CitiFinancial din Militari nu prezenta clientilor dobinda si comisioanele creditului
Ghiseul Bancar a publicat, cu citeva luni in urma, doua articole despre conditiile in care CitiFinancial, divizia de credite a Citibank, acorda credite de consum populatiei.
In primul articol, din 28 ianuarie, reporterii nostri au vizitat agentia bancii din cartierul Militari, in calitate de clienti ai bancii interesati de obtinerea unui credit. Am constatat, cu acea ocazie, ca banca nu ne-a oferit informatii cu privire la costurile creditului (dobinda si comisioane) si nici nu ne-a prezentat nivelul Dobinzii Anuale Efective (DAE), desi legea creditelor, care reglementeaza acest lucru, intrase deja in vigoare de citeva saptamini.
Oficialii Citibank au negat cele prezentate de noi, sustinind ca banca isi informeaza clientii despre toate costurile creditului, inclusiv DAE. Asa incit, pentru a vedea daca ceea ce am constatat la filiala din Militari nu a fost cumva un accident, am vizitat o alta unitate a bancii.
La filiala CitiFinancial din Mihai Bravu, aceeasi problema
Asadar, dupa o luna si jumatate de la prima vizita la CitiFinancial, in 14 martie, am vrut sa vedem daca banca si-a reglementat aceasta problema. Numai ca, in urma vizitei la o alta unitate a CitiFinancial din Bucuresti, cea de pe bulevardul Mihai Bravu, am observat ca nici de data aceasta nu era mentionata DAE pe documentul primit de la banca cu oferta si conditiile de contractare a creditului. Nici macar dobinda sau comisioanele, ci doar rata lunara de platit.
Am solicitat ajutorul BNR
Aceasta dovada am trimis-o apoi oficial si Bancii Nationale a Romaniei, solicitind acestei institutii responsabile cu aplicarea legislatiei bancare sa-si exprime punctul de vedere cu privire la aceasta situatie.
Numai ca, daca ar fi sa ne exprimam in termeni juridici, BNR se antepronuntase cu privire la aceasta situatie, inainte de a-i trimite documentul-dovada de la CitiFinancial. Purtatorul de cuvint al institutiei, Mugur Stet, ne-a declarat telefonic ca specialistii BNR “au facut verificari cu privire la DAE la toate bancile romanesti si nu au descoperit nimic ilegal”. Reprezentantul BNR ne-a cerut totusi “dovada”, pentru a vedea despre ce este vorba.
In ciuda dovezii, BNR sustine ca Citibank e OK
Pozitia reprezentantului BNR nu s-a modificat insa nici dupa ce i-am trimis oferta de credit primita de la Citibank in care nu erau prezentate nici costurile, nici DAE, asa cum ar fi fost normal si legal si asa cum procedeaza toate bancile romanesti. Raspunsul lui Stet a fost sec, fara nici un fel de convingere sau umbra de interes pentru o problema cu care se confrunta clientii bancilor: “Totul a fost in regula la Citibank”.
Intrebari fara raspuns
Dar cum ramine, atunci, cu documentul-dovada trimis BNR, in care nu erau precizate DAE si celelalte costuri ale creditului? Si cum se face ca, intre timp, Citibank a introdus valoarea DAE in oferta sa de credite?
DAE apare acum in oferta CitiFinancial
Intre timp, DAE a aparut pe oferta Citibank. Am descoperit acest lucru in cursul unei recente vizite la agentia CitiFinancial din cartierul bucurestean Pantelimon. Acest lucru nu face decit sa confirme faptul ca DAE trebuia precizata in ofertele Citibank inca de la aparitia legii, in luna ianuarie, ceea ce banca americana nu a facut, dupa cum am observat in cursul vizitelor la cele doua unitati ale bancii.
Citibank publica acum DAE, dar nu si dobinda si comisioanele
Citibank a trecut, intre timp, pe oferta de credit inminata clientilor si valoarea DAE (probabil in urma sesizarilor noastre), insa omite sa precizeze si costurile care contin DAE: adica dobinda si comisioanele.
Este extrem de ciudat si probabil si ilegal faptul ca Citibank, spre deosebire de toate bancile romanesti, nu-si informeaza clientii cu privire la nivelul dobinzii si comisioanelor percepute pentru un credit!
Conform articolului 6 din legea creditelor de consum in vigoare de la inceputul acesui an, “Inainte de incheierea contractului, creditorul trebuie sa prezinte consumatorului informatiile exacte si complete necesare privind contractul de credit avut in vedere; o descriere a conditiilor creditului, cuprinzind valoarea creditului, valoarea DAE, rata dobinzii…”. Pe cind Citibank, la doua luni de la intrarea in vigoare a legii, nu isi informa clientii cu privire la nivelul dobinzii, nivelul DAE si al comisioanelor percepute, dupa cum faceau toate bancile, iar acum prezinta clientilor doar valaorea DAE, fara a preciza dobinda si comisioanele percepute. Suntem curiosi sa vedem pozitia BNR fata de aceasta situatie. Cu toate ca raspunsul probabil ca il anticipati si dumneavoastra.
De ce recurge o banca de prestigiu la stratageme ieftine?
Dar care ar fi motivul pentru care Citibank, una dintre cele mai mari banci din lume, recurge la aceasta stratagema de a-si ascunde costurile creditului?
Dupa cum ati observat, agentiile CitiFinancial sunt dispuse in cartiere “strategice”-Pantelimon, Mihai Bravu, Militari – adica muncitoresti, intrucit oferta bancii se adreseaza celor cu venituri mici, dupa cum rezulta si din oferta bancii: “De la noi poti lua un credit si cu un salariu de 2.925.000 lei pe luna!”. Probabil ca reprezentantii Citibank mizeaza si pe nivelul de scolarizare al clientilor sai, din moment ce nu-i streseaza cu cifre si calcule greoaie, precum comisioane, dobinzi sau DAE. Le prezinta doar o rata lunara fixa, in care sunt ascunse comisioane si dobinzi grase. (Cea mai mica dobinda, pentru cei cu salarii mari, este de 20,9%, la care se adauga un comision de administrare de 4% si un comision de rambursare anticipata a creditului de nu mai putin de 10 procente! DAE este, in acest caz, de 31%!).
Un client CitiFinancial cere ajutorul Protectiei Consumatorului
Iata si parerea unuia dintre clientii Citibank, trimisa pe adresa redactiei Ghiseul Bancar:
“Am citit articolele Dvs cu privire la CitiFinancial si ma alatur demersului
Dvs in a demasca jecmanirea acestor camatari.
Va alatur mai jos textul reclamatiei facute de mine la ANPC.
Daca ati reusi sa declansati o actiune de mai mare amploare cred ca 99% din
clientii CitiFinacial v-ar sustine.
Va multumesc,
(Dorim sa protejam numele cititorului nostru)
„Am contactat un imprumut la CitiFinancial acum aproape un an de zile. Am
platit luna de luna rata si acum intentionez sa platesc in avans restul de
credit. Calculele acestei restituiri arata ca platesc circa 70% (SAPTEZECI
LA SUTA) dobanda + comisioane + penalizari de restituire (exact, penalizari
de restituire desi in orice sistem sanatos daca cineva iti da banii mai
devreme zici „sarut-mana”).
Mai exact, daca faceai acum un an un imprumut de 100 de milioane pe 3 ani
pana acum plateai deja aproape 70 milioane rate iar acum, la restituire,
descopereai cu stupoare ca soldul la credit este de aproape 90 de milioane,
la care platesti o penalizare de 10% deci 99 de milioane, adunate cu cele 70
platite pana acum descoperi ca te-ai imprumutat 100 de milioane si platesti
170 intr-un singur an !!!
Dorinta de-a plati mai repede si de-a scapa de aceasta „banca” JECMANITOARE
este data de faptul ca desi dobanzile pe piata au scazut cu 50% sau chiar
mai mult, ei tot la dobanda de anul trecut calculeaza creditul contractat, o
schimba doar daca MAI FACI UNUL (o suplimentare spun ei). O alta nesimtire
majora este faptul ca nu pun la dispozitia clientului un desfasurator al
ratelor, omit DELIBERAT costuri si incearca efectiv sa PACALEASCA clientii
ce au nevoie de bani la un moment dat, JECMANINDU-I efectiv. ”
Precizam ca opiniile exprimate apartin exclusiv cititorului nostru si nu exprima punctul de vedere al redactiei Ghiseul Bancar.






Buna ziua,
As vrea sa va povestesc si eu cateva randuri… este vorba despre CitiBank. Pai de ce isi permit ei sa jecmaneasca clientii? Datorita faptului ca ii au! Si de ce ii au? Pt ca este singura banca pe care nu o intereeseaza rapoartele CRB si BC… Si asta datorita sistemului de praosta calitate din Romania!
O sa va dau cazul meu ca exemplu:
In 2004 am fost nevoit sa abandonez facultatea din cauza unor probleme personale si primul lucru la care s-a gandit statul asta de cacat a fost sa ma ia in armata. Faptul ca aveam o rata pe care trebuia sa o platesc nu i-a convins si astfel neavand cine sa plateasca acea rata am fost raportat la Biroul de Credit. Acum de 3 ani de zile ma chinui sa fac si eu un credit ca altfel din nou ma repet, in cacatul asta de tara nu poti face nimic fara sa-i imbogatesti pe mai marii bancheri (a se citi hoti), si bineinteles ca nu pot face acest credit! Mentionez ca am un servici in care castig peste 1000 euro lunar. Singura banca care mi-a acceptat problema a fost CITIBANK. Si nu ptr. ca ei ar incerca sa gandeasca macar o secunda corect ci ptr ca vor sa jecmaneasca cat mai mult.
Asta este tara DE CACAT in care traim!
dupa ce ca alta banca nu iti mai dadea nimic , nici macar nu se mai uita la tine. iti spunea din prima ca tot ce ai vrea sa faci cu banii aceea, toate problemele trebuie sa mai astepte 7 ani pana cand iesi din BC si CRB… toate bancile jecmanesc pentru ca nu sunt firme de caritate. insa daca un credit si asta este valabil pentru toate bancile trebuie achitat cat mai repede. ai pe 5 ani facut creditul atunci achita-l in 3-4 ani si atunci sa imi spui daca ai mai fost jecmanit sau nu. tin sa mentionez ca dobanda fixa e sfanta. si la citi chiar de cand a fost infiintata a fost dobanda fixa.
ce tot spuneti porcarii si aberatii? eu am un credit la citi de 65000 ron si platesc aceeasi rata ca la alta banca doar ca la banca respectiva creditul e pe 10 ani la citi pe 6 cu rata fixa pe toata perioada creditului! A , inca ceva , dobanda la citi e mai mare si DAE la fel! cum e posibil?
fac economie 4 ani! cred ca totusi ar trebui sa va informati mai bine daca tot scrieti articole de genul asta!
As dori un sfat.Cine poate sa-mi spuna daca pot face un credit de nevoi personale la Citi bank pe baza unei pensii de incapacitate permanent totale din spania .Am incercat la foarte multe banci si nu sa putut.Am o pensie de 743euro din spania si intra in BCR. Astept cu nerabdare un raspuns si un sprijin. Va multumesc. tef…0749415912.
Citibank acorda creditul foarte usor si cu comisioane mascate. Comisionul de administrare cont se calculeaza la total credit si nu la sold.
Penalizarile pentru fiecare zi de intarziera la plata ratei sunt mari, nu mai au filiale decat in foarte putine judete din tara si ca sa platesti rata trebuie sa achiti prin Posta romana.
Este foarte greu sa faci rambursare anticipata, trebuie sa ai rabdare mai ales daca esti dintr-un oras care nu are filiala Citi. Pana primesti o confirmare de sold trec cel putin 15 zile, apoi dupa ce rambursezi creditul mai trec 3-4 zile pana calculeaza majorarile de la data comfirmarii soldului pana la data primirii banii in cont. Am reusit sa fac rambursarea in exact 30 de zile, din care 8 zile am stat cu contul blocat la banca care am facut noul imprumut deorece mi-au comunicat tarziu ca am lichidat datoria catre ei.
Concluzie, credit usor de luat dar foarte greu de scapat de el.
deci…o sa o iau cu inceputul:
1. fac parte dintre norocosii care nu au rate , datorii si credite….intr-o zi a aparut de nicaieri in birou o fatuca cu o oferta miraculoasa : CARDUL DE CREDIT CITIBANK…nu mai enumar aici beneficiile promise : intrari gratis la muzee , bonusuri de 5% la cumparaturi efectuate cu cardul , 50 lei bonus pentru recomandarea de noi clienti si 50 de zile FARA DOBANDA la cumparaturi efectuate…..OK , minunata si de nerefuzat oferta…HAI SA VA SPUN ACUM SI EXPERIENTA ULTERIOARA .
2. luna octombrie 2012 – limita de credit aprobata 5000 lei
– cumparaturi in supermarket aproximativ 1100 lei – – comision administrare cont anual 60 lei
– alimentare prin casierie ( deci alimentare card bancar ) 1370 lei
AM INCHEIAT LUNA CU SOLDUL PE PLUS ( deci peste creditul lor ) DAR :
– NU AM PRIMIT BONUSUL DE 50 LEI PROMIS
– NU AM PRIMIT 5% BONUSUL PROMIS LA CUMPARATURI
AM SUNAT LA NUMARUL LOR SI AM RECLAMAT CELE DE MAI SUS , MI S-A SPUS CA SE REZOLVA LA URMATORUL EXTRAS.
3. luna noiembrie 2013 – cheltuieli cca 300 lei ( plati cu cardul )
– alimentare prin casierie ( deci plati facute de mine 1500 lei )
– la data de 14.11.2013 ( data de azi ) PLUS PE CARD FATA DE LIMITA DE CREDIT ACORDATA 1288 LEI.
Am solicitat la sediul bancii din iasi (str. A.PANU ) UN EXTRAS DE CONT STAMPILAT SI SEMNAT .Nu mi s-a putut oferi si mi s-a solicitat sa sun la bucuresti pentru el.
Am sunat la Bucuresti si :
– am reclamat din nou faptul ca nu mi s-a dat bonusul de 50 de lei ( ca de obicei se rezolva )
– am solicitat EXTRASUL DE CONT SEMNAT SI STAMPILAT. ( mi s-a cerut sa revin maine ca sa il primesc )
In concluzie , EXPERIENTA MEA ESTE TOTAL NEGATIVA CU ACEASTA INSTITUTIE….E pentru prima data cand AJUNG LA UN SEDIU DE BANCA SI NU MI SE ELIBEREAZA UN EXTRAS , BA MAI MULT , MANDRA DE LA GHISEU IMI TRANTESTE CU AROGANT UN RASPUNS DE GENU : ” si saptamana trecuta nu stiu ce tot ati reclamat „… ASTA IN CONDITIILE IN CARE , AZI 14.11.2012 EU CREDITEZ BANCA CU 1288 LEI SI NU BANCA PE MINE…..astept cu nerabdare sa vad daca maine primesc extrasul si daca pe el se vor regasi bonusurile promise la cumparaturi precum si bonusul de recomandare de 50 lei.
Numele meu : Iftimie Nicolae – Iasi