15 Jan 2019 0 Comentarii
Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), a clarificat confuzia din jurul ROBOR si acuzatiile reprezentantilor Guvernului ca acest indice ale dobanzilor interbancare este manipulat printr-o intelegere de tip cartel intre banci, cu scopul ca acestea sa-si majoreze profitul, motiv pentru care a fost adoptata taxa bancara, botezata taxa pe lacomie.
Intrebat, de Bancherul.ro, in cadrul briefing-ului de ieri cu presa de la BNR, daca este adevarat ca ROBOR-ul este manipulat de banci, dupa cum au spus reprezentantii Guvernului, pentru a-si motiva adoptarea taxei pe banci, guvernatorul Isarescu a raspuns:
“Raspunsul meu este scurt: nu este adevarat! Legaturile sunt foarte slabe. Luati cat este Roborul din total activitate bancara si veti vedea ca este un argument cu un fundament foarte slab. Roborul este un indice din piata monetara, aceasta fiind esentiala pentru transmiterea politicii monetare.
Cine a spus asa, ca un fel de invinuire, ca de fapt este influentat de Banca Nationala, asa este! Raspunsul este clar. El nu se poate plimba decat in jurul ratei de politica monetara. Dar nu noi am legat dobanda la creditele populatiei de Robor.”
Guvernatorul BNR a dezmintit acuzatiile ca bancile ar forma un cartel pentru a stabili cum vor nivelul ROBOR, argumentand ca, pe de o parte, acest lucru nu este posibil, dat fiind ca bancile coteaza nivelul dobanzilor atat in calitate de cumparatori, cat si de vanzatori, iar pe de alta parte piata este functionala, nivelul dobanzilor ROBOR fiind controlate, de fapt, de BNR, pentru transmiterea politicii monetare.
“Noi nu putem sa renuntam la o piata monetara, pentru ca nu mai avem prin ce sa transmitem politica monetara. Noi nu dam credite populatiei, nu facem operatiuni de schimb valutar, toate se fac prin bancile comerciale si toate se fac prin aceasta piata monetara, care este strans legata cu piata valutara. Iar pe piata monetara se fac operatiuni la termen. De aceea la 3 luni sau 6 luni de multe ori nu se fac operatiuni, pentru ca sunt cotatii, dar sunt cotatii ferme. Orice banca coteaza si pe stanga si pe dreapta (atat pentru oferta, cat si pentru cerere) si coteaza la intervale de cateva puncte procentuale. Deci ce cartel poti sa ai cand aceeasi banca coteaza si ca vanzator si ca cumparator? Ce face? Isi da singura cu parul in cap? Cum sa vrea sa coteze mai sus, daca vrea sa fie in acelasi timp cumparator de bani? Sinucideri in lant? Ce e nebunia asta pe care au lansat-o unii pe piata, bazandu-se pe o perceptie gresita?! Nu se poate asa ceva! Este o piata functionala si de data asta a si functionat bine”, a spus Isarescu.
Guvernatorul BNR a precizat ca ROBOR nu a depasit mai mult cu un punct procentual dobanda de politica monetara, dupa ce s-au disipat asteptarile privind cresterea inflatiei. El a amintit si de episodul din momentul izbucnirii crizei financiare din 2008, cand ratele ROBOR au crescut foarte mult din cauza greselilor facute de unii traderi ai bancilor.
“In 2008-2009 dobanzile o luasera razna, cu individul care priveste fix, nu? De asta am si introdus o restrictie. I-am intrebat: ce faceti? Aveti Lombardul la 14% si voi duceti la 200% dobanda pe piata? Ei au facut o greseala si au incercat sa o acopere. Ati vazut ca s-au dus acum dobanzile, cel putin pe termen scurt, dincolo de 3,5%? S-au dus in vara pana la 12%, pentru ca lumea credea ca vom duce rata de politica monetara la 3-3,5%. Asta era discutia asta-vara. Deci reducerea dobanzilor a venit pe masura ce inflatia a inceput sa scada si atunci au inceput sa spuna: parca au dreptate cei de la Banca Nationala! Uite ca nu mai majoreaza rata de politica monetara! Si s-au calmat lucrurile. Bineinteles ca trebuie timp si incredere in piata.”
Guvernatorul s-a plans ca ROBOR-ul a capatat o semnificatie eronata pentru public, din cauza faptului ca dobanzile la credite sunt legate de acest indice.
“Putem face o sesiune aici, sa-i chemam pe specialistii nostri sa explice acest mister. Eu am incercat de cateva ori, v-am marturisit ca sunt profesor si-mi folosesc tot talentul, dar n-am reusit. De ce? De doi an de zile, in fiecare zi auzim la televizor “Robor, dobanda in functie de care se calculeaza creditul la populatie...” scoate-le din cap oamenilor chestia asta, acum, daca poti!?”
Nu ne jucam cu ROBOR-ul
Intrebat daca este adevarat ca BNR a facut presiuni asupra bancilor sa nu reduca ROBOR-ul, dupa introducerea taxei pe banci, dupa cum s-a zvonit, Isarescu a raspuns:
“Ce presiuni?! Este instrumentul nostru, noi nu facem presiuni. Daca apare vreo problema, miscam dobanda in sus sau in jos, cum am mai facut. Ce, ne jucam cu asta? Robor este principalul instrument de politica monetara. E o aiureala ca am facut noi presiuni.”
Guvernatorul a precizat insa ca daca taxa bancara va fi perceputa in raport cu ROBOR-ul, cum este in forma adoptata de OUG 114, acest lucru va afecta eficienta politicii monetare. El a avertizat chiar ca aceasta masura va afecta Guverul, sugerand ca BNR ar putea fi nevoita sa majoreze dobanzile.
“Nu independenta BNR va fi afectata, ci flexibilitatea si eficienta politicii monetare, ceea ce, ca sa va spun direct, nu va ajuta Guvernul. Pentru ca, dupa cum spunem si in comunicatul de presa, printr-o calibrare buna, corecta, flexibila, a politicii monetare, s-a reusit un lucru pe care asta-vara mai nimeni nu-l prognoza: am adus inflatia in jos, in limitele noastre, de 2,5% plu/minus 1%, cu o rata de dobanda de numai 2,5%. Ganditi-va ca in America dobanda este la fel, 2,5%...De ce vii cu un plafon de 2%, cand in America dobanda e 2,5? Altii trebuie sa explice...Ori cand vii cu masuri din acestea scade eficienta politicii monetare. Noi insa ne vom vedea de treaba, nu avem restrictii legate de deciziile noaste. Vom fi insa mult mai atenti la cat de eficienta va fi o masura sau alta."
Guvernatorul a mai precizat ca tendinta de scadere a ROBOR din ultima perioada nu are legatura cu introducerea taxei pe banci, fiind vorba de o tendinta pe termen ma lung, inceputa inca din toamna, datorita scaderii inflatiei.
“Robor a scazut de doua luni incoace, nu e nicio legatura evidenta cu taxa pe lacomie. Ratele robor pe termen scurt, de o zi, o saptamana, pana la o luna sunt foarte sensibile la evolutia lichiditatii pe piata, care are evolutii lunare in sus si in jos. Daca va uitati la un grafic aflat la dispozitie veti vedea aceasta corelatie. In cursul unei luni, scade si creste rata robor la o zi, o saptamana, o luna. Cele pe termene mai indelungate depind si de lichiditate, depind si de evolutia dobanzilor pe termen mai scurt, dar depind si de perceptia analistilor, bancilor, inclusiv a publicului privind perspectiva asupra inflatiei si in consecinta de care va fi in viitor rata de politica monetara. De asta vara s-a conturat increderea ca inflatia va veni in jos si e foarte bine, toate anticipatiile inflationiste au fost in scadere, iar odata cu acest lucru s-a temperat si perceptia, credinta analistilor ca vom majora rata de politica monetara. Iar daca va uitati la evolutia Robor pe termene mai indelungate, a inceput sa scada usor din septembrie, cu cateva puncte de baza, pana cand a ajuns sub 3%. Graficele sunt concludente. Nu are legatura cu taxa pe banci.”
Mecanismul de transmisie a politicii monetare
Pe termen scurt evoluția prețurilor este supusă unor influențe multiple, generate de factori provenind din economia națională și din mediul extern, care acționează asupra cererii și ofertei agregate. Pe termen mediu și lung, însă, un rol fundamental în asigurarea stabilității prețurilor îi revine conduitei politicii monetare. Mecanismul de transmisie a politicii monetare reprezintă totalitatea canalelor prin care banca centrală, utilizând un set variat de instrumente de politică monetară poate influența dinamica cererii agregate și a prețurilor din economie.
Dintre canalele (sau mecanismele specifice) de transmisie a politicii monetare identificate de literatura de specialitate, practica economică a relevat cu precădere importanța următoarelor: canalul ratelor dobânzilor practicate de instituțiile financiare; canalul creditului; canalul cursului de schimb; canalul efectelor de avuție și bilanț; canalul anticipațiilor agenților economici privind inflația.
O descriere simplificată a acestor canale de transmisie și a interacțiunii dintre acestea, adaptată particularităților economiei românești, stă la baza construcției modelului de analiză și prognoză pe termen mediu al BNR.
În general, semnalele transmise prin deciziile de politică monetară își produc efectele asupra economiei în mod indirect, propagându-se prin intermediul verigii intermediare reprezentate de sistemul financiar-bancar. Relația dintre banca centrală și băncile comerciale se stabilește în cadrul piețelor financiare (monetară, valutară), banca centrală având capacitatea de a controla relativ eficient ratele dobânzilor pe termen scurt prin gestionarea lichidității pe piața monetară interbancară. De regulă, în cadrul sectorului financiar-bancar transmisia impulsurilor de politică monetară se realizează relativ rapid. La nivelul relației dintre băncile comerciale și economia reală, impulsurile de politică monetară ale băncii centrale se transmit mai degrabă imperfect și după o perioadă de timp care depinde de particularitățile structurale ale economiei naționale.
Deși banca centrală poate controla ratele dobânzilor pe termen scurt, economia reală este influențată cu precădere de ratele dobânzilor pe termen mediu și lung practicate de băncile comerciale pentru depozitele atrase sau pentru creditele acordate clienților acestora. Nivelul acestora din urmă depinde de cel al ratei dobânzii de politică monetară, dar și de un număr de alți determinanți (așteptările privind inflația, perspectivele privind creșterea economică etc.), și este hotărâtor pentru deciziile de investiții, consum sau economisire. În general, dobânzi mai reduse stimulează investițiile și consumul în defavoarea economisirii, în timp ce dobânzi mai ridicate stimulează economisirea, inhibând pe termen scurt consumul și investițiile. Astfel este influențată cererea agregată din economie. În același timp, magnitudinea cererii partenerilor comerciali externi pentru produsele de export (cererea externă) poate constitui un aport semnificativ la adresa activității economice interne. Oferta agregată are o capacitate de ajustare la nivelul cererii agregate limitată la un orizont scurt de timp. Pe termen lung, oferta depinde în principal de dinamica factorilor fundamentali precum capacitățile de producție, forța de muncă și gradul de înzestrare tehnologică și prin urmare se ajustează mai lent și pe termen mai îndelungat, neputând fi influențată prin intermediul politicii monetare. În aceste condiții, pe termen scurt/ mediu, politica monetară poate afecta numai decalajul dintre nivelul efectiv al producției și cel sustenabil pe termen lung (deviația PIB real de la nivelul său potențial).
La rândul său, deviația PIB real este un factor determinant pentru inflația prețurilor de consum. De exemplu, o cerere în exces pentru bunuri de consum sau de investiții pune în mod direct presiune asupra costurilor cu factorii de producție (inclusiv cu factorul muncă, respectiv salariile). În fața unor astfel de creșteri ale costurilor de producție, o parte a firmelor pot decide în favoarea unei diminuări a marjelor de profit obținute, lăsând prețurile finale de vânzare nemodificate. Pe termen mediu, însă, în condițiile unor creșteri persistente ale costurilor de producție, firmele vor transfera tot mai mult aceste costuri asupra prețurilor de vânzare, ceea ce va conduce în cele din urmă la creșterea prețurilor bunurilor de consum (generând inflație). Un deficit de cerere agregată pe de altă parte va avea efecte contrare.
Având un control relativ eficace asupra ratelor dobânzilor pe termen scurt, banca centrală poate influența inclusiv motivația agenților economici de a deține monedă natională comparativ cu aceea de a deține monedă străină și, prin aceasta, cursul de schimb. Cu toate acestea, evoluția cursului de schimb este rezultatul acțiunii unui număr mult mai mare de factori (de exemplu, aversiunea la risc a investitorilor străini, dezechilibrele macroeconomice interne și externe (diferențialul ratelor dobânzilor), factori politici etc.). Asupra unora dintre acești factori politica monetară nu poate acționa, iar asupra altora are o influență limitată și condiționată strict de coerența celorlalte politici macroeconomice (fiscală, de venituri, a reformelor structurale).
Cursul de schimb influențează prețul relativ al bunurilor interne față de cel al bunurilor tranzacționate pe piețele externe. Un exportator va câștiga mai mult dacă prețul obținut în valută din vânzarea bunurilor sale pe piețele externe este transformat în lei la un curs de schimb mai ridicat (moneda națională este mai depreciată). Pe de altă parte, un importator va câștiga mai mult dacă bunurile vândute pe piața internă sunt achiziționate în valută la un cost mai mic exprimat în lei, echivalent al unei monede naționale mai apreciate. Cursul de schimb transmite astfel (prin intermediul canalului exporturilor nete, sau canalului indirect al cursului de schimb) cu un anumit decalaj în timp, impulsurile inițiale ale ratei dobânzii de politică monetară asupra activității economice (sintetizată prin deviația PIB real).
Un alt mecanism important prin care cursul de schimb și ratele dobânzilor acționează asupra activității economice este efectul de avuție și bilanț (pentru detalii vezi Efectul de avuție și bilanț). O depreciere a cursului de schimb al monedei naționale generează o diminuare a apetitului pentru contractarea de credite în valută. În același timp, deprecierea leului va reduce venitul disponibil al celor care au deja contractate astfel de credite. Acest efect decurge din faptul că agenții economici care obțin venituri în monedă națională vor fi nevoiți, în situația unei deprecieri, să plătească mai mulți lei pentru serviciul datoriei contractate în valută. Aprecierea cursului de schimb va avea efecte de sens invers: va spori motivația sectorului privat de a se împrumuta în valută mai degrabă decât în monedă națională, în principal datorită costurilor comparativ mai scăzute în lei asociate serviciului datoriei.
Unul din cele mai simple și mai rapide mecanisme prin care care sunt transmise modificările cursului de schimb este cel al prețului bunurilor de import (canalul direct al cursului de schimb). Prețul la care un agent economic va comercializa pe piața internă bunuri achiziționate din import, este format din prețul în valută (de pe piața externă) al bunului respectiv transformat în lei la cursul de schimb relevant. În general, prețul în monedă națională se ajustează incomplet la variațiile cursului de schimb. Aceasta se poate datora unui cumul de factori, cum ar fi: stabilirea de către producători a prețurilor de vânzare ale produselor acestora în moneda țării în care urmează a fi vândute (eng. local currency pricing), conținutul variabil de bunuri de tip ne-tranzacționabil (eng. non-tradables) utilizate în procesul de producție al bunurilor tranzacționabile (eng. tradables), costurile ridicate pe care le-ar genera pentru importatori modificarea prețurilor practicate pe piața internă cu aceeași frecvență (ridicată) pe care o manifestă fluctuațiile cursului de schimb. Alături de prețurile bunurilor din import, o serie întreagă de alte prețuri răspund mai mult sau mai puțin la modificările cursului de schimb, precum prețurile combustibililor, unele prețuri administrate (pentru medicamente, telefonie fixă etc.), prețurile bunurilor complementare sau substituibile celor importate.
Percepția agenților economici cu privire la consecvența cu care banca centrală urmărește îndeplinirea obiectivelor sale fundamentale afectează semnificativ așteptările cu privire la inflație (detalii). În condițiile creșterii transparenței și credibilității demersurilor băncii centrale, ancorarea așteptărilor inflaționiste la o traiectorie compatibilă cu obiectivele acesteia privind inflația devine unul dintre cele mai puternice și mai eficiente canale de transmisie a politicii monetare.
Dincolo de influența politicii monetare, dinamica cererii agregate și a prețurilor este determinată și de conduita altor componente ale setului de politici macroeconomice, cum ar fi politica fiscală și politica veniturilor. Politica fiscală are un efect direct asupra economiei influențând cererea agregată prin intermediul impulsului fiscal (pentru detalii, vezi Proiecțiile fiscale și prognoza macroeconomică). O politică fiscală optimală are rolul de a atenua și stabiliza fluctuațiile ciclului economic și, prin urmare, dinamica deviației PIB real de la nivelul său potențial. Stabilirea conduitei fiscale în ceea ce privește cuantumul unor impozite precum TVA sau nivelul accizelor la diferite produse are impact direct asupra nivelului prețurilor în economie. Pe de altă parte, o politică echilibrată a veniturilor trebuie să fie ghidată de asigurarea corelației dintre câștigurile salariale reale din domeniul public cu cele din domeniul privat și cu dinamica productivității muncii. (sursa: site-ul BNR)