Comisia Europeana investeste 11,5 milioane de euro in anul 2007 pentru eradicarea si controlul bolilor veterinare in Romania si Bulgaria. Comitetul permanent pentru lantul alimentar si sanatate animala (CLASA) din cadrul Comisiei Europene a aprobat propunerea alocarii acestei sume pentru programe veterinare din Romania si Bulgaria.

Fondurile sunt alocate in sistem de cofinantare si vor fi investite intr-o serie de programe de sanatate a animalelor, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

La ora actuala in Romania pesta porcina clasica este endemica, raportandu-se peste 600 de cazuri in 2006. Comisia a propus sa acorde asistenta financiara 100% pentru achizitionarea vaccinurilor impotriva pestei, necesare in Romania.

De asemenea, rabia, boala care a fost eradicata in celelalte state membre ale Uniunii Europene, este inca prezenta in Bulgaria si Romania. De aceea Comisia aloca 1,63 milioane pentru masurile de eradicare a rabiei in cele doua tari. Aceste fonduri vor fi folosite pentru testarea si vaccinarea animalelor salbatice care raspandesc bolii. Vor mai fi cofinantate supravegherea in ceea ce priveste gripa aviara, reducerea aparitiei salmonella la gaini si aplicarea masurilor obligatorii la nivel UE pentru boala TSE (vacii nebune).

Romania va beneficia de cea mai mare parte din fonduri: aproximativ 9,7 milioane de euro. Pentru Romania Comisia finanteaza in proportie de 100% monitorizarea pentru boala vacii nebune si vaccinarea porcilor impotriva pestei porcine. Decizia CE aloca aproximativ 5,2 milioane de euro pentru masurile parivind pesta porcina, din care face parte si vaccinarea animalelor, si pentru monitorizarea bolii vacii nebune, aproximativ 2,3 milioane de euro. Restul masurilor – eradicarea scrapiei, masuri impotriva salmonella, rabiei, gripei aviare si pestei porcine – vor fi cofinantate in proportie de 50%, cu o suma totala de 2,1 milioane de euro. Toate aceste fonduri sunt alocate pentru anul 2007. Programele vor fi gestionate de catre Autoritatea Nationala Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.

Pesta porcina clasica

De la inceputul anului 2006 pesta porcina clasica a afectat 345 de localitati din 35 de judete ale Romaniei. Datorita situatiei pestei porcine clasice prezenta in Romania si Bulgaria, Comisia Europeana a decis sa mentina in vigoare restrictiile pe piata comuna convenite cu cele doua state in luna octombrie.

Impreuna cu Comisia Europeana, Romania a decis inceperea vaccinarii impotriva pestei porcine clasice. O alta solutie ar fi fost un program de eradicare a efectivelor de animale infectate, dar costurile acestuia s-ar fi ridicat la aproximativ 200 milioane de RON. In plus, un astfel de program ar fi dus la pierderi importante ale efectivelor de porcine, atat la in exploatatiile neprofesionale cat si in cele comerciale, in conditiile in care, diagnosticarea infectiei conduce imediat la eradicarea intregului efectiv din exploatatie.

Vaccinarea va incepe la 1 Decembrie 2006 si se va desfasura pe o perioada de 1 an, timp in care se acorda o perioada de tranzitie necesara autoritatilor si fermierilor in scopul implementari masurilor stabilite in viitoarei Hotarari de Guvern. Programul de vaccinare va include animalele din exploatatiile non profesionale (gospodariile populatiei in care boala evolueaza endemic) si cele din exploatatiile profesionale aprobate sanitar veterinar, precum si mistretii.

Costurile eradicarii pestei porcine sunt mai mici in situatia vaccinarii, aproximativ 16 milioane de RON. Comisia Europeana va oferi Romaniei 7 milioane de doze de vaccin marker pentru exploatatiile profesionale si 1 milion de doze vaccin “tulpina C” pentru exploatatiile nonprofesionale. Restul de 9,5 milioane ”tulpina C “ si 3,8 milioane momeli vaccinale pentru mistreti sunt asigurate de statul roman.

Astfel, odata cu vaccinarea se va reduce numarul de animale ucise sau altfel afectate ce trebuie compensate si se vor reduce costurile legate de ecarisarea teritoriul si distrugerea cadavrelor.

In cazul in care la sase luni dupa eliminarea ultimului animal vaccinat, nu mai este diagnosticat nici un caz de pesta porcina clasica, in baza rezultatelor negative obtinute in cadrul programului de supraveghere, Romania poate solicita Comisiei Europene obtinerea statutului de zona libera de PPC.

Orice nou focar de pesta porcina va anula obtinerea statutului de zona libera de PPC, situatie in care vor trebui reluate masurile de eradicare si control, conform legislatiei europene, circulatia animalelor si a produselor fiind restrictionata pana la finalizarea procedurilor de eradicare.

Masurile care trebuie implementate in vederea eradicarii pestei nu pot avea avea succesul scontat in conditiile mentinerii actualului sistem de crestere a porcinelor din Romania, situatie care a impus luarea unor masuri pe termen mediu si lung pentru reorganizarea acestuia.

Astfel, Autoritatea Nationala Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor impreuna cu Ministerul Agriculturii au elaborat un proiect de act legislativ pentru organizarea sistemelor de crestere a porcinelor domestice care sa asigure controlul asupra circulatiei porcilor si a carnii de porc pe intreg teritoriul Romaniei, in sprijinul realizari programului de eradicare a bolii.

Masuri de tranzitie pentru producatorii romani de alimente

Comitetul permanent pentru lantul alimentar si sanatatea animala din cadrul Comisiei Europene a fost de acord ca anumitor producatori de lapte, carne, carne de pasare si exploatatii piscicole sa le fie oferite perioadele extinse de tranzitie in care sa se poata alinia la standardele europene, dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

Decizia Comisiei se refera la 387 de producatori care vor beneficia de o perioada de tranzitie pentru a se alinia la standardele europene de siguranta a alimentelor pana la sfarsitul anului 2009. Lista aprobata cuprinde 246 unitati din sectorul carnii si 141 din sectorul laptelui.

Cei 387 de producatori iti vor putea vinde in continuare produsele pe piata din romania, dar ei nu pot exporta in statele membre ale Uniunii Europene. Chiar si pe piata interna, produsele care provin de la acesti producatori vor purta o eticheta speciala care sa informeze consumatorul despre provenienta marfii (o eticheta rotunda, in timp ce produsele conforme standardelor europene vor avea o eticheta ovala).

In 2005 mai putin de jumatate din laptele livrat producatorilor din Romania se conforma standardelor europene. Chiar daca unii producatori de lapte pot participa pe piata intra-comunitara, o cantitate foarte mare din laptele pe care il primesc nu este eligibil pentru export.

Pe 8 noiembrie Comisia Europeana a decis sa permita producatorilor din Romania sa proceseze lapte neconform standardelor europene pana la 30 iunie 2008, dar acest lapte ca putea fi vandut doar pe piata romaneasca, etichetat corespunzator.

Numai acei procesatori de lapte care vor putea separa complet in procesul de productie laptele conform de laptele neconform vor fi admisi pe piata intra-comunitara. Autoritatile romane sunt responsabile pentru verificarea tuturor producatorilor.

In prezent in Romania functioneaza un numar de 805 unitati de industrie alimentara, dintre care: 395 unitati de procesare carne rosie; 53 unitati de procesare carne de pasare; 329 unitati de procesare lapte si produse din lapte; 28 unitati de procesare peste si produse de pescuit.

Produse de origine animala

In ceea ce priveste celelalte produse de origine animala, Comitetul permanent din Comisia Europeana a decis sa aplice Romaniei si Bulgariei aceleasi masuri care au fost aplicate celorlalte state noi membre. Bunurile produse in aceste tari inainte de 1 ianuarie 2007 vor trebui vandute pe pietele interne pana la sfarsitul lui 2007. Daca la aceasta data aceste stocuri nu vor fi epuizate, ele vor fi retrase de pe piata.

Producatorii care au fost admisi pe piata comunitara inainte de data aderarii vor putea exporta in continuare. Vorbim despre 301 producatori care vor exporta produse alimentare de origine animala pe piata comunitara: 172 unitati de procesare carne rosie; 36 unitati de procesare carne de pasare; 73 unitati de procesare lapte si produse din lapte si 20 unitati de procesare peste si produse de pescuit.

Puncte de inspectie la frontiera operationale

Toate cele opt puncte romanesti de inspectie la frontiera au devenit operationale in luna octombrie. Acestea sunt dotate cu echipamente si facilitati necesare efectuarii controlului, precum si cu personal sanitar veterinar.

Comitetul permanent pentru lantul alimentar si sanatatea animalelor din cadrul Comisiei Europene a aprobat in sedinta sa din 8 noiembrie atestarea celor opt noi puncte de inspectie la frontiera din Romania (Albita, Bucursti Otopeni, Constanta Nord, Constanta Sud, Halmeu, Sculeni Lasi, Siret, Stamora Moravita) si alte opt din Bulgaria.

Controlul veterinar la frontiera este parte a sistemului integrat de management al frontierei. Se realizeaza controale sanitare veterinare asupra animalelor vii, produselor de origine animala, furajelor, produselor medicinale de uz veterinar, precum si a altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator. De asemenea, punctele de inspectie la frontiera controleaza calitatea alimentelor pentru consum uman in vederea prevenirii unor accidente care implica riscul aparitiei unor toxiinfectii alimentare prin importul de alimente contaminate.

In acest domeniu, riscul consta in formele organizate de contrabanda cu bunuri de consum (produse de origine animala si produse de origine nonanimala supuse controlului sanitar veterinar) sau trecerea ilegala a frontierei de stat de catre diverse persoane cu animale vii si produse de origine animala si nonanimala sau a altor produse supuse controalelor sanitare veterinare.

Scopul este prevenirea introducerii bolilor specifice animalelor pe teritoriul Romaniei, si deci pe teritoriul Uniunii Europene. Dat fiind faptul ca granita externa a Uniunii Europene se muta la frontiera Romaniei, o data cu punerea in functiune a punctelor de inspectie romanesti, se va inchide un punct.

Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor stabileste conditiile sanitare veterinare in care se pot efectua operatiunile de import, export si tranzit de animale vii, produse si subproduse de origine animala, furaje si alte produse si materii supuse controlului sanitar veterinar.

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*