentionat “leul nou”. Vizibil marcat de eveniment si de laudele mai mult sau mai putin voalate venite din partea guvernatorului, Sorin Rosca Stanescu a tinut sa precizeze ca ziarul “Ziua” nu a urmarit prin organizarea acestui eveniment obtinerea unui profit. “Nu castigam nimic. Ba dimpotriva…!”, a mentionat Rosca Stanescu. Fara indoila insa ca nici nu au pierdut…
ªi CEC-ul ar vrea sa promoveze Leul Nou
Presedintele CEC, Eugen Radulescu, s-a aratat interesat de contribuie la promovarea leului nou, prin intermediul agentiilor sale. “Daca avem in vedere ca CEC-ul se bazeaza pe reteua cea mai bine reprezentata in mediul rural, putem spune ca aceasta institutie poate derula o campanie de promovare pentru leul nou in randul romanilor de la sate”, a subliniat Radulescu. Vizibil incantat de idea presedintelui CEC, Mugur Isarescu a replicat: “Cred ca putem fi de accord. Mai ales ca CEC-ul ar putea face aceasta promovare gratis”. Nemultumit de raspunsul formulat de seful BNR, Eugen Radulescu a concluzionat, mai in gluma mai in serios: “Negociem!!!”.
15% dintre romani nu stiu daca “leul nou” este bun sau rau
Cel mai interesant lucru prezentat in cadrul seminarului a fost reprezentat de rezultatele unui sondaj CURS, prin care s-a urmarit formularea unui punct de vedere al populatiei referitor la procesul de denominare. Din pacate, nici macar acest sondaj nu este opera Bancii Nationale. “Nu noi am comandat acest sondaj. L-am gasit pe internet…”, a spus Mugur Isarescu. Romanii au fost chestionati daca considera denominarea o masura buna sau proasta. Astfel, potrivit sondajului CURS gasit de guvernatorul Bancii Centrale pe internet, 62% dintre romani considera denominarea o masura buna, in timp ce 23% o vad ca o decizie proasta. Restul de 15% nu au stiut ce sa raspunda!!! Probabil din cauza faptului ca Banca Nationala nu a realizat o campanie de promovare eficienta si profesionista. Cu siguranta, multi romani nu au stiut ce sa raspunda pentru ca nu au stiut despre ce este vorba.
Isarescu a inteles: Leul nou poate genera probleme de natura emotionala
Chiar daca in prezentarile anterioare, guvernatorul Bancii Centrale nu s-a referit aproape deloc la problemele de natura emotionala ce pot fi generate de denominarea monedei nationale (ba chiar in cateva randuri a primit cu superficialitate intrebarile formulate de reprezentantii mass-mediei pe aceasta tema!), de aceasta data Mugur Isarescu a parut preocupat de toate aceste eventuale probleme. Se poate spune ca aceasta noua abordare a constituit elementul de noutate cel mai important din cadrul seminarului. Isarescu a mers pana acolo incat a declarat “daca au fost momente in care noi la Banca Nationala am gresit privind doar latura tehnica a denominarii, ne cerem scuze!”. Domnia sa a recunoscut ca, in multe situatii, bancherii au privit denominarea numai din punct de vedere tehnic. “Avem multe discutii cu caracter tehnic. Dezbatem probleme care nu prezinta interes pentru publicul larg. In spatele cortinei, aceste discutii sunt interesante, insa pentru omul obisnuit nu prezinta interes. El se confrunta cu alte probleme de ordin emotional pe care noi trebuie sa le intelegem. Banul nu este numai un instrument de plata, el este si un univers emotional…”, a subliniat Isarescu.
BNR merge si prin magazine
Pentru a demonstra ca Banca Nationala este preocupata de ceea ce se intampla si in magazine, ba chiar le viziteaza pentru a vedea cum decurge afisarea duala a preturilor in lei noi si lei vechi, Mugur Isarescu a prezentat un anunt cules de oficialii Bancii Centrale dintr-un lant de supermarketuri. “Dragi clienti, pentru a afla echivalentul unui pret in lei noi impartiti pretul actual la 10.000. De exemplu, 39.990 lei inseamna 3,99 lei noi. Pe langa avantajul celor mai mici preturi, beneficiati de un nou avantaj. 3,99 lei noi nu se vor rotunji la 4,00 lei noi, astfel dumneavoastra veti plati intotdeauna pretul correct”… cam asa arata mesajul unui supermarket. Interesant ar fi de vazut asemenea mesaje din partea Bancii Nationale, care insa nu face mare lucru in sensul promovarii leului nou.





