Pentru majoritatea dintre noi este aproape imposibil sa achizitionam o locuinta sau un autoturism cu banii jos. Chiar si in cazul cheltuielilor curente se intampla sa ne lovim de dificultati, ceea ce ne face sa apelam tot mai des la banci. Care dintre banci are creditul cel mai avantajos pentru noi, care oferta se potriveste nevoilor noastre, putem afla apeland la un broker de credit. Brokerii din Asociatia Romana a Brokerilor de Credit (ARBC) au vandut in primul semestru al acestui an finantari in valoare de 195 milioane de euro.

Ce este mai exact brokerul de credite?

Este o companie independenta de banci sau alte institutii financiare nebancare (IFN) care intermediaza credite intre clienti si banci, ofera consultanta in alegerea celei mai avantajoase solutii financiare pentru un client.

Cum obtine brokerul informatiile necesare pentru consiliere?

Brokerul incheie parteneriate cu majoritatea bancilor prezente pe piata bancara din Romania, are acces la produsele acestora de credit si asista clientii in alegerea creditului care se potriveste cel mai bine nevoilor si posibilitatilor sale financiare. Astfel, teoretic, cu ajutorul brokerului, clientul isi poate face o imagine mai relevanta cu privire la conditiile de creditare, astfel incat sa poata alege cea mai buna oferta. Brokerul ajuta la intocmirea dosarului de credit ce va fi depus la banca si il urmareste pana la finalizare, serviciile lui fiind gratuite, fara niciun cost suplimentar la credit.

Daca pana acum am stabilit cum poate un broker de credit sa ajute un client, nu trebuie uitate beneficiile pe care brokerul le poate aduce bancilor. In primul rand, costurile de achizitie a clientilor sunt relativ scazute, iar plata se face numai pentru cererile de credit finalizate. In plus rata de aprobare a dosarelor de credit este mare si bancile transmit brokerilor riscul de consultanta.

Daca serviciile sunt gratuite, de ce sunt inca multi clienti care se duc direct la banca?

Colaborare cu brokerii aduce si unele inconveniente cum ar fi faptul ca unii brokeri percep un comision clientilor, dar acest lucru poate fi evitat. Mai mult, o buna parte din posibilii clienti se tem ca sfaturile brokerilor nu sunt suficient de obiective si ca vor fi trimisi catre banca cu comisioanele cele mai avantajoase pentru brokeri.

O alta obiectie se refera la faptul ca mergand la un broker de credite nu ai oferta completa a pietei de credite, adica nu exista broker care sa intermedieze produsele tuturor bancilor din Romania. Dar brokerii au contracte cu majoritatea bancilor care ofera cele mai bune produse pe piata.

Perceptia clientilor romani asupra brokerilor de credite este in crestere in ultimul timp. Tot mai multi doritori de credite devin interesati de serviciile brokerilor, iar infiintarea Asociatiei Romane a Brokerilor de Credit, la 1 iulie anul curent, a dus la un plus de incredere. Rolul asociatiei consta in legitimarea activitatii de broker de credite, atat in fata clientilor cat si in fata potentialilor parteneri, organizarea si asigurarea dialogului cu tertii – autoritatile statului, institutiile publice, organizatiile non-guvernamentale, persoanele juridice si fizice din Romania, precum si de respectarea eticii profesionale si concurentei loiale.

Kiwi Finance, liderul pe piata de brokeraj din Romania, inregistreaza la momentul actual peste 60 000 de clienti si o valoare a creditelor intermediate de peste 420 milioane de euro. Pe piata brokerajului din Romania se inregistreaza un trend ascendent, vizibil in rezultatele inregistrate de companiile inscrise in ARBC.

Volumul creditelor intermediate de Kiwi Finance a crescut gradual, de la 9-10 milioane euro, in 2004, la 40 de milioane de euro in 2005, 60 de milioane euro in 2006, 162 de milioane in 2007 si peste 150 milioane in 2008, pana in prezent.

Un alt exemplu este DBSol Consulting, care a inregistrat, de asemenea, o crestere constanta, atat a numarului de clienti, cat si a volumelor intermediate. “Consideram ca aceasta crestere s-a datorat in principal extinderii retelei la nivel national, dar si a constientizarii de catre potentialii clienti a avantajelor de care se bucura apeland la un broker de credite profesionist.”, a declarat pentru GhiseulBancar, Ramona Barbu, director executiv DBSol Consulting.

Fata de aceeasi perioada a anului trecut, numarul de clienti al DBSol Consulting a crescut cu 60% iar volumul generat catre bancile partenere a crescut cu peste 80%.

O crestere semnificativa a numarului de clienti s-a inregistrat in cazul International Brokers si Creditland, divizie a FinZoom Financial Services Romania, care a avut cu 10% mai multi clienti decat in 2007.

Exceptand luna august a acestui an, cand Credit Zone a inregistrat o usoara scadere a solicitarilor, atat numarul de dosare cat si cel de clienti a urmat trendul ascendent al pietei.

Astfel, din noiembrie anul trecut, cand au inregistrat un volum de aproximativ 200.000 euro, cei de la Credit Zone au intermediat in luna septembrie 2008 credite in volum de aproape 4 milioane de euro.

In ceea ce priveste produsele pentru care au apelat cei mai multi dintre solicitantii unui credit, volumul creditelor garantate cu ipoteca reprezinta 51% din totalul creditelor intermediate, in crestere fata de procentul de 36% inregistrat anul trecut.

In portofoliul Credit Zone cele mai multe dosare intermediate au fost credite ipotecare/imobiliare: 62,5%. Cele de nevoi personale insumeaza 32,2% si 5,4% le reprezinta creditele punte.

La CreditLand au fost peste 500 de aplicatii pentru creditul ipotecar si 91 de intermedieri finalizat, urmat de Creditul de Nevoi Personale avand 350 de aplicatii si 104 intermedieri finalizate.

Fata de 2007, an dominat de cereri pentru creditele de nevoi personale fara ipoteca, in 2008, la International Brokers situatia s-a schimbat decisiv in favoarea creditelor cu ipoteca.

Cel mai solicitat credit ca volum total in cazul DBSol Consulting era, in decembrie 2005, la demararea afacerii, cel de nevoi personale, dar incepand cu toamna anului 2007 creditul de nevoi personale cu ipoteca si creditele pentru achizitie imobil au depasit in volum creditele de nevoi personale.

Comentarii

  1. cristian puscoi

    foarte bun subiectul si modul de abordare… scris intr-un mod profesionist. bravo!

  2. sicktire

    iarasi kiwi? numai reclame mascate peste tot. Crat v-au platit pt acesta articol?

    Am lucrat la ei si mediul este total neprofesionist. Clientii nu obtin consultanta in adevaratul sens al cuvantului ci o simpla vanzare (se vindeau doar 2, 3 banci IMPUSE de KIWI desi se laudau ca lucreaza cu mai mult de 10- probabil alese in functie de comisionul incasat de firma (consultantii de acolo primeau comisionele egale insa comisioanele firmei erau confidentiale si este clar ca difera de la o banca la alta). Chiar eu am patit ca managerul meu direct sa-mi refuze un dosar pt ca nu era facut pt Alpha Bank (si Alpha are cele mai mici comisione pentru brokeri).
    Asa ca nu-i mai laudati pe Kiwi atat si sa vedem cat or mai rezista sa-si plateasca chiria la grandiosul sediu de pe Carol sau mai bine spus cat ii va mai duce in spate fondul de investitii care i-a cumparat…l-a un moment dat va trebui sa ia decisia: „stop-loss” .
    Clientilor le recomand sa se consulte cu 2 brokeri diferiti inainte de a lua o decizie pt ca…”se scavesc” pe 30 de ani si e bine sa fie informati corect, e dreptul lor.
    ps: ca si personal calificat al Kiwi Finance as aminti-o pe fosta mea manager-ita care de cand a inceput criza face pe ospatarita intr-o comuni limitrofa a Bucurestiului…

  3. SICKTIRE-corectie

    in loc de:
    „Chiar eu am patit ca managerul meu direct sa-mi refuze un dosar pt ca NU era facut pt Alpha Bank ”

    a se citi:
    Chiar eu am patit ca managerul meu direct sa-mi refuze un dosar pt ca era facut pt Alpha Bank

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*