In reclamele de la televizor sau radio, bancile se laudau cu dobanzi mult mai mici decat cele practicate de alte banci concurente. Cei atrasi de oferta descopereau insa ca respectivele dobanzi erau valabile doar pentru o anumita perioada promotionala sau in primii ani de creditare, ulterior acestea majorandu-se. Pe de alta parte, stim ca si la alte banci in spatele dobanzilor mici se ascund costuri suplimentare, precum comisionul lunar sau anual, care mai adauga cel putin un procent la dobanda reala a creditului.

ªi iata cum am ajuns la termenul de dobanda reala, sau costul real al unui credit, cost pe care fiecare dintre noi ar vrea sa-l cunoasca inca din momentul intrarii in banca, si nu abia dupa semnarea contractului, cum se intampla in multe cazuri. In acest scop a fost adoptata anul trecut, la cerintele Uniunii Europene, o lege speciala, care obliga bancile sa afiseze dobanda anuala efectiva (DAE), dar care din pacate nu se si aplica.

Atunci cand intram intr-o banca pentru a ne interesa de un credit, consilierii celor mai multe banci incearca sa ne atraga cu dobanda promotionala, dobanda de marketing. Despre DAE fie ca nu ni se aminteste deloc, fie e trecuta undeva cu litere de purice la subsolul ofertei.

Iar uneori, DAE nici nu include toate taxele aferente creditului. Costul real il aflam abia la plata ratei. Dar iata ca odata cu intensificarea concurentei si a reclamelor bancare, apar si primele masuri impotriva costurilor ascunse, luate nu de BNR sau Protectia Consumatorilor, ci de CNA, in virtutea legii publicitatii, care interzice publicitatea inselatoare.

Dar ce inseamna publicitatea inselatoare? Conform legii, este vorba de omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare persoanele carora le sunt adresate. Fapt ce a determinat CNA sa considere ca promovarea unor spoturi bancare care nu precizeaza costurile integrale ale serviciilor se considera publicitate inselatoare. Culmea este ca CNA considera ca legea DAE, o lege europeana adoptata tocmai cu scopul de a reliefa costurile ascunse ale creditelor, nu este relevanta in aceste cazuri de reclama inselatoare. Un mare semn de alarma cu privire la transparenta serviciilor bancare, dar mai ales la adresa autoritatilor care apara consumatorii de costurile ascunse ale serviciilor bancare, nu doar de reclamele inselatoare.

Punctul de vedere al CNA:

½Pornind de la diferitele reactii aparute fata de solicitarile formulate

de Consiliul National al Audiovizualului de a se opri de la difuzare

unele spoturi publicitare pentru servicii bancare, acesta a emis in

data de 6 aprilie 2006 un comunicat in care precizeaza ca, in calitate

de unica autoritate de reglementare in domeniul audiovizualului si de

garant al interesului public, CNA are obligatia de a monitoriza si de a

impune tuturor radiodifuzorilor respectarea dispozitiilor legale care

reglementeaza continutul programelor audiovizuale, inclusiv pe cele

privind publicitatea.

In acest sens, Consiliul precizeaza ca publicitatea audiovizuala trebuie sa respecte

atat dispozitiile Legii publicitatii nr. 148/2000, cat si prevederile Codului de

reglementare a continutului audiovizual.

Astfel, Legea publicitatii interzice la art. 6 (a), publicitatea inselatoare, art.

7(b) din aceeasi lege explica ce inseamna publicitatea inselatoare, facand referire

la pretul sau modul de calcul al pretului, precum si la conditiile in care sunt

distribuite produsele sau sunt prestate serviciile. La lit. (f) a aceluiasi articol,

se precizeaza ca omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si

caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare persoanele

carora le sunt adresate, constituie publicitate inselatoare. De asemenea, Codul CNA

prevede la art. 114, lit. c) ca radiodifuzorii au obligatia sa difuzeze pretul sau

tariful integral, incluzand taxa pe valoarea adaugata si toate taxele suplimentare

pentru bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin

marca, producator ori prin modalitati de comercializare.

Tinand cont de aceste dispozitii legale, Consiliul National al Audiovizualului

considera ca promovarea unor spoturi bancare care nu precizeaza costurile integrale

ale serviciilor se considera publicitate inselatoare, intrucat nu respecta

conditiile susmentionate.

Din punctul de vedere al C.N.A. Legea nr. 289/2004, privind regimul juridic al

contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor persoane fizice, nu

este relevanta si nu constituie o cauza care sa anuleze dispozitiile din Legea

Publicitatii si pe cele din Codul de reglementare a continutului audiovizual.

De aceea, Consiliul National al Audiovizualului a solicitat posturilor publice de

televiziune oprirea de la difuzare, pentru incalcarea dispozitiilor art.6 (a) din

Legea Publicitatii nr.148/2000 si ale art.114 alin.(1) lit.c) din Codul de

reglementare a continutului audiovizual, a spoturilor publicitare „BCR Leasing”,

„ABN AMRO – 6, 95 dobanda pentru creditul ipotecar”,”ALPHA BANC”, BancPost –

creditul imediat”.

Aceste spoturi au fost oprite de la difuzare pana la intrarea lor in legalitate, in

conformitate cu prevederile mai sus mentionate.½

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*