Sistemul bancar peste cinci ani
„Cum va arata sistemul bancar peste cinci ani?” – iata o intrebare la care nu prea multi bancheri s-ar incumeta sa raspunda. Patrick Gelin a facut-o (e adevarat din proprie initiativa!), realizand o analiza asupra a ceea ce ar putea fi in 2010 in lumea bancilor din Romania. Seful bancii franceze a vorbit in detaliu despre sase elemente, care vor contribui serios la imbunatatirea sistemului bancar:
– trecerea de la o banca axata pe produse la o banca orientata catre servirea clientului;
– cresterea numarului de canale de distributie;
– modernizarea mijloacelor de plata;
– dezvoltarea unei piete a economiilor;
– sofisticarea operatiunilor de pe piata;
– emergenta bancii de investitii.
In opinia presedintelui-director general al BRD, bancile se vor axa pe fidelizarea clientului. „Nu vom mai intalni situatii in care un client detine trei produse diferite la trei banci”, sustine Patrick Gelin. Comunicarea cu clientul se va diversifica, in timp ce numarul de agentii bancare va creste proportional cu majorarea nivelului de bancarizare. Cardul bancar va juca un rol extrem de important in relatiile comerciale, fapt ce va determina bancile sa acorde o atentie sporita acestui segment de piata. „In prezent nu exista inca o piata a economiilor”, este de parere Gelin, care considera ca bancile isi vor canaliza eforturile pentru a dezvolta produse de acest tip. In orice economie, inima retail-banking-ului este economisirea. Bancile si companiile de asigurari din vest ofera zeci de produse de economisire, adaptate cerintelor fiecarui client, a precizat Patrick Gelin. Fostul presedinte al BRD si unul dintre cei mai reprezentativi bancheri romani, Bogdan Baltazar, este de aceeasi parere. „Prapastia mare este in faptul ca bancile romanesti nu au reusit sa creeze produse de economisire variate si, mai ales, pe termen lung, care sa fidelizeze clientul. Omul vine la banca, aduce bani si apoi ii scoate. Aduce si scoate!… Bancile nu au reusit sa puna in functiune un orizont in care romanul sa se inscrie cu asigurari de viata, fonduri private de pensii, fonduri mutuale diversificate etc. Pana cand bancile nu vor realiza aceasta ancorare a clientului in trei-patru produse pe termen lung, nu vom avea clienti fideli”, a declarat Baltazar in exclusivitate pentru Ghiseul Bancar.
BRD mizeaza in acest an pe produse de economisire si carduri de credit
BRD va acorda o importanta deosebita anul acesta produselor de economisire si cardurilor de credit. Potrivit lui Patrick Gelin, banca isi va canaliza atentia spre dezvoltarea activitatii pe cele doua segmente. „Ne vom axa pe sofisticarea ofertei de depozite si pe imbunatatirea gamei de carduri de credit”, a subliniat oficialul BRD. In fapt, aceasta strategie nu face decat sa urmeze cursul firesc al pietei. De asemenea, BRD si-a stabilit pentru urmatorii ani un program ambitios de extindere a retelei de unitati bancare.
Creditele BRD au crescut anul trecut cu 1,7 miliarde de euro
BRD a inregistrat anul trecut un sold al creditelor pentru firme si populatie de 1,7 miliarde euro, insemnand o crestere de aproximativ 42% fata de nivelul de la sfarsitul anului 2003. Intreprinderile mici si mijlocii figureaza cu un sold al imprumuturilor de aproximativ 600 de milioane euro, un nivel similar fiind consemnat si pentru volumul creditelor acordate companiilor mari. In ceea ce priveste finantarile destinate populatiei, acestea au ajuns la sfarsitul anului trecut la 500 de milioane de euro, reprezentand aproape 30% din totalul portofoliului de credite. Patrick Gelin considera ca aplicarea cotei de impozitare de 10 la suta pe castigurile din dobanzi nu va afecta semnificativ economisirea sau resursele in lei ale bancilor. Presedintele-director general de la BRD apreciaza ca piata se va maturiza in perioada 2007 – 2008, cand dobanzile la instrumentele in lei vor cunoaste o stabilizare la un nivel apropiat de cel practicat in statele Uniunii Europene. BRD are active care reprezinta aproximativ 16 la suta din totalul sistemului.
Romanii au luat in 2004 credite de consum in valoare de 2 miliarde euro
Potrivit datelor statistice prezentate de BRD, romanii au contractat anul trecut credite de consum in valoare de 2 miliarde euro, in crestere cu 40% fata de 2003. Imprumuturile pentru consum reprezinta 75% din volumul creditelor acordate persoanelor fizice, restul procentelor (25%) fiind constituite de imprumuturile ipotecare/imobiliare. Creditele de consum sunt de doua tipuri: fara destinatie precizata (imprumuturile pentru nevoi personale nenominalizate si cele atasate cardurilor) si cu destinatie precizata (auto, pentru bunuri de folosinta indelungata, pentru vacanta, studii, tratamente etc.). „Pana la finalul anului 2003, vectorul cresterii pietei creditelor de consum a fost reprezentat de imprumuturile in lei cu dobanda variabila si perioada de rambursare scurta. In ultimele luni ale lui 2003, bancile au inceput sa introduca formule de creditare in valuta cu dobanda fixa si au prelungit semnificativ durata imprumutului”, a subliniat Henri Bellenger, directorul Departamentului Strategie si Marketing din cadrul BRD.
BRD Finance – o noua entitate axata pe piata creditelor pentru bunuri de folosinta indelungata
BRD Finance este o societate care are ca actionari Franfinance (subsidiara a Societe Generale) cu 51% si BRd cu 49%. Aceasta noua entitate isi va axa activitatea pe piata creditelor pentru bunuri de folosinta indelungata, prin conceperea si implementarea de produse de creditare si actiuni de marketing. Practic, prin infiintarea BRD Finance, banca franceza urmareste sa responsabilizeze specialistii sai pe o piata unde concurenta este extrem de acerba si unde bancile reusesc sa se impuna mai ales prin intermediari gen Credisson. In momentul de fata, BRD Finance lucreaza cu Domo, Cosmo, Rombiz, Bricostrore, Carrefour si altele. Pentru a atrage si alti comercianti parteneri, BRD Finance si-a ales sloganul „Creditul – un instrument pentru a vinde mai mult si mai bine!”. Potrivit directorul general al BRD Finance, Pierre Boscq, „intregul proces de creditare dureaza acum aproximativ 10 minute”, in conditiile in care noua societate ofera numeroase servicii menite sa asigure procesarea automata a cererii de credit, stabilirea scoringului pe loc si reducerea timpului de raspuns.