Bancherii spun ca, inainte de a intra intr-o relatie comerciala cu o societate din alta tara, clientul are nevoie de consilierea unei banci, care-i poate furniza informatii despre viitorul partener si-l poate ajuta sa aleaga operatiunea indicata pentru tranzactia sa.

Directorul Directiei Internationale din cadrul BRD – Groupe Societe Generale, Roxana Cosmescu, a fost gazda unui seminar cu tema „Riscurile aferente comertului international si produsele bancare specifice”, organizat la Predeal. Prezentarea (interesanta de altfel!!!) a urmarit „sa faca lumina” in ceea ce priveste operatiunile bancare internationale, unde – potrivit oficialului bancii – BRD detine o cota de piata de 14%. Cei mai reprezentativi operatori de pe aceasta piata sunt Eximbank (banca specializata pe comertul exterior), Banca Comerciala Romana (care are – conform reprezentantilor bancii – o cota de piata de aproximativ 22%) si Raiffeisen Bank. Intr-un exces de sinceritate, Roxana Cosmescu a dezvaluit – mai in gluma, mai in serios – ca „noi incercam sa-i educam si sa-i sfatuim pe toti cei care vin la BRD pentru a se informa despre produsele specifice activitatilor de comert exterior, dupa care speram sa nu se duca la Raiffeisen sau la alta banca, ci sa ramana la noi!”. Nu de putine ori, alegerea unui instrument bancar nepotrivit tranzactiei efectuate poate genera probleme grave pentru societatea care a derulat operatiunea, directorul Directiei Internationale din cadrul BRD subliniind faptul ca „cel putin o data pe saptamana avem o solicitare de executare la plata”.

Ghidul clientului pentru operatiuni internationale

Utilizarea modalitatilor de plata si de garantare in cadrul relatiilor comerciale internationale presupune o temeinica cunoastere a acestora, astfel incat riscurile valutare, de pret sau cele de neexecutare sau executare defectuoasa a obligatiilor asumate prin contractul comercial sa fie pe cat posibil reduse. Alegerea modalitatii sau instrumentului de plata cel mai adecvat este esentiala in securizarea tranzactiilor.

Modalitati si instrumente de plata sau de garantare a obligatiilor contractuale

Pentru efectuarea si garantarea platilor, incasarilor si a obligatiilor contractuale aferente importurilor, exporturilor si prestarilor de servicii, puteti alege intre: incasso, acreditiv, acreditiv stand-by si garantii internationale.

I) Incasso-ul

Prin incasso se intelege manipularea de catre banci, potrivit instructiunilor primate de la ordonator, a documentelor comerciale si/sau financiare in scopul:

* de a obtine plata si/sau acceptarea documentelor;

* de a elibera documentele contra acceptarii si/sau contra platii lor, dupa caz;

* de a elibera documentele in alte conditii.

Tipuri de incasso:

* Simplu: cand plata se face contra documente financiare (cambia, bilete la ordin, cecuri etc.), neinsotite de documente comerciale;

* Documentar: cand plata se face contra documente comerciale (factura, document de transport, altele), insotite sau nu de documente financiare.

Utilizarea incasso-ului este recomandata in urmatoarele situatii:

– cand exportatorul cunoaste sufficient de bine importatorul;

– cand tara importatorului prezinta un grad scazut de risc;

– cand marfa poate fi revanduta cu usurinta, in cazul in care importatorul refuza plata.

Sunteti importator?

– Pentru a avea siguranta ca veti primi marfa pe care ati comandat-o, stability contractual cu partenerul dumneavoastra – exportatorul – conditiile in care urmeaza a se efectua plata si anume documentele ce vor fi platite/acceptate de dumneavoastra (conveniti asupra denumirii, continutului si a numarului de exemplare in care trebuie prezentat fiecare document in parte).

– Verificati concordanta documentelor primate la incasso cu termenii si conditiile contractului commercial; in cazul unor neconcordante, contactati exportatorul pentru modificarea instructiunilor de incasso.

– Imediat dupa efectuarea platii de catre dumneavoastra sau dupa asumarea angajamentului de a plati (prin acceptarea sau emiterea efectelor de comert), banca prezentatoare va va elibera documentele comerciale si astfel veti putea intra in posesia marfii.

Sunteti exportator?

– Valorificati bunele relatii pe care le aveti cu partenerii dumneavoastra externi, acceptand ca modalitate de plata incasso-ul.

– Optati pentru aceasta modalitate de plata numai daca aveti o relatie stabile si de durata cu partenerul dumneavoastra commercial, de-a lungul careia v-ati convins de bonitatea si seriozitatea acestuia.

– Dupa livrarea marfii, veti prezenta setul complet de documente la banca si veti completa formularul de remitere a acestora la incasso, mentionand, in mod clar si precis, instructiunile privind modalitatea de eliberare a documentelor catre importator (contra plata/acceptare/alte conditii).

Etape in derularea unui Incasso Documentar

1. Importatorul si exportatorul convin prin contract termenii operatiunii si modalitatea de plata prin incasso;

2. Exportatorul expediaza marfurile in conformitate cu termenii contractuali, obtine documentele care atesta indeplinirea obligatiilor de livrare si prezinta bancii sale (banca remitenta) setul de documente comerciale si/sau financiare, insotit de instructiunile privind modul de eliberare a documentelor catre importator (contra plata/acceptare/alte conditii);

3. Banca remitenta (a exportatorului) transmite documentele bancii prezentatoare (banca importatorului), insotite de o scrisoare de remitere, in care sunt preluate instructiunile primate din partea exportatorului;

4. Banca prezentatoare (a importatorului) avizeaza importatorul despre primirea documentelor si a instructiunilor de eliberare a acestora;

5. In functie de instructiunile primite, banca prezentatoare elibereaza importatorului documentele, fie contra platii/emiterii unui billet la ordin/acceptarii unei trate, fie franco de plata. Aflat in posesia documentelor de livrare, importatorul poate prelua marfa;

6. Dupa incasarea contravalorii documentelor de la importator, banca prezentatoare transfera banii bancii remitente sau, dupa caz, ii confirma acesteia acceptarea/emiterea efectului de comert sau eliberarea documentelor franco de plata, conform instructiunilor primate;

7. Banca remitenta notifica exportatorul despre incasarea contravalorii documentelor sau acceptarea documentului financiar (tratei) sau emiterea unui billet la ordin in favoarea sa, ori eliberarea franco de plata a documentelor.

II) Acreditivul Documentar

In acceptiunea Publicatiei nr. 500 a CCI – Paris, acreditivul documentar este orice angajament, oricum ar fi denumit sau descries (acreditiv, scrisoare de credit, credit documentar), prin care o banca (banca emitenta), actionand la cererea si dupa instructiunile unui client (ordonator) sau in numele sau propriu:

* efectueaza o plata catre un tert sau la ordinal acestuia (beneficiarul) sau accepta si plateste efecte de comert (cambii) trase de beneficiar;

* autorizeaza o alta banca sa efectueze o asemenea plata sau sa accepte sis a plateasca asemenea cambia;

* autorizeaza o alta banca sa negocieze, contra documentelor precizate, cu conditia ca acestea sa fie conforme cu termenii si conditiile acreditivului.

Acreditivele, prin natura lor, sunt tranzactii separate de contractile comerciale (sau de alte contracte care pot sta la baza lor), iar bancile nu sunt in nici un fel obligate sau implicate prin asemenea contracte, chiar daca in acreditiv se face referire la acestea. In consecinta, angajamentul unei banci de a plati, accepta si plati cambia sau de a negocia si/sau de a-si indeplini orice alta obligatie in cadrul acreditivului, nu poate constitui subiectul unei pretentii sau renuntari, formulate de ordonator, ca rezultat al relatiilor sale cu banca emitenta sau cu beneficiarul. La randul sau, beneficiarul nu se poate prevala, in nici un caz, de relatiile contractuale existente intre banci sau intre ordonator si banca emitenta.

Acreditivul documentar poate fi:

* revocabil (foarte rar intalnit in practica)

* irevocabil

* irevocabil si confirmat

Prin urmare, acreditivul trebuie sa indice, in mod clar, daca este revocabil sau irevocabil. In lipsa unei asemenea precizari, acreditivul va fi considerat irevocabil.

Acreditivul poate fi utilizat prin:

* plata la vedere sau la termen

* acceptare ( a unei trate trase asupra bancii ordonatorului)

* negociere

Avantaje:

– Un acreditiv irevocabil constituie un angajament ferm de plata al bancii emitente, cu conditia ca documentele stipulate sa fie prezentate bancii desemnate/emitente sis a fie in stricta conformitate cu termenii si conditiile acreditivului.

– Confirmarea unui acreditiv irevocabil de catre o alta banca (banca confirmatoare), pe baza autorizarii sau la cererea bancii emitente, constituie un angajament ferm de plata al bancii confirmatoare, adaugat celui asumat de banca emitenta, cu conditia ca documentele stipulate sa fie prezentate bancii confirmatoare sau bancii desemnate si acestea sa fie strict conforme cu termenii si conditiile acreditivului.

Sunteti importator?

– Intrucat documentele de livrare reprezinta marfa, se recomanda prevederea atat in contractul commercial, cat si in cererea de deschidere a acreditivului, instructiuni clare privind denumirea, continutul si numarul de exemplare al documentelor care trebuie prezentate de exportator bancii, pentru a fi efectuata plata.

– Avand in vedere ca vanzatorul va fi platit contra prezentarii de documente strict conforme cu termenii si conditiile acreditivului, va sugeram sa solicitati prin acreditiv, acolo unde este cazul, si certificate de calitate, de conformitate, de garantie, fito-sanitare etc., care sa cuprinda specificatia de calitate a marfii, precum si conditiile prevazute de legislatia romana pentru importul marfii respective.

– Ca importator, puteti beneficia de o amanare la plata (un credit furnizor) de la partenerul dumneavoastra extern, daca ati prevazut contractual un acreditiv cu plata diferita (la termen). Practic, exportatorul va crediteaza pe perioada dintre data livrarii marfii si cea a efectuarii platii.

Sunteti exportator?

– Acreditivul documentar va protejeaza de riscurile comerciale si politice (in cazul in care el este confirmat de o banca care se afla in Romania sau de catre o banca din alta tara decat cea a bancii emitente).

– Aveti siguranta ca veti incasacontravaloarea marfurilor livrate, fara a mai depinde de bunavointa cumparatorului, cu o singura conditie: sa prezentati documente intocmite in stricta conformitate cu termenii si conditiile acreditivului.

– Verificati intotdeauna daca puteti prezenta toate documentele, asa cum sunt ele descries in textul acreditivului (ca denumire, continut, numar de exemplare, emitent). In caz contrar, solicitati partenerului dumneavoastra sa modifice acreditivul, inainte de livrarea marfii.

Etape in derularea unui Acreditiv Documentar

1. Incheierea contractului comercial intre cele doua parti

Cumparatorul (importatorul) si vanzatorul (exportatorul) convin prin contract termenii operatiunii si stabilesc ca modalitate de plata acreditivul documentar.

2. Completarea cererii de deschidere a acreditivului documentar

Importatorul (ordonatorul) cere bancii sale sa deschida un acreditiv in favoarea exportatorului (beneficiar), indicand, in mod clar, toate conditiile necesare conform prevederilor contractului commercial.

3. Deschiderea acreditivului documentar

Banca importatorului (banca emitenta) transmite textul acreditivului documentar la banca sa corespondenta din tara exportatorului (banca beneficiarului), cerandu-I, eventual, sa-si adauge confirmarea.

4. Avizarea deschiderii acreditivului documentar

Banca corespondenta (avizatoare) avizeaza deschiderea acreditivului documentar vanzatorului (exportatorului), transmitandu-I un exemplar al acestuia.

5. Expedierea marfii si prezentarea documentelor de livrare

Vanzatorul (exportatorul) expediaza marfurile si prezinta bancii avizatoare toate documentele de livrare precizate in acreditivul documentar, intocmite in stricta conformitate cu termenii si conditiile acestuia.

6. Controlul documentelor

Dupa verificarea conformitatii stricte a documentelor cu termenii si conditiile acreditivului, banca avizatoare, fie efectueaza plata (daca este banca platitoare sau confirmatoare), fie emite documentele bancii emitente pentru plata.

7. Remiterea documentelor

Banca corespondenta transmite documentele bancii emitente.

8. Efectuarea platii contra documente conforme (rambursarea bancii platitoare) si eliberarea documentelor in favoarea importatorului

Banca emitenta, dupa verificarea documentelor, efectueaza plata (sau ramburseaza banca platitoare), apoi elibereaza documentele clientului sau (importatorul) contra plata.

9. Receptia marfii

Intrand in posesia documentelor, cumparatorul (importatorul) poate vamui marfa si intra in posesia acesteia.

III) Acreditivul Documentar Stand-by

Acreditivul documentar stand-by este o garantie bancara emisa sub forma unui acreditiv, obiectiul ei fiind garantarea executarii unei obligatii contractuale (ex: buna executare a contractului, plata contravalorii marfii livrate, returnarea vansului, plata ratelor scadente la un credit, participarea la licitati etc.). Banca emitenta se angajeaza sa despagubeasca baneste beneficiarul, in cazul in care ordonatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin contract. Asadar, pentru a garanta, in mod independent, o obligatie contractuala, puteti apela la un acreditiv stand-by.

Spre deosebire de celelalte tipuri de acreditive, cel stand-by poate fi executat doar in situatia in care ordonatorul nu si-a indeplinit obligatia asumata prin contract, iar beneficiarul dovedeste acest lucru cu documentele mentionate in textul acreditivului. Ca regula generala, numarul documentelor care trebuie prezentate este relative restrans (cererea prin care se solicita plata, eventual o trata, confirmarea beneficiarului, semnata de catre acesta, prin care se precizeaza ca ordonatorul nu si-a indeplinit obligatia contractuala, copie a facturii neachitate, copie a documentului de transport etc.).

Acreditivul stand-by se constituie intr-o alternative a unui credit documentar sau a unei garantii bancare, prezentand avantajul de a fi un instrument suplu, usor de administrat, care va poate proteja de riscurile comerciale si politice specifice comertului international.

Intrucat pe plan international acreditivul stand-by este reglementat atat de Publicatia 500 a CCI Paris (Regulile si Uzantele Uniforme referitoare la acreditivele documentare), cat si de Publicatia 590/1998 (ISP98 – Practicile Internationale referitoare la acreditivul stand-by), este necesar ca in textul lui sa se precizeze in mod expres carei publicatii i se supune.

Etape in derularea unui Acreditiv Stand-by

1. Incheierea contractului

Partenerii convin prin contract termenii operatiunii si stabilesc acreditivul stand-by ca modalitate de garantare a obligatiilor contractuale.

2. Completarea cererii de deschidere a acreditivului documentar stand-by

Ordonatorul cere bancii sale sa deschida un acreditiv stand-by in favoarea partenerului sau contractual (beneficiarul), indicand toate conditiile necesare conform prevederilor contractului.

3. Deschiderea acreditivului stand-by

Banca emitenta transmite textul acreditivului stand-by la banca sa corespondenta din tara beneficiarului.

4. Avizarea deschiderii acreditivului stand-by

Banca corespondenta (notificatoare) avizeaza beneficiarul despre deschiderea, in favoarea sa, a acreditivului stand-by, transmitandu-I un exemplar al acestuia.

5. Utilizarea (executarea) acreditivului stand-by

In cazul in care ordonatorul nu-si indeplineste obligatiile contractuale pentru care s-a garantat, beneficiarul prezinta bancii notificatoare (avizatoare) toate documentele prevazute in acreditivul stand-by si solicita efectuarea platii. Documentele trebuie depuse la banca in termenul impus si in cadrul perioadei de valabilitate a acreditivului stand-by. Banca notificatoare verifica documentele si, daca sunt in stricta conformitate cu termenii si conditiile acreditivului stand-by, le remite bancii emitente. Dupa verificarea conformitatii documentelor, banca emitenta efectueaza plata si debiteaza contul ordonatorului.

IV) Scrisoarea de Garantie Bancara Internationala

Scrisoarea de garantie bancara reprezinta preluarea de catre banca a unei obligatii de plata, cu titlu reparatoriu, pentru neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a unui angajament asumat prin contract de catre debitorul principal (ordonatorul garantiei). Garantiile bancare pot directe sau indirecte (contra-garantii). Cel mai des intalnite pe plan international sunt garantiile independente la prima si simpla cerere, care pot fi la randul lor conditionate sau neconditionate.

Daca sunteti exportator:

– puteti reduce riscurile legate de tranzactiile internationale;

– va optimizati trezoreria.

Utilizand garantiile internationale, puteti obtine un avans inainte de livrare, facilitate de creditare, deblocarea unor fonduri.

Daca sunteti importator:

– va puteti proteja contra riscului financiar de pierdere a avansurilor daca optati pentru scrisoarea de garantie bancara de returnare a avansului;

– aveti avantajul de a va proteja contra riscurilor comerciale legate de neexecutarea sau executarea defectuoasa a contractului de catre partenerul dumneavoastra daca optati pentru scrisoarea de garantie bancara de buna executie sau pentru scrisoarea de garantie bancara de restituire a retinerilor monetare.

Pentru a va proteja de riscul unei executari abusive este recomandabil sa solicitati emiterea unei garantii conditionate de prezentarea anumitor documente convenite in prealabil de comun accord cu partenerul dumneavoastra, prin care sa se dovedeasca neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obligatiei contractuale garantate.

Etape in derularea Scrisorilor de Garantie Bancara

1. Incheierea contractului

Partenerii convin prin contract termenii operatiunii si stabilesc ca modalitate de garantare a obligatiilor contractuale o scrisoare de garantie bancara.

2. Completarea cererii de emitere a scrisorii de garantie

Ordonatorul cere bancii sale sa emita o scrisoare de garantie bancara in favoarea partenerului sau contractual (beneficiarul), indicand toate conditiile necesare conform prevederilor contractului.

3. Emiterea scrisorii de garantie bancara (letric sau SWIFT)

Banca emitenta transmite scrisoarea de garantie bancara direct beneficiarului sau bancii acestuia, conform solicitarii ordonatorului.

4. Avizarea emiterii scrisorii de garantie bancara

Banca corespondenta avizeaza beneficiarul despre emiterea, in favoarea sa, a unei scrisori de garantie bancara, transmitandu-I o copie a mesajului SWIFT sau originalul scrisorii emisa in forma letrica.

5. Verificarea scrisorii de garantie bancara de catre beneficiar

Beneficiarul verifica daca scrisoarea de garantie bancara a fost emisa conform clauzelor contractului commercial.

6. Executarea scrisorii de garantie bancara

In cazul in care ordonatorul nu-si indeplineste obligatia contractuala pentru care s-a garantat, beneficiarul transmite bancii garante (prin intermediul bancii corespondente) cererea de executare, insotita eventual si de alte documente prevazute in textul garantiei (in cazul garantiilor la prima cerere, conditionate). Dupa verificarea cererii, conform textului scrisorii de garantie, banca garanta efectueaza plata.

In cazul scrisorilor de contragarantie, banca contragarantata emite o scrisoare de contragarantie bancara in favoarea bancii garante (banca din tara beneficiarului), in baza careia aceasta din urma emite garantia primara in favoarea beneficiarului.

NOTA. “Ghidul clientului pentru operatiuni internationale” este un material alcatuit de catre BRD – Groupe Societe Generale.

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*