“Eu cui ma plang de necazurile pe care mi le-a facut banca? Cine imi face dreptate daca am fost pacalit cu niste conditii de creditare incorecte?” Sunt intrebari puse adesea de clientii bancilor, dar care, din pacate, nu pot primi un raspuns care sa-i ajute. Din simplul motiv ca legea care ar trebui sa protejeze clientii bancilor nu poate fi aplicata. Este vorba de o lege privind regimul juridic al contractelor de credit, adoptata in urma cu aproape trei ani, initiata de Protectia Consumatorilor, conform cerintelor europene. Legea respectiva a devenit celebra doar prin introducerea Dobanzii Anuale Efective (DAE) atat in reclame cat si in contractele de credit.

O buna perioada dupa adoptare, legea nu a fost aplicata, intrucat aceasta are prevederi ambigue cu privire la cine poate sa sanctioneze bancile, pentru neregulile constantate: Protectia Consumatorilor sau Banca Nationala? Legea prevedea ca Protectia Consumatorilor poate controla bancile in privinta afisarii corecte a DAE si a altor prevederi din contractele de creditare, dar nu poate da amenzi, aceasta responsabilitate revenind doar BNR. In consecinta, controalele nu au nici un efect. Astfel incat, la doi ani dupa intrarea in vigoare a legii, mai precis la finalul anului trecut, cele doua institutii au anuntat ca vor sa schimbe legea, pentru a putea fi aplicata. Ceea ce, ati ghicit, nu s-a intamplat nici pana acum, la o jumatate de an dupa respectivul anunt.

Intre timp insa, bancherii au sesizat ca, odata cu dezvoltarea volumului de servicii si de clienti, creste si numarul de plangeri, mai ales ca serviciile oferite de banci sunt inca departe de standardele europene, iar lipsa de transparenta caracterizeaza, inca, multe dintre bancile mari din Romania. Printre cele mai mari probleme se afla ascunderea costului real al creditului, intrucat la dobanda clasica se adauga diverse taxe si comisioane care pot dubla valoarea respectivului imprumut. Apoi, ca si cum nu ar fi de ajuns, multi clienti se plang de faptul ca banca majoreaza, de multe ori fara sa-i anunte, rata platita la credit, in anul sau chiar in lunile imediat urmatoare obtinerii creditului. Motivele raman, de cele mai multe ori, necunoscute, fraza oficiala fiind “politica bancara”. Ultima capcana de acest gen este cea a dobanzii introductorii, adica fixa in primele luni sau in primul an, dar care se majoreaza ulterior cu doua sau mai multe procente, banca “uitand” sa-si atentioneze clientii de acest lucru.

Pentru a se apara de valul de reclamatii de acest gen, bancherii s-au gandit sa-si infiinteze propriile organisme de control si rezolvare a plangerilor. Astfel, Asociatia Bancilor vrea sa infiinteze o institutie a ombudsman-ului, care isi propune sa rezolve, pe cale amiabila, disputele dintre clienti si banci. De asemenea, o banca a anuntat recent ca intentioneaza sa-si constituie propria structura care sa se ocupe de astfel de reclmatii. Initiativa bancilor pare a fi benefica pentru ambele parti: clientii vor avea cel putin un raspuns cu privire la problemele lor, ceea ce nu se intampla in prezent, iar banca va incerca sa rezolve reclamatiile, prin acordarea unor compensatii sau despagubiri, fara a se ajunge in faza unor plangeri la institutiile de reglementare sau chiar in justitie, fapt care ar dauna atat imaginii bancii cat si bugetului acesteia.

Numai ca existenta unui ombudsman bancar, fie el la nivelul asociatiei bancilor sau in cadrul unei banci, nu va putea pretinde ca va solutiona in mod obiectiv problemele cu clientii. Acestia vor avea de castigat de pe urma imbunatatirii relatiei cu banca, insa o judecata dreapta, fara subiectivisme, a unui conflict intre client si banca, nu poate fi facuta decat de o institutie independenta.

Comentarii

  1. Nu conteaza

    Celor de la $BCR de ce nu sunteti seriosi precum vreti sa aratati, de ce ne mintiti ca faceti absolut totul in favoarea clientilor, de ce nu sunteti atenti, tu $BCR din Petrosani, stii ca ai bancomatele (ATM-urile) din Aerooport si de langa Mina Livezeni goale, eu am nevoie de bani si nu pot scoate de aici, nu ma plimb prin tot Petrosaniul ca sa gasesc un bncomat cu bani ca poate si alea sunt goale si nici nu am timp. voi sunteti seriosi? numai comisioane stiti sa luati, sa va burdusiti conturile, va lacomiti la cei cativa lei pe care ii luati la fiecare tranzactie, de ce nu ati realimentat bancomatele, am iesit de la munca, in seara asta eu am tren si plec numai cu biletul ca voi sunteti comozi? RUSINE.

  2. mihai

    cei de la bcr sunt niste hoti la drumul mare. eu am patit sa fiu furat de ei .am fost la atm unde era defect si mi sa blocat cardul si nu din vina mea si am fost pus sa platesc comisioane ptr. greselile lor,ca sa nu spun ca am primit cardul si cu o mare intarziere.iar ultima isprava a celor de la bcr este ca au avut blocat sistemul de operare la atm si nu au afisat ca sunt defecte si mam trezit ca am retras bani fara sa ii vad plus comisioanele de rigoare avand contract cu dansi prin care nu ar trebui sa imi ia comision,dar sunt taxat contractul find cred dansi de frumusete.

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*