- Home
- ASIGURARI
Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie a locuintelor, in dezbatere publica
31 Aug 2006
Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie a locuintelor:
EXPUNERE DE MOTIVE
Romania este unul din statele europene expuse in mod semnificativ la
dezastre naturale, in special cutremure si inundatii, acestea cauzand adesea
pierderi de vieti omenesti si pagube materiale ale caror costuri economice si
sociale sunt majore.
In acest context, „Proiectul de diminuare a riscurilor in
cazul producerii calamitatilor naturale si pregatirea pentru situatii de
urgenta” reprezinta un instrument de sprijin al Guvernul Romaniei in
reducerea vulnerabilitatii ecologice, sociale si economice la calamitatile
naturale si accidentele ecologice catastrofale.
Proiectul este implementat in
conformitate cu prevederile Legii nr.389/2004 pentru ratificarea Acordului de
imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare privind finantarea „Proiectului de diminuare a riscurilor in cazul
producerii calamitatilor naturale si pregatirea pentru situatii de urgenta”.
Proiectul cuprinde patru componente care sunt implementate de unitatile de
management a proiectului infiintate in cadrul a patru autoritati si institutii
publice distincte, respectiv: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Transporturilor Constructiilor si Turismului, Agentia Nationala pentru
Resurse Minerale si Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.
Prima componenta a Proiectului, denumita „Consolidarea capacitatii de
finantare si management in situatii de urgenta,”, se afla in responsabilitatea
Ministerului Administratiei si Internelor si se implementeaza de Unitatea de
Management a Proiectului infiintata in cadrul acestui minister. La randul sau,
aceasta componenta este structurata in cinci subcomponente.
Cea de-a cincea
subcomponenta are drept obiectiv elaborarea si implementarea Programului
Roman de Asigurare la Catastrofe care are ca scop sprijinirea cetatenilor si
Guvernului Romaniei in reconstructia locuintelor distruse in urma producerii
dezastrelor naturale. Programul urmareste crearea unui sistem de asigurare
obligatorie a locuintelor impotriva efectelor principalelor tipuri de dezastre
naturale la care este expus teritoriul Romaniei. In acest context, unul din
obiectivele majore ale sistemului este de a reduce cat mai mult posibil efortul
financiar al Guvernului in cazul producerii unor dezastre naturale majore.
Dezvoltarea si implementarea acestuia vor fi realizate in stransa colaborare cu
industria de profil si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
In vederea realizarii si implementarii Programului Roman de
Asigurare la Catastrofe a fost constituit Comitetul Director de Asigurare la
Dezastre (prin H.G. 1669/2005), structura interministeriala in cadrul
Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, al carui rol principal este de
a elabora si implementa politicile nationale si legislatia referitoare la
asigurarea impotriva catastrofelor. Avand in vedere severitatea fenomenelor
meteorologice care au afectat Romania in anul 2005 si in prima parte a anului
2006, costurile ridicate ale reconstructiei bunurilor distruse, precum si riscul
permanent al producerii unui cutremur major, Comitetul Director de
Asigurare la Dezastre a solicitat tuturor structurilor implicate urgentarea
activitatilor desfasurate pentru dezvoltarea si implementarea Programului
Roman de Asigurare la Catastrofe, astfel incat primele polite de asigurare
obligatorie a locuintelor sa poata fi emise in trimestrul I al anului 2007. In
acest scop, este necesara adoptarea, intr-un termen cat mai scurt, a proiectului
de act normativ care sa reglementeze conditiile asigurarii obligatorii a
locuintelor impotriva dezastrelor naturale.
In acest scop, a fost elaborat, cu larga participare a reprezentantilor
societatilor de asigurari generale care isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei, prezentul proiect de Lege privind asigurarea obligatorie a
locuintelor.
Acest proiect de act normativ instituie un set de mecanisme menite sa
asigure aplicarea in Romania a acestui nou sistem de asigurari obligatorii,
reglementand o serie de criterii de clasificare a locuintelor in vederea stabilirii
a doua categorii de plafoane maxime ale sumelor asigurate, respectiv ale
primelor de asigurare, infiintarea, organizarea si competentele Poolului de
Asigurare Impotriva Dezastrelor - PAID (constituita ca societate pe actiuni
care va gestiona fondul de risc destinat platii sumelor asigurate in sistem
obligatoriu, in cazul producerii dezastrelor naturale, catre societatile abilitate
sa incheie contractele de asigurare obligatorie a locuintelor, in vederea
despagubirii proprietarilor de locuinte), modalitatile de constituire si utilizare
a capitalului social al PAID, precum si regimul fiscal aplicabil veniturilor
acesteia, procedura de asigurare si de plata a despagubirilor in cazul
producerii evenimentelor asigurate, modul de realizare a unui sistem de
evidenta a locuintelor supuse obligatiei de asigurare si sisitemul de urmarire a
creantelor rezultate din neplata primelor de asigurare de catre proprietarii de
locuinte.
Proiectul de act normativ a fost supus dezbaterii publice in conditiile
stabilite de Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in
administratia publica si, de asemenea, a parcurs procedura consultarii
structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.
In forma prezentata, proiectul de act normativ a fost insusit de catre
toate institutiile intereste.
LEGE
privind asigurarea obligatorie a locuintelor
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1 - Prezenta lege reglementeaza:
a) conditiile asigurarii obligatorii a locuintelor, proprietatea persoanelor fizice sau
juridice;
b) raporturile dintre asigurat si asigurator, precum si drepturile si obligatiile fiecarei
parti la contractul de asigurare obligatorie a locuintelor;
c) constituirea, atributiile, organizarea si functionarea Poolului de Asigurare
Impotriva Dezastrelor.
Art. 2 - In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) Locuinta, locuinta sociala, locuinta de serviciu, locuinta de interventie,
locuinta de necesitate, locuinta de protocol, casa de vacanta – au sensurile
stabilite la art. 2 din Legea nr. 114/1996 privind locuintele, cu modificarile si
completarile ulterioare; in cazul locuintelor situate in condominii, prin locuinta se
inteleg atat spatiile aflate in proprietate exclusiva, cat si cota parte din
coproprietatea indiviza asupra spatiilor comune;
b) Dezastru Natural – cutremure de pamant, alunecari de teren sau inundatii,
daca se manifesta ca fenomene naturale, fara a fi cauzate sau controlate, direct sau
indirect, de forta umana
c) Tipuri de Locuinte
1) Tipul A – constructie cu structura din beton armat ori metal, sau cu pereti
exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui
tratament termic si/sau chimic;
2) Tipul B - constructie cu peretii exteriori din lemn, din piatra naturala, din
caramida nearsa, din valatuci sau din orice alte materiale nesupuse unui
tratament termic si/sau chimic;
d) Polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale – Dovada incheierii
contractului de asigurare a locuintelor, identificata in continuare si prin abrevierea PAD,
in temeiul caruia asiguratorul se obliga sa plateasca asiguratului despagubirea totala sau
partiala pentru prejudiciile produse locuintelor ca urmare a producerii riscului asigurat, in
conditiile si in limitele stabilite de prezenta lege si, dupa caz, ale celorlalte clauze inscrise
in polita;
e) Poolul de Asigurare Impotriva Dezastrelor – entitate cu personalitate juridica
constituita in conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale normelor aprobate in aplicarea
acestor legi, constituita ca societate participativa, prin afilierea societatilor de asigurare
autorizate sa incheie asigurari obligatorii pentru locuinte, identificata in continuare si prin
abrevierea PAID;
f) Prima de asigurare impotriva dezastrelor – suma de bani pe care o plateste
proprietarul unei constructii cu destinatia de locuinta, in calitatea acestuia de asigurat, in
scopul contractarii unei asigurari de locuinte in conditiile prezentei legi;
g) Fransiza – partea din prejudiciu suportata de persoana pagubita, stabilita ca
valoare fixa sau procent din despagubirea totala prevazuta in PAD.
Art. 3 - (1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, persoanele fizice si juridice, sunt
obligate sa-si asigure impotriva dezastrelor naturale, in conditiile prezentei legi, toate
constructiile cu destinatie de locuinta, din mediul urban sau rural, aflate in proprietatea
acestora, inregistrate in evidentele obligatiilor fiscale ale acestora, gestionate de
autoritatile competente.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) locuintele de interventie si cele de
necesitate.
(3) Obligatia incheierii contractelor de asigurare a locuintelor aflate in proprietatea
statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale revine persoanelor sau autoritatilor
desemnate, in conditiile legii, sa le administreze.
(4) In cazul in care o constructie cu destinatia de locuinta face obiectul unui
contract de leasing, prima de asigurare impotriva dezastrelor naturale este in sarcina
locatorului.
(5) In cazul persoanelor fizice beneficiare de ajutor social, prima de asigurare
impotriva dezastrelor naturale se suporta din bugetele locale pe seama sumelor defalcate
din venituri ale bugetului de stat destinate ajutorului social.
(6) In cazul constructiilor cu destinatie de locuinta aflate in coproprietate, se va
incheia un singur contract de asigurare obligatorie in conditiile prezentei legi, indiferent
de numarul coproprietarilor. In acest caz, se va plati o singura prima de asigurare iar
procentul din aceasta, datorat de fiecare persoana coasigurata, se stabileste in raport de
cota-parte din coproprietate care revine persoanei respective.
(7) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor se poate incheia numai cu
asiguratorii asociati in PAID si care sunt acreditati sa incheie astfel de contracte, in
conditiile stabilite prin normele emise in aplicarea prezentei legi si ale Legii nr. 32/2000
privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si
completarile ulterioare, de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, denumita in
continuare CSA.
(8) Nu intra sub incidenta prezentei legi anexele, dependintele care nu alcatuiesc
un corp comun cu locuinta, si nici bunurile din interiorul locuintei.
Art. 4 - Criteriile de acreditare a societatilor de asigurari in vederea incheierii de
asigurari obligatorii pentru locuinte impotriva dezastrelor naturale, se stabilesc de catre
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
CAPITOLUL II
Polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale
Sectiunea 1
Valoarea si conditiile asigurarii obligatorii a locuintelor
Art. 5 - (1) Valoarea asigurarii obligatorii a locuintelor, incheiate in temeiul
prezentei legi, denumita in continuare valoarea minima, este echivalentul in lei, la cursul
BNR valabil in momentul contractarii PAD, a :
a) 20.000 Euro, pentru fiecare locuinta de tip A;
b) 10.000 Euro pentru fiecare locuinta de tip B;
(2) Primele cuvenite pentru sumele asigurate prevazute la alin.(1), denumite in
continuare prime minime, sunt echivalentul in lei, la cursul BNR valabil la data efectuarii
platii, a:
a) 20 Euro pentru lit. a);
b) 10 Euro pentru lit. b).
(3) Sumele prevazute la alin. (1) si (2) pot fi modificate, in baza documentatiei
prezentata de PAID impreuna cu societatile de asigurari acreditate, prin decizie a CSA
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Modificarea valorii sumelor reprezentand valorile minime si primele minime,
prevazute la alin. (1) si (2) se face periodic in functie de evolutia preturilor de pe piata
imobiliara, de evolutia structurii imobiliare si a ratei inflatiei, precum si a frecventei
producerii riscurilor asigurate in conditiile prezentei legi. Modificarea se face prin
decizie a CSA, pe baza documentatiei tehnico-economice intocmita de PAID impreuna
cu societatile de asigurari acreditate.
(5) Fransiza aplicabila in cazul despagubirilor se stabileste de catre CSA in baza
documentatiei elaborate de PAID impreuna cu societatile de asigurari acreditate.
Art. 6 – Riscurile care se asigura obligatoriu prin PAD, denumite in continuare
riscuri minime, sunt daunele produse constructiilor cu destinatia de locuinta de oricare
dintre formele de manifestare ale dezastrului natural, astfel:
a) ca efect direct al producerii dezastrului natural, sau
b) ca efect indirect, prin cauze generate de producerea dezastrului natural.
Art. 7 – (1) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor se incheie in forma
scrisa si trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii:
a) valoarea asigurarii trebuie sa fie cel putin egala cu cea prevazuta la art. 5 alin.
(1) lit. a) sau, dupa caz, b);
b) riscurile asigurate prin contract trebuie sa cuprinda cel putin riscurile minime
prevazute la art. 6.
(2) Termenii, conditiile si clauzele contractului de asigurare a locuintelor,
referitoare la valoarea minima, prima minima si riscurile minime, denumite in continuare
clauze obligatorii, sunt general valabile si obligatorii si se stabilesc de catre CSA prin
normele de aplicare a prezentei legi.
(3) In cazul in care partile la contractul de asigurare convin ca:
a) valoarea asigurarii sa fie mai mare decat cea prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. a)
sau, dupa caz, b);
b) riscurile asigurate sa fie si altele decat cele minime,
termenii, conditiile si clauzele cuprinse in contractul de asigurare a locuintelor,
referitoare la extinderea asigurarii asupra diferentei dintre valoarea minima si valoarea
convenita, respectiv la riscurile suplimentare asigurate, denumite in continuare clauze
facultative, se stabilesc prin acordul partilor, in conformitate cu regulile aplicabile
asigurarilor facultative generale.
(4) PAD incheiate pentru valoarea minima care se asigura obligatoriu, nu pot
acoperi decat riscurile minime.
(5) Valoarea asigurarii pentru care asiguratul plateste o prima a carei valoare este
echivalenta numai cu prima minima, nu poate fi mai mare decat valoarea minima.
Art. 8 – Se considera indeplinita conditia existentei asigurarii obligatorii a
locuintei in conditiile prezentei legi, atunci cand, in mod cumulativ:
a) prin PAD se asigura valoarea minima;
b) PAD acopera riscurile minime;
c) asiguratul a platit prima minima.
Sectiunea a 2-a
Valabilitatea PAD
Art. 9 - (1) Asigurarea obligatorie de locuinte intra in vigoare la ora zero a zilei
urmatoare celei in care s-a platit prima de asigurare impotriva dezastrelor.
(2) Prima de asigurare poate fi achitata:
a) integral, caz in care PAD are o valabilitate de 365 de zile, sau
b) partial, in cuantum de 50% din valoarea totala a acesteia, caz in care PAD are o
valabilitate de 182 de zile.
(3) Valabilitatea PAD se prelungeste automat in cazul platii anticipate a primei de
asigurare.
(4) In cazul in care locuinta este asigurata pentru o valoare mai mare decat cea
minima sau/si pentru riscuri suplimentare fata de cele minime, aplicabilitatea alin. (3) se
restrange doar pentru valoarea minima a asigurarii, respectiv pentru riscurile minime,
chiar daca prima platita este mai mare decat cea minima, cu exceptia situatiei in care prin
contractul de asigurare a locuintei partile au convenit ca valabilitatea PAD sa se
prelungeasca automat pentru intreaga valoare asigurata si pentru riscurile suplimentare
asigurate, in aceleasi conditii ca in cazul asigurarii obligatorii.
(5) Asiguratul are posibilitatea de a nu uza de prevederile alin. (3), in cazul in care
prin contractul de asigurare s-a convenit ca la expirarea PAD, asiguratorul sa emita o
noua PAD pentru perioada urmatoare de asigurare.
(6) In cazul primelor de asigurare, subventionate partial sau total, plata se face
anticipat si integral.
Art. 10 - (1) In cazul in care o persoana dobandeste dreptul de proprietate asupra
unei locuinte, aceasta este obligata sa verifice daca exista o PAD valabila. Daca locuinta
este asigurata printr-o PAD noul proprietar are obligatia de a anunta in termen de 5 zile
lucratoare de la primirea actului de proprietate asiguratorul care a emis PAD respectiva.
Depasirea acestui termen atrage incetarea de drept a valabilitatii PAD, iar noul proprietar
nu mai are dreptul la plata despagubirilor in baza asigurarii, daca un dezastru natural se
produce in afara acestui termen.
(2) Asiguratorul anuntat in conditiile prevazute la alin. (1), despre schimbarea
proprietarului unei locuinte care este asigurata impotriva dezastrelor are obligatia de a
emite o noua PAD, cu datele de identificare ale noului proprietar, valabila pana la data
expirarii celei eliberate fostului proprietar, si sa transmita in aceeasi zi bazei de date
gestionate de PAID, modificarile survenite.
(3) In cazul in care prin PAD prevazuta la alin. (1) locuinta a fost asigurata pentru
o valoare mai mare decat cea minima, respectiv pentru riscuri suplimentare fata de cele
minime, prevederile alin. (2) nu se aplica pentru diferenta dintre valoarea asigurarii si
valoarea minima, respectiv pentru riscurile suplimentare, cu exceptia situatiei in care
noul proprietar si asiguratorul convin altfel.
Art. 11 - Pentru persoanele care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, au
asigurate facultativ locuintele aflate in proprietate, cu indeplinirea conditiilor minime
prevazute la art. 8, obligatia incheierii asigurarilor obligatorii a locuintelor in conditiile
prezentei legi ia nastere in termen de 5 zile de la data expirarii valabilitatii contractelor
existente. In acest caz, valabilitatea contractelor facultative nu mai poate fi prelungita
dupa data expirarii lor.
Art. 12 - Proprietarul unei locuinte neasigurate pentru riscurile minime, este
obligat sa contracteze o PAD pentru acea locuinta, in termen de 5 zile lucratoare de la
data de la care se afla in aceasta situatie.
Art. 13 - Valabilitatea PAD inceteaza in cazul in care:
a) constructia asigurata isi pierde integral destinatia de locuinta.
Pierderea acestei destinatii nu obliga asiguratorul care a emis PAD, la
rambursarea sumei corespunzatoare valorii primei minime de
asigurare impotriva dezastrelor;
b) asiguratul refuza de doua ori consecutiv, in mod nejustificat,
efectuarea inspectiei de risc in conditiile art. 16.
Sectiunea a 3-a
Obligatiile asiguratilor
Art. 14 - (1) Asiguratii sunt obligati sa ia toate masurile pentru a preveni sau a
limita prejudiciile produse de dezastrele naturale, inainte si dupa producerea
acestora.
(2) Cladirile cu destinatie de locuinta construite fara indeplinirea conditiilor legale
in vigoare in perioada construirii acestora, nu pot fi asigurate obligatoriu.
(3) Asiguratii care efectueaza, fara autorizatia necesara, modificari fata de
proiectul care a stat la baza construirii cladirii cu destinatia de locuinta, si care afecteaza
structura de rezistenta a acesteia si creste expunerea la unul din riscurile asigurate nu vor
fi despagubiti in baza asigurarii obligatorii in cazul producerii acestora.
Art. 15 - (1) Asiguratii sunt obligati sa puna la dispozitia asiguratorului, cu ocazia
incheierii contractului de asigurare obligatorie a locuintei, originalele actelor care fac
dovada dreptului de proprietate asupra constructiei cu destinatia de locuinta, a inscrierii
acesteia in cartea funciara, daca exista si, dupa caz, a numarului din registrul de rol
nominal unic si a volumului/pozitiei din registrul agricol la care este inscris asiguratul,
precum si actul de identitate.
(2) In situatia in care asiguratul nu poseda un titlu de proprietate asupra
constructiei cu destinatia de locuinta, dovada acestui drept se face prin adeverinta
eliberata de primarul din unitatea administrativ-teritoriala pe teritoriul careia se afla
amplasata constructia respectiva, potrivit datelor inscrise in registrul de rol nominal unic
si in registrul agricol, la cererea scrisa a asiguratului sau a mandatarului acestuia, in care
mentioneaza cauzele pentru care nu detine un titlu de proprietate asupra constructiei.
Art. 16 – Asiguratii au obligatia de a permite, in conditiile legii, efectuarea de
catre agentii autorizati ai asiguratorului, a inspectiei de risc a locuintei asigurate.
Sectiunea a 4-a
Prima de asigurare
Art. 17 - (1) Plata primelor de asigurare impotriva dezastrelor naturale se face
anticipat, cu cel putin 45 de zile inainte de expirarea perioadei de valabilitate a PAD la
punctele de lucru, agentiile sau sucursalele asiguratorilor sau catre reprezentantii
mandatati de catre asiguratori, agenti de asigurare si subagenti sau prin brokerii de
asigurare. In acest caz, prin derogare de la prevederile art.9 alin. (1), noua asigurare intra
in vigoare de la la ora zero a zilei urmatoare celei in care expira asigurarea anterioara.
(2) Plata primelor minime de asigurare impotriva dezastrelor naturale se poate face
si la compartimentele de specialitate ale primarilor contra unor comisioane care se
stabilesc pe baza de protocoale incheiate intre consiliile locale si asiguratorii carora le
sunt destinate aceste prime.
(3) In situatiile prevazute la art. 11 alin. (1) prima de asigurare impotriva
dezastrelor naturale pentru urmatorul an trebuie platita cu cel putin 30 de zile inainte de
expirarea asigurarii facultative. In acest caz, prin derogare de la prevederile art. 9 alin.
(1), noua asigurare intra in vigoare de la la ora zero a zilei urmatoare celei in care expira
asigurarea facultativa.
(4) Pentru locuintele sociale sau pentru persoanele care beneficiaza, din diferite
motive, de ajutoare sociale, prima pentru asigurarea obligatorie sau plata diferentei pana
la valoarea integrala a acesteia este in sarcina autoritatii care a pus la dispozitie locuinta
sociala sau care are in evidenta persoanele in cauza.
(5) Plata primelor subventionate partial sau total se va face in contul PAID.
Modalitatea de decontare cu asiguratorii care incheie asigurarea obligatorie pe numele
persoanelor care beneficiaza de subventie totala sau partiala a primelor se va stabili prin
regulamentul aprobat de CSA, la propunerea PAID.
Art. 18 – Destinatia sumelor incasate din primele de asigurare se stabileste dupa
cum urmeaza:
a) o cota parte corespunzatoare valorii primei minime de asigurare platite de
asigurat se debiteaza catre PAID, cu exceptia partii procentuale care se retine de catre
asigurator cu titlu de comision, in conditiile reglementarilor in vigoare in domeniul
asigurarilor;
b) diferenta dintre valoarea primei incasate si valoarea primei minime de asigurare
se retine si se utilizeaza de catre asigurator in conditiile aplicabile asigurarilor generale
facultative.
Sectiunea a 5-a
Obligatiile autoritatilor administratiei publice locale
Art. 19 - (1) Primarii, prin compartimentele de specialitate ale acestora, vor
furniza PAID lista tuturor constructiilor cu destinatia de locuinta, inclusiv cele cu
destinatie de locuinta sociala, amplasate in unitatea administrativ-teritoriala in cauza,
specificand numele si prenumele sau denumirea proprietarului, dupa caz, adresa
domiciliului fiscal, codul de identificare fiscala al acestuia, numarul din registrul de rol
nominal unic si din registrul agricol. Actualizarea se va face in termen de 72 de ore de la
schimbarea proprietarului locuintei sau, dupa caz, a datelor de identitate ale acestuia.
(2) Anual PAID va verifica in colaborare cu personalul din structura
compartimentelor de specialitate ale primarilor, in conditii stabilite prin protocol,
corectitudinea informatiilor din baza de date.
(3) PAID va transmite lunar primarilor lista proprietarilor care nu au incheiat
contracte de asigurare obligatorie a locuintelor si valoarea primei de asigurare datorata de
fiecare.
(4) Primarul, prin compartimentul de specialitate al acestuia, va trimite in 24 de
ore de la data primirii listei scrisori de instiintare cu confirmare de primire catre debitori;
contravaloarea acestor trimiteri postale se va debita trimestrial catre PAID.
(5) In cazul proprietarilor de constructii cu destinatia de locuinta care declara si o
adresa de posta electronica personala PAID va putea folosi, cu acordul acestora, un
asemenea mod de comunicare pentru avertizarea privind expirarea sau neincheierea
PAD. In mesajul electronic se vor mentiona valoarea primei de asigurare datorate, data
de la care incepe aplicarea penalitatilor si consecintele mentionate la alin. (6). Acest
mesaj electronic va fi trimis si catre compartimentul de specialitate al primarului din
unitatea administrativ-teritoriala unde se afla cladirea in cauza, daca exista posibilitati
tehnice de primire a mesajului respectiv.
(6) Lista proprietarilor care nu au contractat o PAD si a persoanelor care
beneficiaza de subventia partiala sau totala a primei, se pune la dispozitia asiguratorilor
acreditati, de catre PAID, contra cost. Costul accesarii listei si categoriile de informatii
disponibile se stabilesc prin regulament de catre PAID, cu aprobarea CSA.
Sectiunea a 6-a
Cererile de despagubire, constatarea daunelor si plata despagubirilor
Art. 20 - (1) Cererea de despagubire, in cazul producerii unuia dintre riscurile
asigurate, se poate face numai de catre beneficiarii PAD.
(2) Au calitatea de beneficiari ai PAD urmatoarele categorii de persoane:
a) in cazul persoanelor fizice:
(i) proprietarii constructiilor cu destinatie de locuinta asigurate in conditiile
prezentei legi:
(ii) succesorii legali sau/si testamentari ai persoanelor prevazute la pct. (i) in cazul
in care acestea au decedat, cu aplicarea corespunzatoare a legislatiei in domeniul
succesoral;
(iii) alte persoane desemnate de catre proprietarii prevazuti la pct. (i), mentionate
expres in PAD ca beneficiari.
b) in cazul persoanelor juridice:
(i) proprietarele constructiilor cu destinatie de locuinta asigurate in conditiile
prezentei legi;
(ii) in cazul locuintelor prevazute la art. 3 alin. (3), persoanele sau autoritatile
desemnate, in conditiile legii, sa le administreze;
(3) In cazul in care beneficiarii prevazuti la alin. (2) lit. a) pct. (i) sunt minori,
cererile de despagubire se fac in numele acestora de catre reprezentatii legali desemnati
in conditiile legii.
Art. 21 - (1) Constatarea si evaluarea prejudiciilor, precum si stabilirea
cuantumului despagubirii se fac de catre personalul specializat al societatilor de asigurare
acreditate, in conformitate cu normele emise de catre CSA in aplicarea prezentei legi.
(2) Constatarea si evaluarea prejudiciilor precum si incheierea dosarelor de dauna
se va face in termenele si conditiile stabilite de CSA prin normele de aplicare a prezentei
legi.
(3) Plata despagubirilor se va face in termen de 15 zile lucratoare de la data
incheierii dosarului de dauna.
(4) Pentru neplata la termen a despagubirilor se vor calcula penalitati care se
platesc persoanei asigurate in conditiile si cuantumul stabilite de CSA si prin PAD.
(5) Sumele cuvenite ca despagubire vor fi consemnate in conturi bancare deschise
pe seama beneficiarilor politei de asigurare impotriva dezastrelor, de catre asiguratori, la
cea mai apropiata unitate a unei banci fata de adresa locuintei afectata de dezastru
natural. Adresa unitatii bancare si contul respectiv se mentioneaza in cererea de
despagubire. Daca persoana asigurata are deja un cont deschis la o banca, sumele
cuvenite drept despagubire se vor consemna in contul declarat de aceasta. In cazul in care
plata sumelor cuvenite nu este posibila in acest fel, aceasta se poate realiza si prin alte
modalitati stabilite prin contractul de asigurare obligatorie a locuintelor, mentionate in
PAD.
Art. 22 - (1) Asiguratorii acreditati vor plati asiguratilor numai contravaloarea
costurilor de reparatii/inlocuire a prejudiciilor cauzate de producerea riscului
asigurat, fara a se depasi valoarea sumei totale asigurate.
(2) Se acorda despagubiri si in cazurile in care, un pericol iminent de inundatie
sau de alunecare de teren, determina, dupa caz, necesitatea obiectiva de demolare a
constructiei cu destinatie de locuinta, ori schimbarea amplasamentului acesteia, daca
aceste situatii sunt atestate de catre autoritatile locale, precum si in cazurile in care in
urma producerii riscului asigurat a devenit imposibila folosirea constructiei respective si
este necesara, dupa caz, demolarea, dezmembrarea sau mutarea in alt loc a acesteia.
Art. 23 – In cazul in care, la momentul producerii unei daune acoperite prin PAD,
suma asigurata este mai mica decat valoarea totala a locuintei asigurate pentru suma
respectiva, cuantumul contravalorii daunei pe care asiguratorul este obligat sa o achite
asiguratului, se diminueaza proportional cu raportul dintre suma asigurata si valoarea
totala a locuintei asigurate.
Art. 24 – (1) Dupa plata fiecarei despagubiri, suma asigurata se micsoreaza cu
incepere de la data producerii riscului asigurat, pentru restul perioadei de asigurare, cu
suma cuvenita drept despagubire, asigurarea continuand pentru suma ramasa.
(2) In cazul in care asiguratul doreste reintregirea sumei asigurate, aceasta se poate
face, in conditiile stabilite prin contractul de asigurare, prin plata unei prime
suplimentare, calculata ca procent din valorea totala a primei, corespunzatoare sumei
asigurate ramase neutilizate.
(3) Constituirea si utilizarea sumei cu care s-a reintregit valoarea totala a
asigurarii, in conditiile prevazute la alin. (2), se supun regimului asigurarilor facultative
pentru riscurile prevazute de prezenta lege.
Art. 25 - (1) Asiguratorii au dreptul sa refuze plata despagubirilor in cazul in care:
a) beneficiarii prevazuti la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. (i) si (iii) si lit. b) pct. (i) nu
au transmis asiguratorului cererea de despagubire in termen de 30 de zile de la data
producerii riscului asigurat;
b) beneficiarii prevazuti la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. (ii) nu au notificat
asiguratorul despre producerea riscului asigurat in termen de 30 de zile de la data
deschiderii succesiunii, dar nu mai tarziu de 45 de zile de la data producerii riscului
asigurat;
(2) In cazul beneficiarilor care fac dovada ca nu au putut, din motive independente
de vointa lor, sa transmita cererea de despagubire, termenele mentionate la lin. (1) lit.a) si
b) nu se aplica. In acest caz, beneficiarii vor prezenta agentului asiguratorului
documentele care fac dovada imposibilitatii obiective de respectare a termenelor iar la
dosarul de dauna se vor anexa copii ale acestora.
(3) In cazul beneficiarilor care fac dovada ca la momentul producerii dezastrului
asigurat nu au fost in Romania, termenele prevazute la alin. (1) se prelungesc cu 15 zile.
In acest caz, beneficiarii vor prezenta agentului asiguratorului documentele care fac
dovada prezentei acestora in strainatate iar la dosarul de dauna se vor anexa copii ale
acestora.
(4) In cazul beneficiarilor prevazuti la alin. (3) care la data producerii riscului
asigurat aveau stabilita resedinta sau domiciliul in strainatate, termenele prevazute la
alin. (1) se prelungesc cu 30 de zile.
(5) Termenele prevazute la alin. (1), (3) si (4) se calculeaza incepand de la ora zero
a primei zile dupa producerea dezastrului natural asigurat si pana la ora 24 a ultimei zile
din perioada.
(6) Termenele prevazute la alin. (1), (3), (4) si (5) se suspenda pe perioada in care
este declarata starea de urgenta in conditiile legii.
Art. 26 – Sumele platite de asigurator asiguratului cu titlu de despagubire in baza
PAD, se constituie dupa cum urmeaza:
a) suma corespunzatoare valorii minime asigurate sau, dupa caz, cota parte din
aceasta, corespunzatoare valorii procentuale a pagubei din valoarea totala asigurata, se
incaseaza de asigurator de la PAID, in conditiile stabilite de PAID cu avizul CSA;
b) diferenta dintre:
- valoarea totala a asigurarii sau, dupa caz, cota parte din aceasta, corespunzatoare
valorii procentuale a pagubei din valoarea totala a asigurarii, si
- valoarea minima asigurata, respectiv cota parte din aceasta, corespunzatoare
valorii procentuale a pagubei din valoarea minima,
se suporta de catre asigurator, din fondul constituit de acesta pentru plata daunelor, in
conditiile reglementarilor in vigoare in domeniul asigurarilor facultative generale, cu
respectarea clauzelor facultative inscrise in contractul de asigurare a locuintei.
Art. 27 – In cazul in care valoarea asigurarii locuintei este mai mare decat
valoarea minima a asigurarii, prevederile art. 21 – 23 si ale art. 25 se aplica numai pentru
partea din asigurare care se suporta de catre PAID, iar pentru partea de asigurare care se
suporta exclusiv de catre asigurator, acestea se aplica numai in masura in care prin
clauzele facultative ale contractului de asigurare, partile nu au convenit altfel.
Art. 28 – (1) Persoanele fizice sau juridice care nu isi asigura locuintele aflate in
proprietate, in conditiile prezentei legi nu beneficiaza, in cazul producerii unuia din
dezastrele naturale care fac obiectul prezentei legi, de nici un fel de despagubiri de la
bugetul de stat sau de la bugetul local, pentru prejudiciile produse locuintelor.
(2) Persoanele fizice despagubite in conditiile prezentei legi, pentru pagubele
rezultate in urma producerii unui dezastru natural, nu beneficiaza de prevederile Legii nr.
114/1996 privind locuintele, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la
acordarea locuintelor sociale.
Sectiunea a 7-a
Locuintele din condominii
Art. 29 - (1) Pentru condominiile in care sunt cel putin patru apartamente, spatiile
si utilitatile fiind in proprietate indiviza comuna, asociatia de proprietari poate contracta o
singura asigurare obligatorie pentru intreaga cladire, caz in care se emite o singura PAD,
in beneficiul acesteia, in cazul in care toti proprietarii accepta aceasta alternativa. In
acest caz, asociatia de proprietari este asimilata categoriei de beneficiari prevazuta la art.
20 alin. (2) lit. b) pct. (i).
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), valoarea sumei asigurate, respectiv a primei de
asigurare se constituie din totalul sumelor care ar fi datorate pentru fiecare locuinta in
parte iar procentul din prima de asigurare, datorat de fiecare persoana coasigurata, se
stabileste in raport de numarul de locuinte aflate in proprietatea acesteia, respectiv in
functie de cota-parte care revine persoanei respective, din locuinta aflata in coproprietate.
Modul de repartizare la proprietari a sumelor platite de asigurator cu titlu de despagubire
in cazul producerii riscului asigurat, se stabileste prin regulament cadru emis in acest
sens de CSA.
(3) In cazul in care gradul de cuprindere in asigurarea obligatorie a locuintelor din
condominii este mai mare de 80%, din totalul sumelor asigurate se va prevede o cotaparte
pentru repararea prejudiciilor inregistrate la spatiile si utilitatile comune.
(4) In cazul in care gradul de cuprindere in asigurarea obligatorie a apartamentelor
din condominii este sub 80%, nu se va calcula suma mentionata la alin. (2).
CAPITOLUL III
Constituirea, atributiile, organizarea si functionarea PAID
Art. 30 - (1) In vederea gestionarii asigurarii obligatorii impotriva dezastrelor
naturale a locuintelor se constituie, pana la data de 30 septembrie 2006, poolul de
asigurare PAID - societate pe actiuni, persoana juridica romana, cu un capital social
initial varsat, in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000, privind activitatea de
asigurare si supraveghere a asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) PAID este exceptata de la plata catre CSA a taxei de autorizare prevazuta la
art. 13 alin.(1) din Legea nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a
asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In primii 5 ani de functionare PAID nu datoreaza CSA taxa de functionare
prevazuta la art. 13 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si
supraveghere a asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) PAID are urmatoarele atributii:
a) indeplineste functia de reasigurator pentru societatile de asigurare acreditate sa
incheie contracte de asigurare obligatorie a locuintelor;
b) administreaza baza de date privind evidenta constructiilor cu destinatia de
locuinta care trebuie asigurate obligatoriu, precum si a celor asigurate;
c) indeplineste functia de centru de coordonare a activitatii de constatare a
prejudiciilor rezultate in urma producerii unui dezastru natural, desfasurate de societatile
de asigurari acreditate.
(5) In ceea ce priveste statutul de societate de asigurare in conformitate cu alin. (2)
lit. (a) activitatea PAID este supusa reglementarii si supravegherii CSA, in conditiile
legii.
(6) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (4), PAID va emite, cu avizul
conform al CSA, regulamente privind organizarea si functionarea societatii, inclusiv
relatia dintre societatile de asigurare acreditate si PAID, fluxurile financiare si de
informatii si orice alte aspecte considerate a fi necesare pentru functionarea societatii in
conditiile prezentei legi.
Art. 31 - Pot fi actionari la PAID numai persoanele juridice care sunt autorizati sa
incheie polite de asigurare impotriva dezastrelor naturale, si care indeplinesc conditiile
impuse de Legea nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a
asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 32 - (1) In primii 7 ani de activitate nici un actionar, nu poate detine mai mult
de 15% din actiuni sau din drepturile de vot ale PAID.
(2) In primii 15 ani de activitate PAID nu va repartiza dividende din profitul
obtinut.
(3) Dividendele nerepartizate conform alin. (2) se vor capitaliza.
Art. 33 - (1) Din Consiliul de administratie al PAID fac parte, pe langa
reprezentantii actionarilor, si urmatoarele persoane:
a) cate un reprezentant al urmatoarelor structuri asociative: Asociatia Comunelor
din Romania, Asociatia Oraselor din Romania si Asociatia Municipiilor din Romania;
b) un reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor;
c) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
d) un reprezentant al Ministerului Transporturilor si Locuintei.
(2) Cel putin 4 membri ai Consiliului de administratie trebuie sa aiba experienta de
minim 5 ani in domeniul asigurarilor sau 7 ani in domeniul financiar.
Art. 34 - Conducerea executiva a PAID va fi exercitata de un director general si
un director general adjunct, care trebuie sa indeplineasca conditiile stabilite de Consiliul
de administratie, si care va fi supusa aprobarii prealabile a CSA.
Art. 35 - Persoanele propuse pentru functii semnificative trebuie sa indeplineasca
criteriile prevazute in normele emise de CSA in aplicarea Legii nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 36 – (1) PAID constituie si gestioneaza Fondul de risc la dezastre naturale,
care se alimenteaza din sumele debitate de catre asiguratori in conditiile prevazute la art.
18 lit. a), precum si cu alte surse de venit legal constituite si din care se platesc
asiguratorilor sumele prevazute la art. 26 lit. a).
(2) Disponibilitatile PAID pot fi tinute la orice institutie de credit autorizata de
Banca Nationala a Romaniei.
CAPITOLUL IV
Contraventii
Art. 37 - (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare a
locuintelor prevazuta la art.3 – cu amenda de la 100 lei la 500 lei;
b) refuzul asiguratorului acredtitat de a incheia, la cerere, contractul de asigurare
obligatorie a locuintelor, in conditiile prezentei legi si a normelor emise in
aplicarea acesteia – cu amenda de la 500 lei la 1000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre primari si de
catre persoanele imputernicite in acest scop de acestia, in cazul contraventiei prevazute la
alin. (1) lit. a), respectiv de catre personalul anume desemnat din cadrul CSA, in cazul
contraventiei prevazute la alin. (1) lit. b).
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL V
Sustinerea financiara a PAID
Art. 38 - (1) Guvernul Romaniei sustine financiar programul de reasigurare
impotriva dezastrelor naturale, prin imprumuturi contractate direct si subimprumutate
PAID.
(2) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa atraga sursele de finantare prin
contractarea unor imprumuturi pentru:
a) capitalizarea PAID, plata primei de asigurare pe anul 2007 cat si pentru
completarea, dupa caz, a diferentei pana la nivelul primei de reasigurare cuvenita pentru
fiecare din urmatorii patru ani. Imprumutul se contracteaza pe termen lung cu o perioada
de gratie de 5 ani;
b) suplimentarea veniturilor PAID necesare pentru reconstructie, in cazul unor
dezastre naturale de mare amploare, in care pierderile depasesc capacitatea sistemului de
a efectua plata tuturor despagubirilor. Valoarea imprumutului se stabileste prin hotarare a
Guvernului.
Art. 39 - (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa acorde sumele
contractate in baza art.32, alin.(2), prin incheierea cu PAID a unor acorduri subsidiare de
imprumut.
(2) Rambursarea imprumuturilor se efectueaza din sursele proprii ale PAID.
Art. 40 - Guvernul Romaniei va subventiona plata primelor de asigurare pentru
proprietarii care intra sub incidenta art. 3 alin. (5). Plata catre bugetele locale a acestei
subventii se va face in luna ianuarie din fiecare an calendaristic.
Art. 41 - Autoritatile administratiei publice centrale si locale vor prevede in
bugetul anual, sumele necesare platii primei de asigurare pentru locuintele aflate in
proprietatea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 42 - Primarii, prin compartimentele de specialitate ale acestora, au obligatia sa
furnizeze, la cererea PAID, informatii cu privire la valorile impozabile a locuintelor pe
fiecare proprietar.
Art. 43 - PAID este scutita de plata impozitului pe profit.
Art. 44 - Primela de asigurare impotriva dezastrelor naturale este deductibila la
calculul impozitului pe venit, pentru proprietarul care a achitat integral valoarea acesteia.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 45 - Pentru primul an, proprietarii de constructii cu destinatia de locuinta sunt
obligati sa incheie contracte de asigurare obligatorie a locuintelor pana la data de 31
martie 2007, inclusiv, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 11 alin. (1).
Art. 46 - Pentru anul 2007, primarii, prin compartimentele de specialitate ale
acestora, transmit datele prevazute la art. 19 alin. (1) catre PAID, dupa cum urmeaza:
a) in cazul oraselor/municipiilor, pana la data de 30 iunie 2007;
b) in cazul comunelor, pana la 31 decembrie 2007.
Art. 47 - (1) In aplicarea prezentei legi CSA va emite norme privind:
a) criteriile care trebuie indeplinite de asiguratorii care doresc sa subscrie PAD;
b) forma si clauzele obligatorii cuprinse in PAD;
c) comisionarea PAD;
d) conditiile cedarii in reasigurare a riscurilor asigurate prin PAD;
e) constituirea rezervei pentru constatarea daunelor asigurate prin PAD, cu
aplicarea principiului managementului separat pentru activitatea de asigurari;
f) constatarea, evaluarea si lichidarea daunelor.
g) criteriile si calificarea profesionala necesare pentru inscrierea in Registrul
Constatatorilor de Daune;
(2) Normele prevazute la alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 48 - In vederea indeplinirii in conditii cat mai bune a atributiilor care ii revin
conform prezentei legi, PAID va incheia protocoale de colaborare cu structurile
asociative prevazute la art. 33 alin. (1), Asociatia Romana a Bancilor, Uniunea Nationala
a Notarilor Publici, precum si cu alte autoritati, institutii sau asociatii a caror contributie
la realizarea scopului urmarit de prezenta lege se apreciaza ca fiind necesara.
Art. 49 – In caz de conflict de reglementare intre prevederile prezentei legi si
prevederile Codului fiscal, respectiv ale Codului de procedura fiscala, se aplica
prevederile prezentei legi.
Art. 50 - Prezenta lege se completeaza, in mod corespunzator, cu legislatia
comerciala si cu cea din domeniul asigurarilor si reasigurarilor, respectiv al sistemului de
asigurari.
Art. 51 - Actele normative de aplicare, subsecvente prezentei legi, se emit de catre
autoritatile responsabile in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
0 comentarii
Posteaza un comentariu