1 Mar 2023 0 Comentarii
INTREBARE:
"Mi-a fost folosit cardul ING intr-un POS, cu PIN, si a fost golit de aproximativ 12000 de euro, tranzactiile au avut loc undeva dupa ora 2 AM si s-au intamplat in 20 de minute, au incercat cu tranzactii mai mari decat puteau scoate si dupa aceea din ce in ce mai mici pana au scos pana si descoperitul de cont.
Am sunat a2a zi de dimineata la banca, undeva la 7h dupa ce s-a intamplat si mi s-a vorbit urat si mi s-a spus ca sunt responsabil de platile facute in POS, cardul a fost oprit in bancomat si de 5 ani de zile inca ma lupt ca sa nu ma scoata de la recuperatori unde am ajuns in urma descoperiri de credit sia minciunilor de la ING. Daca vrea cineva dovezi sau sa discutam cazul mai detaliat, va stau la dispozitie. Politia cerceteaza dar nu a gasit nimic momentan."
RASPUNS:
Conform legii, bancile sunt obligate sa-i despagubeasca pe utilizatorii de carduri in cazul unor fraude precum cea care vi s-a intamplat dumneavoastra, prin care vi s-au furat banii de pe card.
Cu exceptia, fireste, a cazurilor in care utilizatorul cardului poate fi acuzat de neglienta in utilizarea acestuia, adica nu a pastrat cardul, PIN-ul si codurile de securitate in siguranta, astfel incat sa nu poata fi cunoscut de alte persoane.
Sa vedem, exact, ce spune legea in astfel de situatii. Este vorba de Directiva UE 2015/2366 privind serviciile de plata, implementata in Romania prin Legea 209/2019 privind serviciile de plata.
Directiva 2366 din 2015 spune urmatoarele: „În cazul unei operațiuni de plată neautorizate (cazul in care altcineva v-a folosit cardul la POS), prestatorul de servicii de plată (adica banca) ar trebui să ramburseze plătitorului imediat valoarea operațiunii respective.”
Iar Legea 209/2019 arata urmatoarele:
„Articolul 173
Fără a aduce atingere prevederilor art. 169 și 170, în cazul unei operațiuni de plată neautorizate, prestatorul de servicii de plată al plătitorului are următoarele obligații:
a) rambursează plătitorului suma aferentă operațiunii de plată neautorizate respective, imediat sau cel târziu la sfârșitul următoarei zile lucrătoare, după ce a constatat sau a fost notificat cu privire la operațiune, cu excepția cazului în care are motive rezonabile să suspecteze că a fost comisă o fraudă și comunică aceste motive, în scris, autorității naționale competente;
b) readuce contul de plăți debitat, în situația în care s-ar fi aflat dacă operațiunea de plată neautorizată nu s-ar fi efectuat, dacă este cazul;
c) se asigură că data valutei creditării pentru contul de plăți al plătitorului nu este ulterioară datei la care suma a fost debitată.
Concluzie
In concluzie, Directiva si Legea privind serviciile de plata arata foarte clar ca in cazul unei fraude banca trebuie sa plateasca imediat clientului valoarea operatiunii respective.
De aceea, sfatul meu este sa trimiteti o reclamatie la ING in care, pe baza informatiilor prezentate aici, sa solicitati sa fiti despagubit pentru banii furati de pe card.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul primit de la ING.
Cu stima,
Vasile Coman
jurnalist
Ghiseulbancar.ro
Bancherul.ro
Reclamatiibanci.ro