Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie a locuintelor, in dezbatere publica

Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie a locuintelor:



EXPUNERE DE MOTIVE



Romania este unul din statele europene expuse in mod semnificativ la

dezastre naturale, in special cutremure si inundatii, acestea cauzand adesea

pierderi de vieti omenesti si pagube materiale ale caror costuri economice si

sociale sunt majore.



In acest context, „Proiectul de diminuare a riscurilor in

cazul producerii calamitatilor naturale si pregatirea pentru situatii de

urgenta” reprezinta un instrument de sprijin al Guvernul Romaniei in

reducerea vulnerabilitatii ecologice, sociale si economice la calamitatile

naturale si accidentele ecologice catastrofale.



Proiectul este implementat in

conformitate cu prevederile Legii nr.389/2004 pentru ratificarea Acordului de

imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si

Dezvoltare privind finantarea „Proiectului de diminuare a riscurilor in cazul

producerii calamitatilor naturale si pregatirea pentru situatii de urgenta”.



Proiectul cuprinde patru componente care sunt implementate de unitatile de

management a proiectului infiintate in cadrul a patru autoritati si institutii

publice distincte, respectiv: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul

Transporturilor Constructiilor si Turismului, Agentia Nationala pentru

Resurse Minerale si Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.

Prima componenta a Proiectului, denumita „Consolidarea capacitatii de

finantare si management in situatii de urgenta,”, se afla in responsabilitatea

Ministerului Administratiei si Internelor si se implementeaza de Unitatea de

Management a Proiectului infiintata in cadrul acestui minister. La randul sau,

aceasta componenta este structurata in cinci subcomponente.



Cea de-a cincea

subcomponenta are drept obiectiv elaborarea si implementarea Programului

Roman de Asigurare la Catastrofe care are ca scop sprijinirea cetatenilor si

Guvernului Romaniei in reconstructia locuintelor distruse in urma producerii

dezastrelor naturale. Programul urmareste crearea unui sistem de asigurare

obligatorie a locuintelor impotriva efectelor principalelor tipuri de dezastre

naturale la care este expus teritoriul Romaniei. In acest context, unul din

obiectivele majore ale sistemului este de a reduce cat mai mult posibil efortul

financiar al Guvernului in cazul producerii unor dezastre naturale majore.

Dezvoltarea si implementarea acestuia vor fi realizate in stransa colaborare cu

industria de profil si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.



In vederea realizarii si implementarii Programului Roman de

Asigurare la Catastrofe a fost constituit Comitetul Director de Asigurare la

Dezastre (prin H.G. 1669/2005), structura interministeriala in cadrul

Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, al carui rol principal este de

a elabora si implementa politicile nationale si legislatia referitoare la

asigurarea impotriva catastrofelor. Avand in vedere severitatea fenomenelor

meteorologice care au afectat Romania in anul 2005 si in prima parte a anului

2006, costurile ridicate ale reconstructiei bunurilor distruse, precum si riscul

permanent al producerii unui cutremur major, Comitetul Director de

Asigurare la Dezastre a solicitat tuturor structurilor implicate urgentarea

activitatilor desfasurate pentru dezvoltarea si implementarea Programului

Roman de Asigurare la Catastrofe, astfel incat primele polite de asigurare

obligatorie a locuintelor sa poata fi emise in trimestrul I al anului 2007. In

acest scop, este necesara adoptarea, intr-un termen cat mai scurt, a proiectului

de act normativ care sa reglementeze conditiile asigurarii obligatorii a

locuintelor impotriva dezastrelor naturale.



In acest scop, a fost elaborat, cu larga participare a reprezentantilor

societatilor de asigurari generale care isi desfasoara activitatea pe teritoriul

Romaniei, prezentul proiect de Lege privind asigurarea obligatorie a

locuintelor.



Acest proiect de act normativ instituie un set de mecanisme menite sa

asigure aplicarea in Romania a acestui nou sistem de asigurari obligatorii,

reglementand o serie de criterii de clasificare a locuintelor in vederea stabilirii

a doua categorii de plafoane maxime ale sumelor asigurate, respectiv ale

primelor de asigurare, infiintarea, organizarea si competentele Poolului de

Asigurare Impotriva Dezastrelor - PAID (constituita ca societate pe actiuni

care va gestiona fondul de risc destinat platii sumelor asigurate in sistem

obligatoriu, in cazul producerii dezastrelor naturale, catre societatile abilitate

sa incheie contractele de asigurare obligatorie a locuintelor, in vederea

despagubirii proprietarilor de locuinte), modalitatile de constituire si utilizare

a capitalului social al PAID, precum si regimul fiscal aplicabil veniturilor

acesteia, procedura de asigurare si de plata a despagubirilor in cazul

producerii evenimentelor asigurate, modul de realizare a unui sistem de

evidenta a locuintelor supuse obligatiei de asigurare si sisitemul de urmarire a

creantelor rezultate din neplata primelor de asigurare de catre proprietarii de

locuinte.



Proiectul de act normativ a fost supus dezbaterii publice in conditiile

stabilite de Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in

administratia publica si, de asemenea, a parcurs procedura consultarii

structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.



In forma prezentata, proiectul de act normativ a fost insusit de catre

toate institutiile intereste.



LEGE

privind asigurarea obligatorie a locuintelor

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Art. 1 - Prezenta lege reglementeaza:

a) conditiile asigurarii obligatorii a locuintelor, proprietatea persoanelor fizice sau

juridice;

b) raporturile dintre asigurat si asigurator, precum si drepturile si obligatiile fiecarei

parti la contractul de asigurare obligatorie a locuintelor;

c) constituirea, atributiile, organizarea si functionarea Poolului de Asigurare

Impotriva Dezastrelor.



Art. 2 - In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele

semnificatii:

a) Locuinta, locuinta sociala, locuinta de serviciu, locuinta de interventie,

locuinta de necesitate, locuinta de protocol, casa de vacanta – au sensurile

stabilite la art. 2 din Legea nr. 114/1996 privind locuintele, cu modificarile si

completarile ulterioare; in cazul locuintelor situate in condominii, prin locuinta se

inteleg atat spatiile aflate in proprietate exclusiva, cat si cota parte din

coproprietatea indiviza asupra spatiilor comune;

b) Dezastru Natural – cutremure de pamant, alunecari de teren sau inundatii,

daca se manifesta ca fenomene naturale, fara a fi cauzate sau controlate, direct sau

indirect, de forta umana

c) Tipuri de Locuinte

1) Tipul A – constructie cu structura din beton armat ori metal, sau cu pereti

exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui

tratament termic si/sau chimic;

2) Tipul B - constructie cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din

caramida nearsa, din valatuci sau din orice alte materiale nesupuse unui

tratament termic si/sau chimic;

d) Polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale – Dovada incheierii

contractului de asigurare a locuintelor, identificata in continuare si prin abrevierea PAD,

in temeiul caruia asiguratorul se obliga sa plateasca asiguratului despagubirea totala sau

partiala pentru prejudiciile produse locuintelor ca urmare a producerii riscului asigurat, in

conditiile si in limitele stabilite de prezenta lege si, dupa caz, ale celorlalte clauze inscrise

in polita;

e) Poolul de Asigurare Impotriva Dezastrelor – entitate cu personalitate juridica

constituita in conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Legii nr. 32/2000 privind

activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile

ulterioare, si ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu

modificarile si completarile ulterioare, precum si ale normelor aprobate in aplicarea

acestor legi, constituita ca societate participativa, prin afilierea societatilor de asigurare

autorizate sa incheie asigurari obligatorii pentru locuinte, identificata in continuare si prin

abrevierea PAID;

f) Prima de asigurare impotriva dezastrelor – suma de bani pe care o plateste

proprietarul unei constructii cu destinatia de locuinta, in calitatea acestuia de asigurat, in

scopul contractarii unei asigurari de locuinte in conditiile prezentei legi;

g) Fransiza – partea din prejudiciu suportata de persoana pagubita, stabilita ca

valoare fixa sau procent din despagubirea totala prevazuta in PAD.

Art. 3 - (1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, persoanele fizice si juridice, sunt

obligate sa-si asigure impotriva dezastrelor naturale, in conditiile prezentei legi, toate

constructiile cu destinatie de locuinta, din mediul urban sau rural, aflate in proprietatea

acestora, inregistrate in evidentele obligatiilor fiscale ale acestora, gestionate de

autoritatile competente.

(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) locuintele de interventie si cele de

necesitate.

(3) Obligatia incheierii contractelor de asigurare a locuintelor aflate in proprietatea

statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale revine persoanelor sau autoritatilor

desemnate, in conditiile legii, sa le administreze.

(4) In cazul in care o constructie cu destinatia de locuinta face obiectul unui

contract de leasing, prima de asigurare impotriva dezastrelor naturale este in sarcina

locatorului.

(5) In cazul persoanelor fizice beneficiare de ajutor social, prima de asigurare

impotriva dezastrelor naturale se suporta din bugetele locale pe seama sumelor defalcate

din venituri ale bugetului de stat destinate ajutorului social.

(6) In cazul constructiilor cu destinatie de locuinta aflate in coproprietate, se va

incheia un singur contract de asigurare obligatorie in conditiile prezentei legi, indiferent

de numarul coproprietarilor. In acest caz, se va plati o singura prima de asigurare iar

procentul din aceasta, datorat de fiecare persoana coasigurata, se stabileste in raport de

cota-parte din coproprietate care revine persoanei respective.

(7) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor se poate incheia numai cu

asiguratorii asociati in PAID si care sunt acreditati sa incheie astfel de contracte, in

conditiile stabilite prin normele emise in aplicarea prezentei legi si ale Legii nr. 32/2000

privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si

completarile ulterioare, de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, denumita in

continuare CSA.

(8) Nu intra sub incidenta prezentei legi anexele, dependintele care nu alcatuiesc

un corp comun cu locuinta, si nici bunurile din interiorul locuintei.

Art. 4 - Criteriile de acreditare a societatilor de asigurari in vederea incheierii de

asigurari obligatorii pentru locuinte impotriva dezastrelor naturale, se stabilesc de catre

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.



CAPITOLUL II

Polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale

Sectiunea 1

Valoarea si conditiile asigurarii obligatorii a locuintelor

Art. 5 - (1) Valoarea asigurarii obligatorii a locuintelor, incheiate in temeiul

prezentei legi, denumita in continuare valoarea minima, este echivalentul in lei, la cursul

BNR valabil in momentul contractarii PAD, a :

a) 20.000 Euro, pentru fiecare locuinta de tip A;

b) 10.000 Euro pentru fiecare locuinta de tip B;

(2) Primele cuvenite pentru sumele asigurate prevazute la alin.(1), denumite in

continuare prime minime, sunt echivalentul in lei, la cursul BNR valabil la data efectuarii

platii, a:

a) 20 Euro pentru lit. a);

b) 10 Euro pentru lit. b).

(3) Sumele prevazute la alin. (1) si (2) pot fi modificate, in baza documentatiei

prezentata de PAID impreuna cu societatile de asigurari acreditate, prin decizie a CSA

care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(4) Modificarea valorii sumelor reprezentand valorile minime si primele minime,

prevazute la alin. (1) si (2) se face periodic in functie de evolutia preturilor de pe piata

imobiliara, de evolutia structurii imobiliare si a ratei inflatiei, precum si a frecventei

producerii riscurilor asigurate in conditiile prezentei legi. Modificarea se face prin

decizie a CSA, pe baza documentatiei tehnico-economice intocmita de PAID impreuna

cu societatile de asigurari acreditate.

(5) Fransiza aplicabila in cazul despagubirilor se stabileste de catre CSA in baza

documentatiei elaborate de PAID impreuna cu societatile de asigurari acreditate.

Art. 6 – Riscurile care se asigura obligatoriu prin PAD, denumite in continuare

riscuri minime, sunt daunele produse constructiilor cu destinatia de locuinta de oricare

dintre formele de manifestare ale dezastrului natural, astfel:

a) ca efect direct al producerii dezastrului natural, sau

b) ca efect indirect, prin cauze generate de producerea dezastrului natural.

Art. 7 – (1) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor se incheie in forma

scrisa si trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii:

a) valoarea asigurarii trebuie sa fie cel putin egala cu cea prevazuta la art. 5 alin.

(1) lit. a) sau, dupa caz, b);

b) riscurile asigurate prin contract trebuie sa cuprinda cel putin riscurile minime

prevazute la art. 6.

(2) Termenii, conditiile si clauzele contractului de asigurare a locuintelor,

referitoare la valoarea minima, prima minima si riscurile minime, denumite in continuare

clauze obligatorii, sunt general valabile si obligatorii si se stabilesc de catre CSA prin

normele de aplicare a prezentei legi.

(3) In cazul in care partile la contractul de asigurare convin ca:

a) valoarea asigurarii sa fie mai mare decat cea prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. a)

sau, dupa caz, b);

b) riscurile asigurate sa fie si altele decat cele minime,

termenii, conditiile si clauzele cuprinse in contractul de asigurare a locuintelor,

referitoare la extinderea asigurarii asupra diferentei dintre valoarea minima si valoarea

convenita, respectiv la riscurile suplimentare asigurate, denumite in continuare clauze

facultative, se stabilesc prin acordul partilor, in conformitate cu regulile aplicabile

asigurarilor facultative generale.

(4) PAD incheiate pentru valoarea minima care se asigura obligatoriu, nu pot

acoperi decat riscurile minime.

(5) Valoarea asigurarii pentru care asiguratul plateste o prima a carei valoare este

echivalenta numai cu prima minima, nu poate fi mai mare decat valoarea minima.



Art. 8 – Se considera indeplinita conditia existentei asigurarii obligatorii a

locuintei in conditiile prezentei legi, atunci cand, in mod cumulativ:

a) prin PAD se asigura valoarea minima;

b) PAD acopera riscurile minime;

c) asiguratul a platit prima minima.



Sectiunea a 2-a

Valabilitatea PAD



Art. 9 - (1) Asigurarea obligatorie de locuinte intra in vigoare la ora zero a zilei

urmatoare celei in care s-a platit prima de asigurare impotriva dezastrelor.

(2) Prima de asigurare poate fi achitata:

a) integral, caz in care PAD are o valabilitate de 365 de zile, sau

b) partial, in cuantum de 50% din valoarea totala a acesteia, caz in care PAD are o

valabilitate de 182 de zile.

(3) Valabilitatea PAD se prelungeste automat in cazul platii anticipate a primei de

asigurare.

(4) In cazul in care locuinta este asigurata pentru o valoare mai mare decat cea

minima sau/si pentru riscuri suplimentare fata de cele minime, aplicabilitatea alin. (3) se

restrange doar pentru valoarea minima a asigurarii, respectiv pentru riscurile minime,

chiar daca prima platita este mai mare decat cea minima, cu exceptia situatiei in care prin

contractul de asigurare a locuintei partile au convenit ca valabilitatea PAD sa se

prelungeasca automat pentru intreaga valoare asigurata si pentru riscurile suplimentare

asigurate, in aceleasi conditii ca in cazul asigurarii obligatorii.

(5) Asiguratul are posibilitatea de a nu uza de prevederile alin. (3), in cazul in care

prin contractul de asigurare s-a convenit ca la expirarea PAD, asiguratorul sa emita o

noua PAD pentru perioada urmatoare de asigurare.

(6) In cazul primelor de asigurare, subventionate partial sau total, plata se face

anticipat si integral.



Art. 10 - (1) In cazul in care o persoana dobandeste dreptul de proprietate asupra

unei locuinte, aceasta este obligata sa verifice daca exista o PAD valabila. Daca locuinta

este asigurata printr-o PAD noul proprietar are obligatia de a anunta in termen de 5 zile

lucratoare de la primirea actului de proprietate asiguratorul care a emis PAD respectiva.

Depasirea acestui termen atrage incetarea de drept a valabilitatii PAD, iar noul proprietar

nu mai are dreptul la plata despagubirilor in baza asigurarii, daca un dezastru natural se

produce in afara acestui termen.

(2) Asiguratorul anuntat in conditiile prevazute la alin. (1), despre schimbarea

proprietarului unei locuinte care este asigurata impotriva dezastrelor are obligatia de a

emite o noua PAD, cu datele de identificare ale noului proprietar, valabila pana la data

expirarii celei eliberate fostului proprietar, si sa transmita in aceeasi zi bazei de date

gestionate de PAID, modificarile survenite.

(3) In cazul in care prin PAD prevazuta la alin. (1) locuinta a fost asigurata pentru

o valoare mai mare decat cea minima, respectiv pentru riscuri suplimentare fata de cele

minime, prevederile alin. (2) nu se aplica pentru diferenta dintre valoarea asigurarii si

valoarea minima, respectiv pentru riscurile suplimentare, cu exceptia situatiei in care

noul proprietar si asiguratorul convin altfel.



Art. 11 - Pentru persoanele care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, au

asigurate facultativ locuintele aflate in proprietate, cu indeplinirea conditiilor minime

prevazute la art. 8, obligatia incheierii asigurarilor obligatorii a locuintelor in conditiile

prezentei legi ia nastere in termen de 5 zile de la data expirarii valabilitatii contractelor

existente. In acest caz, valabilitatea contractelor facultative nu mai poate fi prelungita

dupa data expirarii lor.



Art. 12 - Proprietarul unei locuinte neasigurate pentru riscurile minime, este

obligat sa contracteze o PAD pentru acea locuinta, in termen de 5 zile lucratoare de la

data de la care se afla in aceasta situatie.



Art. 13 - Valabilitatea PAD inceteaza in cazul in care:

a) constructia asigurata isi pierde integral destinatia de locuinta.

Pierderea acestei destinatii nu obliga asiguratorul care a emis PAD, la

rambursarea sumei corespunzatoare valorii primei minime de

asigurare impotriva dezastrelor;

b) asiguratul refuza de doua ori consecutiv, in mod nejustificat,

efectuarea inspectiei de risc in conditiile art. 16.



Sectiunea a 3-a

Obligatiile asiguratilor



Art. 14 - (1) Asiguratii sunt obligati sa ia toate masurile pentru a preveni sau a

limita prejudiciile produse de dezastrele naturale, inainte si dupa producerea

acestora.

(2) Cladirile cu destinatie de locuinta construite fara indeplinirea conditiilor legale

in vigoare in perioada construirii acestora, nu pot fi asigurate obligatoriu.

(3) Asiguratii care efectueaza, fara autorizatia necesara, modificari fata de

proiectul care a stat la baza construirii cladirii cu destinatia de locuinta, si care afecteaza

structura de rezistenta a acesteia si creste expunerea la unul din riscurile asigurate nu vor

fi despagubiti in baza asigurarii obligatorii in cazul producerii acestora.



Art. 15 - (1) Asiguratii sunt obligati sa puna la dispozitia asiguratorului, cu ocazia

incheierii contractului de asigurare obligatorie a locuintei, originalele actelor care fac

dovada dreptului de proprietate asupra constructiei cu destinatia de locuinta, a inscrierii

acesteia in cartea funciara, daca exista si, dupa caz, a numarului din registrul de rol

nominal unic si a volumului/pozitiei din registrul agricol la care este inscris asiguratul,

precum si actul de identitate.

(2) In situatia in care asiguratul nu poseda un titlu de proprietate asupra

constructiei cu destinatia de locuinta, dovada acestui drept se face prin adeverinta

eliberata de primarul din unitatea administrativ-teritoriala pe teritoriul careia se afla

amplasata constructia respectiva, potrivit datelor inscrise in registrul de rol nominal unic

si in registrul agricol, la cererea scrisa a asiguratului sau a mandatarului acestuia, in care

mentioneaza cauzele pentru care nu detine un titlu de proprietate asupra constructiei.



Art. 16 – Asiguratii au obligatia de a permite, in conditiile legii, efectuarea de

catre agentii autorizati ai asiguratorului, a inspectiei de risc a locuintei asigurate.



Sectiunea a 4-a

Prima de asigurare



Art. 17 - (1) Plata primelor de asigurare impotriva dezastrelor naturale se face

anticipat, cu cel putin 45 de zile inainte de expirarea perioadei de valabilitate a PAD la

punctele de lucru, agentiile sau sucursalele asiguratorilor sau catre reprezentantii

mandatati de catre asiguratori, agenti de asigurare si subagenti sau prin brokerii de

asigurare. In acest caz, prin derogare de la prevederile art.9 alin. (1), noua asigurare intra

in vigoare de la la ora zero a zilei urmatoare celei in care expira asigurarea anterioara.

(2) Plata primelor minime de asigurare impotriva dezastrelor naturale se poate face

si la compartimentele de specialitate ale primarilor contra unor comisioane care se

stabilesc pe baza de protocoale incheiate intre consiliile locale si asiguratorii carora le

sunt destinate aceste prime.

(3) In situatiile prevazute la art. 11 alin. (1) prima de asigurare impotriva

dezastrelor naturale pentru urmatorul an trebuie platita cu cel putin 30 de zile inainte de

expirarea asigurarii facultative. In acest caz, prin derogare de la prevederile art. 9 alin.

(1), noua asigurare intra in vigoare de la la ora zero a zilei urmatoare celei in care expira

asigurarea facultativa.

(4) Pentru locuintele sociale sau pentru persoanele care beneficiaza, din diferite

motive, de ajutoare sociale, prima pentru asigurarea obligatorie sau plata diferentei pana

la valoarea integrala a acesteia este in sarcina autoritatii care a pus la dispozitie locuinta

sociala sau care are in evidenta persoanele in cauza.

(5) Plata primelor subventionate partial sau total se va face in contul PAID.

Modalitatea de decontare cu asiguratorii care incheie asigurarea obligatorie pe numele

persoanelor care beneficiaza de subventie totala sau partiala a primelor se va stabili prin

regulamentul aprobat de CSA, la propunerea PAID.



Art. 18 – Destinatia sumelor incasate din primele de asigurare se stabileste dupa

cum urmeaza:

a) o cota parte corespunzatoare valorii primei minime de asigurare platite de

asigurat se debiteaza catre PAID, cu exceptia partii procentuale care se retine de catre

asigurator cu titlu de comision, in conditiile reglementarilor in vigoare in domeniul

asigurarilor;

b) diferenta dintre valoarea primei incasate si valoarea primei minime de asigurare

se retine si se utilizeaza de catre asigurator in conditiile aplicabile asigurarilor generale

facultative.



Sectiunea a 5-a

Obligatiile autoritatilor administratiei publice locale



Art. 19 - (1) Primarii, prin compartimentele de specialitate ale acestora, vor

furniza PAID lista tuturor constructiilor cu destinatia de locuinta, inclusiv cele cu

destinatie de locuinta sociala, amplasate in unitatea administrativ-teritoriala in cauza,

specificand numele si prenumele sau denumirea proprietarului, dupa caz, adresa

domiciliului fiscal, codul de identificare fiscala al acestuia, numarul din registrul de rol

nominal unic si din registrul agricol. Actualizarea se va face in termen de 72 de ore de la

schimbarea proprietarului locuintei sau, dupa caz, a datelor de identitate ale acestuia.

(2) Anual PAID va verifica in colaborare cu personalul din structura

compartimentelor de specialitate ale primarilor, in conditii stabilite prin protocol,

corectitudinea informatiilor din baza de date.

(3) PAID va transmite lunar primarilor lista proprietarilor care nu au incheiat

contracte de asigurare obligatorie a locuintelor si valoarea primei de asigurare datorata de

fiecare.

(4) Primarul, prin compartimentul de specialitate al acestuia, va trimite in 24 de

ore de la data primirii listei scrisori de instiintare cu confirmare de primire catre debitori;

contravaloarea acestor trimiteri postale se va debita trimestrial catre PAID.

(5) In cazul proprietarilor de constructii cu destinatia de locuinta care declara si o

adresa de posta electronica personala PAID va putea folosi, cu acordul acestora, un

asemenea mod de comunicare pentru avertizarea privind expirarea sau neincheierea

PAD. In mesajul electronic se vor mentiona valoarea primei de asigurare datorate, data

de la care incepe aplicarea penalitatilor si consecintele mentionate la alin. (6). Acest

mesaj electronic va fi trimis si catre compartimentul de specialitate al primarului din

unitatea administrativ-teritoriala unde se afla cladirea in cauza, daca exista posibilitati

tehnice de primire a mesajului respectiv.

(6) Lista proprietarilor care nu au contractat o PAD si a persoanelor care

beneficiaza de subventia partiala sau totala a primei, se pune la dispozitia asiguratorilor

acreditati, de catre PAID, contra cost. Costul accesarii listei si categoriile de informatii

disponibile se stabilesc prin regulament de catre PAID, cu aprobarea CSA.



Sectiunea a 6-a

Cererile de despagubire, constatarea daunelor si plata despagubirilor



Art. 20 - (1) Cererea de despagubire, in cazul producerii unuia dintre riscurile

asigurate, se poate face numai de catre beneficiarii PAD.

(2) Au calitatea de beneficiari ai PAD urmatoarele categorii de persoane:

a) in cazul persoanelor fizice:

(i) proprietarii constructiilor cu destinatie de locuinta asigurate in conditiile

prezentei legi:

(ii) succesorii legali sau/si testamentari ai persoanelor prevazute la pct. (i) in cazul

in care acestea au decedat, cu aplicarea corespunzatoare a legislatiei in domeniul

succesoral;

(iii) alte persoane desemnate de catre proprietarii prevazuti la pct. (i), mentionate

expres in PAD ca beneficiari.

b) in cazul persoanelor juridice:

(i) proprietarele constructiilor cu destinatie de locuinta asigurate in conditiile

prezentei legi;

(ii) in cazul locuintelor prevazute la art. 3 alin. (3), persoanele sau autoritatile

desemnate, in conditiile legii, sa le administreze;

(3) In cazul in care beneficiarii prevazuti la alin. (2) lit. a) pct. (i) sunt minori,

cererile de despagubire se fac in numele acestora de catre reprezentatii legali desemnati

in conditiile legii.



Art. 21 - (1) Constatarea si evaluarea prejudiciilor, precum si stabilirea

cuantumului despagubirii se fac de catre personalul specializat al societatilor de asigurare

acreditate, in conformitate cu normele emise de catre CSA in aplicarea prezentei legi.

(2) Constatarea si evaluarea prejudiciilor precum si incheierea dosarelor de dauna

se va face in termenele si conditiile stabilite de CSA prin normele de aplicare a prezentei

legi.

(3) Plata despagubirilor se va face in termen de 15 zile lucratoare de la data

incheierii dosarului de dauna.

(4) Pentru neplata la termen a despagubirilor se vor calcula penalitati care se

platesc persoanei asigurate in conditiile si cuantumul stabilite de CSA si prin PAD.

(5) Sumele cuvenite ca despagubire vor fi consemnate in conturi bancare deschise

pe seama beneficiarilor politei de asigurare impotriva dezastrelor, de catre asiguratori, la

cea mai apropiata unitate a unei banci fata de adresa locuintei afectata de dezastru

natural. Adresa unitatii bancare si contul respectiv se mentioneaza in cererea de

despagubire. Daca persoana asigurata are deja un cont deschis la o banca, sumele

cuvenite drept despagubire se vor consemna in contul declarat de aceasta. In cazul in care

plata sumelor cuvenite nu este posibila in acest fel, aceasta se poate realiza si prin alte

modalitati stabilite prin contractul de asigurare obligatorie a locuintelor, mentionate in

PAD.



Art. 22 - (1) Asiguratorii acreditati vor plati asiguratilor numai contravaloarea

costurilor de reparatii/inlocuire a prejudiciilor cauzate de producerea riscului

asigurat, fara a se depasi valoarea sumei totale asigurate.

(2) Se acorda despagubiri si in cazurile in care, un pericol iminent de inundatie

sau de alunecare de teren, determina, dupa caz, necesitatea obiectiva de demolare a

constructiei cu destinatie de locuinta, ori schimbarea amplasamentului acesteia, daca

aceste situatii sunt atestate de catre autoritatile locale, precum si in cazurile in care in

urma producerii riscului asigurat a devenit imposibila folosirea constructiei respective si

este necesara, dupa caz, demolarea, dezmembrarea sau mutarea in alt loc a acesteia.

Art. 23 – In cazul in care, la momentul producerii unei daune acoperite prin PAD,

suma asigurata este mai mica decat valoarea totala a locuintei asigurate pentru suma

respectiva, cuantumul contravalorii daunei pe care asiguratorul este obligat sa o achite

asiguratului, se diminueaza proportional cu raportul dintre suma asigurata si valoarea

totala a locuintei asigurate.



Art. 24 – (1) Dupa plata fiecarei despagubiri, suma asigurata se micsoreaza cu

incepere de la data producerii riscului asigurat, pentru restul perioadei de asigurare, cu

suma cuvenita drept despagubire, asigurarea continuand pentru suma ramasa.

(2) In cazul in care asiguratul doreste reintregirea sumei asigurate, aceasta se poate

face, in conditiile stabilite prin contractul de asigurare, prin plata unei prime

suplimentare, calculata ca procent din valorea totala a primei, corespunzatoare sumei

asigurate ramase neutilizate.

(3) Constituirea si utilizarea sumei cu care s-a reintregit valoarea totala a

asigurarii, in conditiile prevazute la alin. (2), se supun regimului asigurarilor facultative

pentru riscurile prevazute de prezenta lege.



Art. 25 - (1) Asiguratorii au dreptul sa refuze plata despagubirilor in cazul in care:

a) beneficiarii prevazuti la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. (i) si (iii) si lit. b) pct. (i) nu

au transmis asiguratorului cererea de despagubire in termen de 30 de zile de la data

producerii riscului asigurat;

b) beneficiarii prevazuti la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. (ii) nu au notificat

asiguratorul despre producerea riscului asigurat in termen de 30 de zile de la data

deschiderii succesiunii, dar nu mai tarziu de 45 de zile de la data producerii riscului

asigurat;

(2) In cazul beneficiarilor care fac dovada ca nu au putut, din motive independente

de vointa lor, sa transmita cererea de despagubire, termenele mentionate la lin. (1) lit.a) si

b) nu se aplica. In acest caz, beneficiarii vor prezenta agentului asiguratorului

documentele care fac dovada imposibilitatii obiective de respectare a termenelor iar la

dosarul de dauna se vor anexa copii ale acestora.

(3) In cazul beneficiarilor care fac dovada ca la momentul producerii dezastrului

asigurat nu au fost in Romania, termenele prevazute la alin. (1) se prelungesc cu 15 zile.

In acest caz, beneficiarii vor prezenta agentului asiguratorului documentele care fac

dovada prezentei acestora in strainatate iar la dosarul de dauna se vor anexa copii ale

acestora.

(4) In cazul beneficiarilor prevazuti la alin. (3) care la data producerii riscului

asigurat aveau stabilita resedinta sau domiciliul in strainatate, termenele prevazute la

alin. (1) se prelungesc cu 30 de zile.

(5) Termenele prevazute la alin. (1), (3) si (4) se calculeaza incepand de la ora zero

a primei zile dupa producerea dezastrului natural asigurat si pana la ora 24 a ultimei zile

din perioada.

(6) Termenele prevazute la alin. (1), (3), (4) si (5) se suspenda pe perioada in care

este declarata starea de urgenta in conditiile legii.



Art. 26 – Sumele platite de asigurator asiguratului cu titlu de despagubire in baza

PAD, se constituie dupa cum urmeaza:

a) suma corespunzatoare valorii minime asigurate sau, dupa caz, cota parte din

aceasta, corespunzatoare valorii procentuale a pagubei din valoarea totala asigurata, se

incaseaza de asigurator de la PAID, in conditiile stabilite de PAID cu avizul CSA;

b) diferenta dintre:

- valoarea totala a asigurarii sau, dupa caz, cota parte din aceasta, corespunzatoare

valorii procentuale a pagubei din valoarea totala a asigurarii, si

- valoarea minima asigurata, respectiv cota parte din aceasta, corespunzatoare

valorii procentuale a pagubei din valoarea minima,

se suporta de catre asigurator, din fondul constituit de acesta pentru plata daunelor, in

conditiile reglementarilor in vigoare in domeniul asigurarilor facultative generale, cu

respectarea clauzelor facultative inscrise in contractul de asigurare a locuintei.



Art. 27 – In cazul in care valoarea asigurarii locuintei este mai mare decat

valoarea minima a asigurarii, prevederile art. 21 – 23 si ale art. 25 se aplica numai pentru

partea din asigurare care se suporta de catre PAID, iar pentru partea de asigurare care se

suporta exclusiv de catre asigurator, acestea se aplica numai in masura in care prin

clauzele facultative ale contractului de asigurare, partile nu au convenit altfel.



Art. 28 – (1) Persoanele fizice sau juridice care nu isi asigura locuintele aflate in

proprietate, in conditiile prezentei legi nu beneficiaza, in cazul producerii unuia din

dezastrele naturale care fac obiectul prezentei legi, de nici un fel de despagubiri de la

bugetul de stat sau de la bugetul local, pentru prejudiciile produse locuintelor.

(2) Persoanele fizice despagubite in conditiile prezentei legi, pentru pagubele

rezultate in urma producerii unui dezastru natural, nu beneficiaza de prevederile Legii nr.

114/1996 privind locuintele, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la

acordarea locuintelor sociale.



Sectiunea a 7-a

Locuintele din condominii



Art. 29 - (1) Pentru condominiile in care sunt cel putin patru apartamente, spatiile

si utilitatile fiind in proprietate indiviza comuna, asociatia de proprietari poate contracta o

singura asigurare obligatorie pentru intreaga cladire, caz in care se emite o singura PAD,

in beneficiul acesteia, in cazul in care toti proprietarii accepta aceasta alternativa. In

acest caz, asociatia de proprietari este asimilata categoriei de beneficiari prevazuta la art.

20 alin. (2) lit. b) pct. (i).

(2) In situatia prevazuta la alin. (1), valoarea sumei asigurate, respectiv a primei de

asigurare se constituie din totalul sumelor care ar fi datorate pentru fiecare locuinta in

parte iar procentul din prima de asigurare, datorat de fiecare persoana coasigurata, se

stabileste in raport de numarul de locuinte aflate in proprietatea acesteia, respectiv in

functie de cota-parte care revine persoanei respective, din locuinta aflata in coproprietate.

Modul de repartizare la proprietari a sumelor platite de asigurator cu titlu de despagubire

in cazul producerii riscului asigurat, se stabileste prin regulament cadru emis in acest

sens de CSA.

(3) In cazul in care gradul de cuprindere in asigurarea obligatorie a locuintelor din

condominii este mai mare de 80%, din totalul sumelor asigurate se va prevede o cotaparte

pentru repararea prejudiciilor inregistrate la spatiile si utilitatile comune.

(4) In cazul in care gradul de cuprindere in asigurarea obligatorie a apartamentelor

din condominii este sub 80%, nu se va calcula suma mentionata la alin. (2).



CAPITOLUL III

Constituirea, atributiile, organizarea si functionarea PAID



Art. 30 - (1) In vederea gestionarii asigurarii obligatorii impotriva dezastrelor

naturale a locuintelor se constituie, pana la data de 30 septembrie 2006, poolul de

asigurare PAID - societate pe actiuni, persoana juridica romana, cu un capital social

initial varsat, in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000, privind activitatea de

asigurare si supraveghere a asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) PAID este exceptata de la plata catre CSA a taxei de autorizare prevazuta la

art. 13 alin.(1) din Legea nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a

asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) In primii 5 ani de functionare PAID nu datoreaza CSA taxa de functionare

prevazuta la art. 13 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si

supraveghere a asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) PAID are urmatoarele atributii:

a) indeplineste functia de reasigurator pentru societatile de asigurare acreditate sa

incheie contracte de asigurare obligatorie a locuintelor;

b) administreaza baza de date privind evidenta constructiilor cu destinatia de

locuinta care trebuie asigurate obligatoriu, precum si a celor asigurate;

c) indeplineste functia de centru de coordonare a activitatii de constatare a

prejudiciilor rezultate in urma producerii unui dezastru natural, desfasurate de societatile

de asigurari acreditate.

(5) In ceea ce priveste statutul de societate de asigurare in conformitate cu alin. (2)

lit. (a) activitatea PAID este supusa reglementarii si supravegherii CSA, in conditiile

legii.

(6) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (4), PAID va emite, cu avizul

conform al CSA, regulamente privind organizarea si functionarea societatii, inclusiv

relatia dintre societatile de asigurare acreditate si PAID, fluxurile financiare si de

informatii si orice alte aspecte considerate a fi necesare pentru functionarea societatii in

conditiile prezentei legi.



Art. 31 - Pot fi actionari la PAID numai persoanele juridice care sunt autorizati sa

incheie polite de asigurare impotriva dezastrelor naturale, si care indeplinesc conditiile

impuse de Legea nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a

asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.



Art. 32 - (1) In primii 7 ani de activitate nici un actionar, nu poate detine mai mult

de 15% din actiuni sau din drepturile de vot ale PAID.

(2) In primii 15 ani de activitate PAID nu va repartiza dividende din profitul

obtinut.

(3) Dividendele nerepartizate conform alin. (2) se vor capitaliza.



Art. 33 - (1) Din Consiliul de administratie al PAID fac parte, pe langa

reprezentantii actionarilor, si urmatoarele persoane:

a) cate un reprezentant al urmatoarelor structuri asociative: Asociatia Comunelor

din Romania, Asociatia Oraselor din Romania si Asociatia Municipiilor din Romania;

b) un reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor;

c) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;

d) un reprezentant al Ministerului Transporturilor si Locuintei.

(2) Cel putin 4 membri ai Consiliului de administratie trebuie sa aiba experienta de

minim 5 ani in domeniul asigurarilor sau 7 ani in domeniul financiar.



Art. 34 - Conducerea executiva a PAID va fi exercitata de un director general si

un director general adjunct, care trebuie sa indeplineasca conditiile stabilite de Consiliul

de administratie, si care va fi supusa aprobarii prealabile a CSA.



Art. 35 - Persoanele propuse pentru functii semnificative trebuie sa indeplineasca

criteriile prevazute in normele emise de CSA in aplicarea Legii nr. 32/2000 privind

activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile

ulterioare.



Art. 36 – (1) PAID constituie si gestioneaza Fondul de risc la dezastre naturale,

care se alimenteaza din sumele debitate de catre asiguratori in conditiile prevazute la art.

18 lit. a), precum si cu alte surse de venit legal constituite si din care se platesc

asiguratorilor sumele prevazute la art. 26 lit. a).

(2) Disponibilitatile PAID pot fi tinute la orice institutie de credit autorizata de

Banca Nationala a Romaniei.



CAPITOLUL IV

Contraventii



Art. 37 - (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:

a) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare a

locuintelor prevazuta la art.3 – cu amenda de la 100 lei la 500 lei;

b) refuzul asiguratorului acredtitat de a incheia, la cerere, contractul de asigurare

obligatorie a locuintelor, in conditiile prezentei legi si a normelor emise in

aplicarea acesteia – cu amenda de la 500 lei la 1000 lei.

(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre primari si de

catre persoanele imputernicite in acest scop de acestia, in cazul contraventiei prevazute la

alin. (1) lit. a), respectiv de catre personalul anume desemnat din cadrul CSA, in cazul

contraventiei prevazute la alin. (1) lit. b).

(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei

Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si

completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.



CAPITOLUL V

Sustinerea financiara a PAID



Art. 38 - (1) Guvernul Romaniei sustine financiar programul de reasigurare

impotriva dezastrelor naturale, prin imprumuturi contractate direct si subimprumutate

PAID.

(2) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa atraga sursele de finantare prin

contractarea unor imprumuturi pentru:

a) capitalizarea PAID, plata primei de asigurare pe anul 2007 cat si pentru

completarea, dupa caz, a diferentei pana la nivelul primei de reasigurare cuvenita pentru

fiecare din urmatorii patru ani. Imprumutul se contracteaza pe termen lung cu o perioada

de gratie de 5 ani;

b) suplimentarea veniturilor PAID necesare pentru reconstructie, in cazul unor

dezastre naturale de mare amploare, in care pierderile depasesc capacitatea sistemului de

a efectua plata tuturor despagubirilor. Valoarea imprumutului se stabileste prin hotarare a

Guvernului.



Art. 39 - (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa acorde sumele

contractate in baza art.32, alin.(2), prin incheierea cu PAID a unor acorduri subsidiare de

imprumut.

(2) Rambursarea imprumuturilor se efectueaza din sursele proprii ale PAID.



Art. 40 - Guvernul Romaniei va subventiona plata primelor de asigurare pentru

proprietarii care intra sub incidenta art. 3 alin. (5). Plata catre bugetele locale a acestei

subventii se va face in luna ianuarie din fiecare an calendaristic.



Art. 41 - Autoritatile administratiei publice centrale si locale vor prevede in

bugetul anual, sumele necesare platii primei de asigurare pentru locuintele aflate in

proprietatea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale.



Art. 42 - Primarii, prin compartimentele de specialitate ale acestora, au obligatia sa

furnizeze, la cererea PAID, informatii cu privire la valorile impozabile a locuintelor pe

fiecare proprietar.



Art. 43 - PAID este scutita de plata impozitului pe profit.



Art. 44 - Primela de asigurare impotriva dezastrelor naturale este deductibila la

calculul impozitului pe venit, pentru proprietarul care a achitat integral valoarea acesteia.



CAPITOLUL V

Dispozitii finale



Art. 45 - Pentru primul an, proprietarii de constructii cu destinatia de locuinta sunt

obligati sa incheie contracte de asigurare obligatorie a locuintelor pana la data de 31

martie 2007, inclusiv, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 11 alin. (1).



Art. 46 - Pentru anul 2007, primarii, prin compartimentele de specialitate ale

acestora, transmit datele prevazute la art. 19 alin. (1) catre PAID, dupa cum urmeaza:

a) in cazul oraselor/municipiilor, pana la data de 30 iunie 2007;

b) in cazul comunelor, pana la 31 decembrie 2007.



Art. 47 - (1) In aplicarea prezentei legi CSA va emite norme privind:

a) criteriile care trebuie indeplinite de asiguratorii care doresc sa subscrie PAD;

b) forma si clauzele obligatorii cuprinse in PAD;

c) comisionarea PAD;

d) conditiile cedarii in reasigurare a riscurilor asigurate prin PAD;

e) constituirea rezervei pentru constatarea daunelor asigurate prin PAD, cu

aplicarea principiului managementului separat pentru activitatea de asigurari;

f) constatarea, evaluarea si lichidarea daunelor.

g) criteriile si calificarea profesionala necesare pentru inscrierea in Registrul

Constatatorilor de Daune;

(2) Normele prevazute la alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,

Partea I.



Art. 48 - In vederea indeplinirii in conditii cat mai bune a atributiilor care ii revin

conform prezentei legi, PAID va incheia protocoale de colaborare cu structurile

asociative prevazute la art. 33 alin. (1), Asociatia Romana a Bancilor, Uniunea Nationala

a Notarilor Publici, precum si cu alte autoritati, institutii sau asociatii a caror contributie

la realizarea scopului urmarit de prezenta lege se apreciaza ca fiind necesara.



Art. 49 – In caz de conflict de reglementare intre prevederile prezentei legi si

prevederile Codului fiscal, respectiv ale Codului de procedura fiscala, se aplica

prevederile prezentei legi.



Art. 50 - Prezenta lege se completeaza, in mod corespunzator, cu legislatia

comerciala si cu cea din domeniul asigurarilor si reasigurarilor, respectiv al sistemului de

asigurari.



Art. 51 - Actele normative de aplicare, subsecvente prezentei legi, se emit de catre

autoritatile responsabile in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.


Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu