12 Jan 2018 0 Comentarii
Raiffeisen Bank a fost amendata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) cu 1.000 de lei, jumatate din maximul prevazut de lege, pentru ca a refuzat sa elibereze pensia unui client plecat in strainatate, dar care avea un reprezentant (mandatar) sa-i ridice banii din banca, in fiecare luna.
Banca a refuzat sa-i dea banii respectivului mandatar, desi acesta avea o procura in acest sens, emisa de consulatul Romaniei din tara unde avea rezidenta clientul Raiffeisen, act pe baza caruia banca a acceptat anterior, timp de peste un an, sa vireze pensia reprezentantului clientului.
Si atunci de ce nu a mai vrut banca sa-i dea banii reprezentantului clientului sau, desi acesta avea o procura valabila?
Din prudenta, s-a justificat banca, mai exact pentru a nu se confrunta cu situatia in care procura sa fi fost intre timp anulata iar mandatarul clientului sa retraga ilegal banii, fara acordul clientului, astfel incat banca sa fie nevoita sa-l despagubeasca ulterior.
Cu alte cuvinte, banca a preferat sa recurga la un potential abuz, refuzand sa elibereze banii de pensie, probabil necesari pentru subzistenta pentru clientul sau, cu scopul de a evita o potentiala scadere temporara a profitului bancii, de ordinul a sute de milioane de lei in fiecare an.
Raiffeisen l-a pus pe imputernicitul care trebuie sa ridice pensia clientului sa se duca la un notar de la care sa obtina un act din care sa rezulte, in urma veificarii la Registul National Notarial, ca mandatul nu a fost revocat, ceea ce inseamna costuri suplimentare si timp pierdut.
Cinstit ar fi fost ca banca sa-i dea omului pensia si apoi sa verifice, pentru ca oricum dispune de o armata de angajati si juristi, daca nu cumva procura respectiva a fost revocata. Oricum, daca s-ar fi intamplat asta, banca isi putea recupera ulterior banii de la cel care a inselat-o, printr-o actiune in justitie.
Banca insa a preferat sa nu riste niciun banut din profit si sa blocheze pensia omului.
Motiv pentru care acesta a reclamat Raiffeisen la ANPC, care a ajuns la concluzia ca banca a avut un comportament incorect, astfel ca a amendat-o si i-a interzis sa mai solicite mandatarilor acte de la notar, daca acestia aveau o procura valabila.
Banca a contestat in justitie Ordinul ANPC prin care a fost amendata, iar o instanta de la Judecatoria Sectorului 1 i-a dat castig de cauza.
ANPC a contestat insa decizia primei instante la Curtea de Apel Bucuresti, care la finalul anului trecut a schimbat total prima sentinta si a pronuntat o decizie definitiva prin care a mentinut Ordinul ANPC prin care Raiffeisen Bank a fost amendata si obligata sa renunte la astfel de practici abuzive.
Responsabilii cu comunicarea ai Raiffeisen Bank nu au raspuns la intrebarile Bancherul.ro privind acest caz.