Tot mai multe tentative de frauda la adresa firmelor de asigurari

Companiile de asigurări se confruntă cu un număr tot mai mare de tentative de fraudă în întreaga regiune ECE: cei care comit fraude riscă pedepse de până la 15 ani de închisoare

Statisticile la nivel mondial arată că 14% din toate daunele înregistrate pot fi clasificate drept fraude în asigurări și se spune că 35% dintre cei care dețin o poliță de asigurare auto încearcă să înșele companiile de asigurări – în Bulgaria, acest procent este chiar mai mare. Companiile din Generali PPF Holding (GPH) luptă cu succes împotriva simulărilor de accidente auto, a ciocnirilor intenționate și a vătămărilor corporale fictive. Datorită cooperării internaționale și împărtășirii celor mai bune practici, depistarea fraudelor în asigurări este astăzi mult mai eficientă decât în trecut. Deseori, clienții nu își dau seama că frauda în asigurări este considerată drept infracțiune și că atunci când este descoperită se pedepsește, în majoritatea țărilor, cu închisoarea, chiar și până la 15 ani.

Previziunea conform căreia se preconiza creșterea numărului de tentative de fraudă în asigurări a fost confirmată în 2009, în contextul crizei financiare. Companiile Generali PPF Holding au învățat cum să facă față acestui fenomen prezent în fiecare an în toată țările din Europa Centrală și de Est: ÄŒeská pojiÅ¡Å¥ovna din Republica Cehă, de exemplu, depistează fraude în asigurări în valoare de peste 9 milioane euro în fiecare an, înregistrând o creștere până la 10,2 milioane euro în 2008 – cu 703 cazuri de fraude în asigurări descoperite – și 706 cazuri în 2009, ridicându-se la o valoare de 8,8 milioane euro. Generali Slovensko cercetează lunar în medie aproape 300 de incidente suspecte în domeniul asigurărilor în Slovacia și a înregistrat o creștere de +13% a fraudelor în asigurări în primul semestru din 2009 față de aceeași perioadă a anului 2008, economisind sume în valoare de 700.000 euro. Echipa de investigații din Ungaria a depistat 200 de cazuri de fraudă în asigurări în 2008 și a respins cereri de daune ilegale în valoare de 550 milioane HUF (2 milioane euro). Pentru a mai adăuga un exemplu, în România cererile de daune frauduloase respinse de Generali în 2009 se ridicau la o valoare de 300.000 euro.

Domeniul cel mai puternic afectat de tentativele de fraudă în asigurări, conform statisticilor la nivel mondial, este cel al asigurărilor auto, unde se spune că 35% dintre titularii de polițe de asigurare sunt implicați în înșelăciuni. ÃŽn Polonia, de exemplu, 62% dintre toate fraudele descoperite pe piața de asigurări generale în 2007 aveau legătură cu asigurările RCA și CASCO, înregistrând o creștere până la 70% în 2008. ÃŽn ceea ce privește asigurările auto, fraudele survin la toate mărcile, dar în cazul mărcilor mai scumpe, sumele de bani plătite ca daune sunt mai mari, prin urmare mai vizibile. Astfel, mărci precum Mercedes, VW, BMW sau Audi apar în dosarele de fraudă mai des decât alte mărci; acest lucru nu înseamnă însă că mărcile mai ieftine nu sunt afectate. De exemplu, în Bulgaria s-a înregistrat un număr tot mai mare de fraude care implicau autovehicule cu o valoare foarte scăzută a prețului – între 2.000 și 3.000 de euro – majoritatea erau furturi fictive de autovehicule care în unele cazuri erau exportate în străinătate sau erau „duplicate” prin montarea unei plăcuțe de înmatriculare diferite pe autovehiculul respectiv.

Printre cazurile de fraudă în asigurări auto, cel mai des întâlnite se numără simularea unor accidente de mașină, tentative de încheiere a contractelor de asigurare ulterior accidentelor reale sau prin prezentarea unor facturi fictive de servicii de întreținere a mașinii și cereri de daune cu o valoare a despăgubirii mai mare decât cea la care este îndreptățit clientul.

ÃŽn domeniul non-auto, un număr semnificativ de fraude în asigurări au legătură cu incendiile, deoarece persoanele care comit infracțiunea sunt convinse că focul va distruge toate dovezile și vor obține astfel sume mari de bani drept compensație pentru daune. Cazurile din domeniul asigurărilor de viață se referă la raportarea unor vătămări corporale fictive, falsificarea documentelor medicale, întocmirea unor polițe de asigurări de viață pentru persoane care suferă de boli în stadiu terminal și ascunderea intenționată a faptelor.

Companiile GPH din majoritatea țărilor ECE și-au creat propriile lor Departamente de Prevenire a Fraudei în Asigurări care se ocupă de toate cererile de daune suspecte. Unele companii au înființat o astfel de divizie cu mult timp în urmă, cum ar fi Generali Providencia în 1992 și ÄŒeská pojiÅ¡Å¥ovna în a doua jumătate a anilor ‘90, în timp ce alte companii și-au creat recent propriile divizii, cum ar fi Departamentul de Cercetare a Accidentelor din cadrul Generali Garant, înființat în Kiev în luna august 2009.
De regulă, angajații care lucrează în astfel de departamente au studii în domeniul dreptului sau provin din forțele de poliție. Au propriile canale și metode de colectare a informațiilor și de cele mai multe ori, activitatea de colectare a dovezilor este complet confidențială. Toate cererile de daune suspecte sunt verificate de specialiști care cooperează deseori cu poliția la anchetarea infracțiunilor în care persoana suspectă este titularul unei polițe de asigurare. Deseori cooperează și cu alte companii de asigurare, atât la nivel național, cât și internațional.

ÃŽn numeroase cazuri de fraudă în asigurări, clienții nu își dau seama că tentativa lor este considerată practic drept infracțiune. Tabelul de mai jos prezintă numărul de ani de închisoare menționați în legislația din câteva țări din ECE ca pedeapsă în cazul detectării fraudelor în asigurări:

Țara
Ani de închisoare
Belarus
Până la 10 ani
Bulgaria
Până la 8 ani
Croația
Până la 3 ani
Republica Cehă
Până la 12 ani
Ungaria
Până la 10 ani
Polonia
Până la 5 ani
România
Până la 12 ani
Serbia
Până la 10 ani
Slovacia
Până la 15 ani
Ucraina
Până la 12 ani

Majoritatea asiguraților consideră fraudele în asigurări drept infracțiuni fără victime, în care companiile de profil sunt singurele care au de suferit din punct de vedere financiar. ÃŽn mod evident, acest lucru este fals, deoarece fraudele în asigurări ne afectează pe toți. Practic, companiile de asigurări din întreaga lume acordă o atenție deosebită detectării fraudei în asigurări. Motivul este evident. Dacă nu ar lupta împotriva fraudei, valoarea primelor ar trebui să fie mult mai mare. Actuarii ar trebui să includă în calculele lor și sumele plătite pentru accidente care fie nu au avut loc niciodată, fie au avut loc în cu totul alt fel.

Exemple de fraudă în asigurări în țările din ECE

1.Un șofer aflat într-un Renault a lovit un copac într-un loc izolat din Republica Cehă. Deși accidentul a fost destul de grav, șoferul a ieșit din mașină fără nicio leziune. A dat un telefon și într-o jumătate de oră mașina avariată a fost încărcată pe o platformă și transportată rapid. A doua zi, platforma a adus Renault-ul avariat împreună cu șoferul acestuia la locul în care s-a petrecut accidentul și a descărcat mașina lângă același copac. Șoferul a dat un telefon, la fel cum făcuse cu o zi înainte. După o vreme a sosit poliția și o altă platformă. De ce s-au întâmplat toate acestea? Când șoferul a lovit copacul, se afla sub influența alcoolului și știa că cererea sa de daune ar fi fost respinsă și nu i s-ar fi plătit despăgubiri în baza asigurării Casco. A doua zi nu mai avea alcool în sânge, prin urmare nu și-a sunat prietenul cu platforma, ci poliția. ÃŽnsă nu și-a dat seama că a existat un martor care l-a urmărit în cele două zile și căruia comportamentul acestuia i s-a părut ciudat….

2.ÃŽn Pazardjik (un oraș de dimensiuni medii din Bulgaria) o mașină scumpă a fost vândută unei persoane care în mod evident nu își permitea să dea atât de mulți bani pe o astfel de mașină. Persoana aleasă suferea de o boală în stadiu terminal. ÃŽnainte de decesul acestei persoane, mașina a fost transferată, pe baza unei împuterniciri, unei alte persoane care a declarat-o furată imediat după decesul proprietarului inițial. Când experții de la Generali Insurance au început să lucreze la acest caz, și-au dat imediat seama că mașina era importată din Germania, dar nu s-au găsit documentele sau certificatul de înmatriculare al producătorului german sau al proprietarului anterior. Proprietarul actual avea cazier, prin urmare experții au început să cerceteze cazul îndeaproape, ceea ce a dus la descoperirea circumstanțelor menționate mai sus. Așa cum era de așteptat, după o cercetarea completă, compania de asigurări a fost pe deplin îndreptățită să refuze plata despăgubirilor în cazul acestei cereri de daune.

3.După ce a încheiat o poliță de asigurare de viață pe o sumă foarte mare, o doamnă din Ungaria a depus o cerere de despăgubire declarând că soțul său a decedat pe mare, în 2006, într-un accident de surfing în Grecia. Reclamanta încheiase polițe de asigurare de viață cu acoperirea riscului de deces în valoare totală de aproximativ 100 de milioane HUF (376.000 euro) la mai multe companii de asigurări. Toate companiile de asigurări au refuzat să plătească despăgubirile și au angajat un detectiv particular care a stabilit că persoana asigurată, despre care se pretindea că a decedat, trăia de fapt la o fermă în Republica Cehă. Pe baza acestei informații, poliția a arestat atât persoana în cauză, cât și pe complicii acesteia, care au fost apoi aduși în fața instanței în Ungaria. Generali ar fi fost nevoită să plătească aproximativ 20 de milioane HUF (75.000 euro).

4.ÃŽn continuare avem un exemplu de fraude organizate în cooperare cu Poliția Rutieră, descoperite în Serbia. Proprietarul unei mașini în valoare de aproximativ 500 de euro, înmatriculată în Serbia, a provocat un accident pe un drum izolat dintr-o zonă de munte, intrând în „coliziune” cu un autoturism foarte scump, marca Mercedes, înmatriculat în străinătate. Poliția a sosit la locul accidentului și a întocmit un proces verbal oficial cu un conținut ambiguu, însoțit de câteva fotografii neclare ale autovehiculului avariat și ale accidentului în sine. Imediat după accident, autovehiculul avariat a părăsit Serbia pentru „reparații” în străinătate. ÃŽn final, Delta Generali Osiguranje a primit o factură a costurilor reparației în valoare de peste 20.000 de euro.

5.ÃŽn 2009, în România, un angajat al autorităților publice, proprietarului unei mașini marca BMW, a raportat o daună de 8.000 de euro la Generali, precizând că un autoturism marca Citroen l-a lovit din spate și l-a aruncat într-un gard, ceea ce a dus la avarierea mașinii sale BMW în partea din față și spate. Toate reparațiile fuseseră făcute într-un atelier auto cu care Generali nu mai lucrase niciodată până atunci. După o cercetare atentă efectuată de Generali s-a descoperit că acel atelier auto aparținea chiar proprietarului autovehiculului marca BMW, iar persoana care îl lovise, proprietarul autovehiculului marca Citroen, era unul din angajații acestuia. Mai mult, ancheta a dezvăluit că daunele aduse la partea din față a mașinii erau vechi de un an și că acestea fuseseră deja plătite de o altă companie de asigurări. ÃŽn același timp, s-a descoperit că autovehiculul Citroen implicat în accident fusese cumpărat cu câteva zile înainte și asigurat tot la Generali, iar proprietarul acestuia urma să solicite și el plata despăgubirilor pentru daunele suferite.



Generali PPF Holding B.V. este prezent în 14 țări din Europa Centrală și de Est: Republica Cehă. Slovacia, Polonia, Ungaria, România, Bulgaria, Ucraina, Rusia, Serbia, Slovenia, Croația, Bielorus și Kazahstan. Prin intermediul sucursalelor sale, Generali PPF Holding administrează active în valoare de peste 12 miliarde euro și deservește peste 10 milioane de clienți în întreaga regiune. Generali PPF Holding este înmatriculată în Olanda, având sediul organizațional în Praga, Republica Cehă. Generali PPF Holding B.V. este o companie mixtă formată din Assicurazioni Generali (participare de 51%) și PPF Group (participare de 49%).

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu