Bancile isi ameninta clientii cu inchiderea conturilor daca nu-si actualizeaza datele personale

Bancile isi ameninta clientii cu inchiderea conturilor daca nu-si actualizeaza datele personale

Unele banci, precum BCR si Raiffeisen, isi etaleaza in continuare pozitia de forta, abuziva, in relatia cu clientii, pe care-i ameninta cu inchiderea conturilor daca nu se prezinta la sucursale pentru a-si actualiza datele personale.

O relatia normala banca-client nu ar trebui sa implice amenintari si masuri radicale pentru neindeplinirea unor cerinte legale si contractuale.

Normal ar fi ca banca sa-si contacteze clientii si sa convina cu acestia modalitatile de actualizare a datelor personale (la sucursale, online sau prin telefon) in functie de timpul acestora (multi lucreaza in timpul orarului de functionare a bancilor), si de disponibilitate (este perioada concediilor si este inacceptabil sa te trezesti cu contul blocat in timpul vacantei).

De asemenea, bancile ar trebui sa implementeze optiuni de actualizare online sau prin telefon a datelor personale, dat fiind ca am intrat de ceva vreme in era digitala.

Pacat ca dupa atatia ani de scandaluri cauzate de relatia defectuoasa pe care unele banci le-au avut cu clientii carora le-au acordat credite (BCR si Raiffeisen fiind printre ele), ele nu au invatat inca sa se poarte cinstit si profesionist cu ei.

Dar cum exista ceva competitie pe piata bancara, clientii BCR si Raiffeisen nemultumiti de serviciile acestora pot sa se mute la alte banci, in cautarea unor servicii mai bune.

Clientii Raiffeisen protesteaza

“Ce inseamna aceste amenintari prin telefon sa vin in agentie sa fac actualizarea datelor pentru a evita blocarea conturilor? Am vreo datorie fata de banca si nu stiu eu? Nu va ganditi ca avem job-uri intre 9 si 18 si nu putem ajunge? Eu stiu ca un cont poate fi blocat in urma unei datorii a titularului, ci doar daca nu se poate recupera datoria. Ma voi plange la BNR”, se plange un client al Raiffeisen.

Banca se justifica spunand ca “legislatia ne obliga sa trecem prin anumiti pasi atunci cand vine vorba de cunoasterea clientelei”.

Legislatia invocata de Raiffeisen este Regulamentul BNR nr. 9/2008 privind cunoașterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, care insa nu obliga bancile sa inchida conturile clientilor care nu-si actualizeaza datele personale. 

Raiffeisen mai spune ca “daca nu au intervenit modificari ale datelor din actul de identitate, actualizarea datelor se poate face si prin telefon.” Dar daca nu au intervenit modificari, de ce mai trebuie actualizate datele?!

De altfel, in contractele sale cu clientii, denumite Conditii generale de derulare a operatiunilor bancare, nu exista prevederi explicite cu privire la obligatia clientilor de a-si actualiza datele personale si nici masurile pe care le poate lua banca in caz contrar, precum inchiderea conturilor.

Pe de alta parte, in contract se prevede ca “Banca va putea sa ia orice masuri pe care le considera necesare in relatia cu Clientul, in vederea respectarii dispozitiilor legale in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.”

Conform contractului, Raiffeisen isi rezerva dreptul de a rezilia contractele si de a bloca conturile clientilor imediat, fara avertisment, “in urmatoarele cazuri de neexecutare corespunzatoare a clauzelor:

a) in cazul in care Clientul nu respecta conditiile de functionare ale Contului impuse de Banca, prevederile legale în vigoare sau normele de lucru ale Bancii, ori Clientul este suspectat de efectuarea unor operatiuni prin care incalca prevederi legale (precum, dar fara a se limita la prevederi ce reglementeaza incidentele de plati majore cu cecuri, bilete la ordin, cambii, cele din materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului) ori a furnizat Bancii informatii si/sau documente false ori refuza furnizarea catre Banca a informatiilor si/sau documentelor si/ori acordurilor necesare indeplinirii de catre Banca a obligatiilor contractuale si/ ori legale (inclusiv in scopul aplicarii cerintelor FATCA si/sau CRS); in acest caz Banca va notifica Clientului masura luata, in cel mult lucratoare de la luarea acestei decizii.

b) in cazul in care soldul Contului nu mai acopera costurile aferente executarii Contractului specific de Cont Curent, fara notificare.

c) in cazul Conturilor ”dormant” reglementate la sectiunea 3.6.5., fara notificare.

Raiffesen Bank isi rezerva, de asemenea, dreptul de a denunta un contract, adica de a inchide un cont, “oricând, fara a fi necesara justificarea unei astfel de decizii, cu un preaviz scris de 2 luni calendaristice.”

In contract, Raiffeisen nu face nicio referire expresa la actualizarea datelor personale. Doar pe site (vezi foto) se invoca respectarea Regulamentul BNR nr. 9/2008.

Ce prevad contractele BCR

In contractele BCR se specifica in mod clar obligatia clientului de a-si actualiza datele personale, in caz contrar banca putand decide inchiderea contului, insa doar dupa ce-i notifica cu doua luni inainte.

Conform contractelor standard incheiate de BCR cu clientii persoane fizice (Contract cadru pentru servicii bancare – CCSB), banca poate inchide conturile clientilor daca:

1. raman datori, adica nu-si platesc comisioanele
2. contul este inactiv timp de 3 luni si nu mai sunt bani in el
3. se produc incidente de plati majore cu instrumente de debit 
4. banca identifica un risc reputational
5. clientul nu respecta conditiile de functionare a contului

La acest din urma punct poate fi inclusa si problema actualizarii datelor personale, contractul BCR obliga clientii sa notifice banca, “pe costul sau (al clientului), in scris, in termen de 5 zile calendaristice de la survenirea acesteia, asupra oricarei modificari cu privire la situatia sa sau la orice informatii si/sau documente anterior puse la dispozitia BCR.”

Daca nu apar modificari privind identitatea sau identificarea clientului intr-un interval de 3 ani, “clientul se obliga sa contacteze din proprie initiativa BCR, pentru a confirma informatiile respective”.

Asadar, conform contractului incheiat cu BCR, clientii acesteia sunt obligati sa anunte banca atunci cand isi schimba datele de indentificare sau alte date furnizate anterior bancii, iar o data la trei ani trebuie, de asemenea, sa confirme ca vechile date au ramas valabile.

Insa inainte de inchiderea contului, BCR trebuie sa-si notifice clientii cu cel putin doua luni inainte. 
De asemenea, BCR poate acorda lientului un termen pentru remedierea problemelor.


Citeste articolul integral pe Bancherul.ro

Taguri:

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu