Creditul de consum domina piata de retail
Principala competitie va fi purtata pe „consumer credits”, iar produsele de economisire pe termen mediu si lung vor fi cele asupra carora se va muta punctul de interes.
Bancile castiga bine de pe urma creditelor de consum, in timp ce produsele de nisa nu reusesc sa aduca profituri semnificative, in opinia lui Gelin. Desi sunt promovate destul de mult, depozitele nu aduc inca profituri substantiale, iar despre carduri, presedintele BRD, afirma in mod surprinzator ca „ nu este cerere suficienta”. Nici in privinta fondurilor de investitii, lucrurile nu stau mai bine, desi acestea aduc randamente mult mai bune decat depozitele clasice. Mai putin de 1% din activele financiare ale populatiei merg spre fondurile de investitii care au trezit interesul mai multor grupuri bancare.
Patrick Gelin afirma ca dobanzile la lei vor ramane la aceleasi cote, cel putin pana in primul semestru al anului viitor, totul depinzand insa de deciziile Bancii Nationale a Romaniei. Recentele majorari ale dobanzilor la lei, atat la credite , cat si la depozite au fost cauzate de cererea mare de lei, cerere cauzata de restrictiile impuse de BNR. In aceste conditii, au crescut dobanzile la depozite, dar bancile au majorat si dobanzile la credite pentru a-si pastra profitul.
Presedintele BRD mizeaza pe intelepciunea BNR atunci cand vine vorba despre eventualele modificari ale politicii monetare. Doua luni in care s-a inregistrat o inflatie scazuta sunt insuficiente pentru a lua o decizie in privinta conditiilor monetare” Nici din punct de vedere psihologic nu este bine sa ai oscilatii sus-jos al dobanzii”, afirma Gelin in sprijinul afirmatiilor anterioare.
Nu aceeasi este si situatia dobanzilor la creditele contractate in moneda europeana. Pe fondul intaririi politicii monetare a Bancii Centrale Europene, presedintele BRD nu exclude o majorare a costurilor la imprumuturile in EUR, „intr-o masura mai mare sau mai mica”.
Segmentul Corporate-in vizorul noilor jucatori
2007 este anul in care bancile straine vor avea acces pe piata romaneasca fara a mai fi nevoie de obtinerea unei autorizatii din partea BNR. Va fi putin probabil ca acestea sa se concentreze pe segmentul de retail, sustine Gelin, intrucat profitul se obtine in conditiile in care exista o retea de unitati suficient de mare.
Presedintele BRD anticipeaza in schimb un interes mai mare al noilor veniti pe segmentul Corporate, insa si aici lucrurile par a fi ceva mai nuantate. A acorda doar finantari se dovedeste a nu fi o afacere tocmai profitabila. Produsele cu valoare adaugata oferite companiilor sunt insa mult mai rentabile. Astfel pe langa finantari pot fi oferite si produse pentru salariatii respectivei companii.
BRD prefera sa lucreze cu intreprinderile mici si mijlocii, aproximativ 90% dintre afacerile derulate cu persoane juridice fiind reprezentate de IMM-uri, afirma Gelin. Cresterea activelor bancii se datoreaza in buna parte si celor peste 100.000 de clienti, persoane juridice.
Despre o eventuala achizitie, Gelin afirma ca aceasta „nu este in plan”, iar despre extindere se apreciaza ca acasta va fi una „pragmatica”, noi unitati fiind deschise doar in conditiile obtinerii de profit. Cu peste 500 de unitati, BRD a ajuns pe locul al doilea in clasamentul bancilor, intocmit in functie de numarul de unitati detinute.
Rezultatele obtinute de BRD pe primele 9 luni vor fi prezentate, potrivit Ziarului Financiar, pe 14 noiembrie. Data este cea trecuta in calendarul Bursei de la Bucuresti, la care sunt listate actiunile BRD.