Unul dintre cititori ne-a sesizat faptul ca recent, pe site-ul Bancpost a aparut un anunt prin care banca isi invita clientii sa se aboneze la un newsletter electronic cu informatii despre produsele bancii. Insa, spre deosebire de alte astfel de servicii de informare oferite de banci, pentru a te inscrie la newsletter-ul Bancpost trebuie sa introduci, pe linga nume, prenume si sucursala la care esti client (deci doar clientii bancii au acest privilegiu), codul numeric personal (CNP). BCR si BRD au inclus si ele in formularul de abonare la newsletter un camp cu CNP, insa acesta poate fi introdus optional, nefiind obligatoriu, ca in cazul Bancpost. Ne intrebam asadar de ce are nevoie Bancpost de datele de identificare confidentiale ale clientilor pentru a trimite un newsletter? Pentru transmiterea unui newsletter sunt necesare doar adresa de e-mail si un nume. Nu cumva pentru a le folosi in alte scopuri? Iar daca aceasta este intentia bancii, atunci clientii sai trebuie sa stie ca banca nu poate folosi aceste date fara acordul lor.
Conform legii nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, „prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal avand o functie de identificare de aplicabilitate generala poate fi efectuata numai daca:
a) persoana vizata si-a dat in mod expres consimtamantul; sau
b) prelucrarea este prevazuta in mod expres de o dispozitie legala.
Pentru corecta informare a publicului, am cerut si opinia reprezentantilor Bancpost, insa acestia nu au binevoit sa ne raspunda.
Vrei un credit? Dicteaza-mi CNP-ul!
Un alt caz de utilizare abuziva a datelor personale ne-a fost furnizat de un client Raiffeisen. Acestuia i-a fost cerut codul numeric personal de catre un consilier al bancii, doar pentru a primi informatii suplimentare cu privire la un anumit produs al bancii. Nu a fost vorba de un precontract sau un contract care ar necesita utilizarea CNP. Functionarul bancii a dat insa de inteles ca ar fi avut nevoie de codul numeric personal pentru a verifica intr-o baza de date a bancii informatii cu privire la conturile sau creditele pe care clientul le-ar fi avut la alte banci sau la Raiffeisen. Si atunci, pe buna dreptate se pot intreba clientii celor doua banci cit de confidentiale mai sunt datele lor de identitate si in ce scopuri ar putea fi ele folosite. Intrebari pe care le-am pus, in numele cititorilor, reprezentantilor Bancpost si Raiffeisen, dar la care nu am primit nici un raspuns. Dar si tacerea poate spune ceva.