8 Oct 2017 0 Comentarii
CEC Bank a reusit sa-si aduca profitul la nivelul bancilor mari cu care concureaza, de ordinul sutelor de milioane de lei (trei cifre), conform previziunilor sefului bancii, Radu Ghetea, care anticipa de anul trecut obtinerea acestui rezultat, in urma cresterii puternice a creditarii si reducerii substantiale a costurilor cu creditele neperformante, dupa ce banca si-a facut curatenie in bilant.
CEC Bank a anuntat obtinerea unui profit brut de 203,9 milioane lei in primele noua luni din acest an, dublu fata de luna iunie, cand era de 109,6 milioane lei si de peste 13 ori mai mare decat in septembrie 2016, cand se ridica la doar 14,9 milioane lei.
Cresterea substantiala a profitului se datoreaza in primul rand diminuarii riscului de credit, dupa ce banca si-a facut curatenie in bilant in anii precedenti, reusind sa-si reduca rata creditelor neperformante de la 8,4% la finalul lui 2016 la 7,3% in septembrie, conform definitiei EBA, care include totalul expunerilor bancii, inclusiv titlurile de stat. Rata creditelor neperformante aferenta doar creditelor este de 10,91% in septembrie, in scadere cu 1,05 puncte fata de anul precedent.
Cresterea profitului CEC Bank se datoreaza si avansului puternic, cu 33%, al volumul de credite noi, care s-au ridicat la 4,8 miliarde lei in primele noua luni din acest an, majoritatea (3,3 miliarde lei) fiind acordate firmelor.
Cum explica CEC Bank cresterea profitului?
"Cresterea semnificativa a profitului brut in anul 2017 reprezinta efectul masurilor luate la nivelul Bancii pentru imbunatatirea calitatii activelor si pentru cresterea volumului de credite noi acordate", a raspuns CEC Bank la intrebarile trimise de Bancherul.ro.
Banca a mai precizat ca "nivelul ajustarilor pentru depreciere aferente creditelor a fost mai redus cu circa 43 milioane lei in T3 fata de T2, respectiv cu circa 51 milioane lei mai redus fata de soldul de la 31.12.2016. Situatia a fost generata in principal de scoaterea in afara bilantului a unor credite neperformante acoperite integral cu provizioane.
Astfel, in anul 2017 au fost scoase in afara bilantului creante neperformante in valoare de circa 308 milioane lei. Tot in acest an au fost vandute creante extrabilantiere evidentiate in afara bilantului in valoare de circa 398 milioane lei."
- Care este estimarea de profit pentru finalul anului?
CEC Bank: Profitul estimat pentru 31.12.2017 se situeaza intr-un palier mult peste cel aferent anului 2016, tinta fiind un numar de trei cifre. Profitul operational s-a situat la un nivel confortabil in toate perioadele mentionate, CEC Bank mentinandu-se in ultimii 10 ani in randul bancilor profitabile.
CEC Bank a acordat mai multe credite IMM-urilor
CEC Bank si-a dubat volumul de credite noi in trimestrul trei fata de trimestrul anterior, evolutie explicata astfel de banca: "CEC Bank a intensificat activitatea de creditare a clientilor persoane juridice, sustinand activ clienti importanti din segmentul administratoriilor publice locale si IMM (creditele de investitii catre IMM-uri au fost acordate intr-un volum sporit)."
CEC Bank este foarte activa si in domeniul finantarii agriculturii, datorita retelei extinse din mediul rural: banca a acordat aproape 5.000 de credite punte agricultorilor care primesc subventii APIA.
Insa in ciuda faptului ca CEC Bank si-a majorat soldul de credite mai mult decat media pietei, banca a pierdut un loc in topul bancilor dupa active, coborand pe locul 7, de pe 6, unde a urcat ING Bank, care este in prezent una dintre cele mai active banci din Romania.
Comunicatul CEC Bank
CEC Bank - profit brut la noua luni de circa 203,9 mil. lei
Bucuresti, 05.10.2017 - CEC Bank continua sa se mentina printre bancile profitabile din sistemul bancar romanesc, inregistrand la data de 30.09.2017 un profit brut de cca. 203,9 mil. lei.
Cu o valoare totala neta a bilantului de 28.595,9 mil. lei la 30.09.2017, in crestere cu 1,54% fata de 31.12.2016, CEC Bank a reusit sa isi majoreze cota de piata de la 7,16% din total active bancare la data de 31.12.2016 la 7,23% la data de 30.06.2017, ocupand pozitia a saptea in topul bancilor din sistemul bancar romanesc, in conditiile in care piata bancara din Romania a fost extrem de dinamica pe segmentul de achizitii si fuziuni (operatiuni care determina cresterea imediata a cotei de piata a bancilor achizitoare), precum si in conditiile in care unele banci din sistem au beneficiat de majorari ale capitalului social din partea actionarilor.
Portofoliul de credite in sold aferent clientilor persoane juridice a crescut cu cca. 5,3%, in timp ce la nivelul sistemului bancar, acelasi indicator a inregistrat o crestere de 2,9% (la data de 31.08.2017 - date disponibile la nivelul sistemului). De asemenea, Banca si-a majorat si portofoliul de credite in sold acordate persoanelor fizice, care a inregistrat o crestere cu cca. 10% in anul 2017 fata de anul precedent, in comparatie cu cresterea inregistrata de sistemul bancar de cca. 5,6%. In ambele cazuri insa, cresterea reala a soldului aferent acestor credite a fost de cca. 8,5% (comparativ cu cresterea de cca. 4,3% inregistrata la nivelul sistemului la data de 31.08.2017), dar aceasta a fost diminuata de operatiunile de reducere directa a valorii contabile brute a creditelor („write-off”).
In ceea ce priveste volumul de credite noi acordate in anul 2017, acesta a crescut semnificativ fata de perioada similara a anului precedent, respectiv cu 33,5%, ajungand la o valoare de cca. 4,8 mld. lei in primele 9 luni ale anului 2017.
De la inceputul anului, CEC Bank a acordat clientilor persoane juridice un numar de 4.793 credite punte tip APIA in valoare de cca. 278,5 mil lei. In plus, Banca a mai acordat clientilor PJ un numar de 4.071 credite noi, in valoare de cca. 3.302,41 mil lei, incluzand si suplimentari de linii de credit, facilitati de tip descoperit de cont pe card business, plafoane de creditare.
In perioada ianuarie-septembrie 2017, Banca a acordat clientilor persoane fizice un numar de 37.723 credite in valoare de cca. 1.223,76 mil lei (inclusiv credite acordate prin card), din care 3.463 credite de investitii (imobiliare, ipotecare, Prima Casa), in valoare de cca. 625,48 mil lei.
Continuand politica de sustinere a absorbtiei de Fonduri Europene, Banca a acordat pana la data de 30 septembrie 2017 un numar de 42.119 facilitati de credit pentru proiecte de accesare fonduri europene si credite punte pentru prefinantarea subventiilor, pentru care valoarea insumata a granturilor se ridica la 12.696,86 mil. lei.
Banca este implicata activ in promovarea si derularea Programului Start-Up Nation, oferind atat beneficiarilor din mediul urban, cat si celor din mediul rural pachete Start-Up IMM si credite punte Start-Up Nation.
Soldul depozitelor atrase de la clientela nebancara a inregistrat la data de 30.09.2017 o crestere cu cca. 2,1% fata de sfarsitul anului precedent, in conditiile in care Banca detine suficiente lichiditati si a aplicat o politica de temperare a atragerii acestor surse. Acest comportament al clientelei denota faptul ca CEC Bank continua sa fie apreciata si perceputa in piata ca o banca sigura.
Succint, evolutia principalelor obiective ale Bancii este următoarea:
mil lei | |||||
Indicatori | Decembrie 2016 | Iunie 2017 | Septembrie 2017 * | Septembrie 2017 vs Dec. 2016 | |
0 | 1 | 2 | 3 | 4=3/1 | |
Total activ | 28,162.9 | 28,791.8 | 28,595.9 | 101.5% | |
Credite noi contractate (YTD) | 5,678.0 | 2,206.9 | 4,804.7 | 84.6% | |
Sold credite | 15,361.2 | 15,638.2 | 16,399.8 | 106.8% | |
Sold depozite | 23,806.9 | 24,674.3 | 24,299.7 | 102.1% | |
Profit brut | 14.9 | 109.6 | 203.9 | 1370.0% | |
* Cifre neauditate |
Pe parcursul anului 2017, Banca a continuat sa inregistreze o imbunatatire semnificativa a calitatii activelor. Rata expunerilor neperformante (NPE Ratio), calculata potrivit specificatiilor emise de Autoritatea Bancara Europeana (The EBA Methodological Guide – Risk Indicators and Detailed Risk Analysis Tools) a inregistrat la data de 30.09.2017 un nivel de 7,3%, comparativ cu un nivel de 8,4% inregistrat la data de 31.12.2016, in timp ce rata creditelor neperformante din imprumuturi si avansuri acordate clientilor persoane fizice, cu un nivel de 3,6%, reflecta o calitate ridicata a portofoliului de credite acordate persoanelor fizice. Rata expunerilor neperformante din credite si avansuri inregistreaza un nivel de 10,91% la data de 30.09.2017, in scadere cu 1,05 p.p. fata de nivelul inregistrat la data de 31.12.2016.
Nivelul ratei fondurilor proprii totale de 15,37% la data de 30.06.2017 reflecta o utilizare eficienta a capitalului. Din punct de vedere calitativ, fondurile proprii ale Bancii au fost constituite integral din fonduri proprii de nivel I de baza.
Numarul total de clienti persoane fizice si juridice a crescut la data de 30.09.2017 fata de anul precedent, dovada a diversificarii paletei de produse si servicii a Bancii, inclusiv prin oferirea de produse digitale, precum si a imbunatatirii permanente a calitatii acestora. Banca ofera clientilor sai persoane fizice si persoane juridice intreaga gama de produse si servicii ale unei banci comerciale universale, precum credite, inclusiv sindicalizari, operatiuni documentare, factoring, depozite, carduri, Internet Banking, Mobile Banking, Phone Banking, Split TVA etc.
„Rezultatele inregistrate in primele noua luni ale anului demonstreaza, o data in plus, succesul strategiei de dezvoltare anuntate in 2007, care prevedea ca pe termen lung, CEC trebuie sa devina o banca comerciala universala puternica, un competitor real pe toate segmentele pietei bancare (retail, IMM-uri, finantarea activitatilor agricole si chiar a marilor corporatii).Conform misiunii asumate, vom continua sa sustinem cu precadere IMM-urile, agricultura si administratiile publice locale. O atentie deosebita vom acorda si cofinantarii proiectelor finantate din fonduri europene. Pentru finalul de an ne-am propus sa continuam evolutia ascendenta, in special in zona creditarii, cu impact vizibil asupra cresterii eficientei”, a declarat domnul Radu Gratian Ghetea, Presedinte – Director General CEC Bank. De asemenea, domnul Ghetea a precizat ca “o preocupare majora a Bancii in acest moment este adaptarea intregii activitati la cerintele tehnice si organizatorice legate de competitia pe linia digitalizarii”.