ANIMMC a initiat un Proiect de Lege privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent.

Deoarece actele normative care reglementeaza autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent contin unele dispozitii echivoce si neclaritati cu privire la activitatile economice pentru care primariile pot emite autorizatiile,tinand seama si de prevederile Directivei 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale referitoare la libera prestare a serviciilor, Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie a initiat un proiect de lege pentru extinderea sferei activitatilor care pot fi exercitate ca persoana fizica autorizata sau ca asociatie familiala la toate activitatile economice codificate conform Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN.

In prezent, persoanele fizice si asociatiile familiale se pot autoriza in baza Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent , cu modificarile ulterioare, si a Hotararii Guvernului nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004.

Desi cadru legal creat a avut ca obiect initial stimularea liberei initiative, aplicarea sa a fost si este neunitara la nivelul autoritatilor competente a aplica prevederile legale, in speta primariile.

In plus aceste acte normative contin unele dispozitii echivoce si neclaritati cu privire la activitatile economice pentru care primariile pot emite autorizatiile.

Totodata, avand in vedere principiul unicitatii reglementarii in domeniul respectiv, consacrat de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, proiectul de lege are in vedere eliminarea reglementarilor care se regasesc in alte acte normative.

Conform presedintelui ANIMMC- József CSÁKA- prin adoptarea proiectului de lege propus se urmareste si cresterea responsabilitatii primariilor ca autoritati competente a autoriza desfasurarea de activitati economice. Aceasta se va realiza prin faptul ca, daca pana in prezent, refuzul de a emite o autorizatie pentru exercitarea unei anumite activitati nu trebuia motivat, prin prevederile prezentului proiect de act normativ se stabileste expresis verbis , obligatia acestora de a stabili daca activitatea economica pentru care se solicita autorizarea intra sub incidenta prevederilor legii. In caz contrar se va indica in adresa de refuz actul normativ in baza caruia persoana fizica sau asociatia familiala se poate autoriza si autoritatea competenta a emite aceasta autorizatie.

Sectiunea 1 „Titlul proiectului de act normativ”
Lege privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent

Sectiunea a 2-a „Motivul emiterii actului normativ”

1. Descrierea situatiei actuale:

Conform prevederilor art. 135 alin. (1) in Constitutia Romaniei, republicata, Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta. Astfel, ca o modalitate de aplicare a acestui principiu al Legii fundamentale, cadrul legal existent ofera posibilitatea de a desfasura activitati economice atat sub forma societatilor comerciale, in una dintre cele cinci forme prevazute de art. 2 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si sub forma persoanelor fizice autorizate sau a asociatiilor familiale, ca mod de exercitare a unei activitati economice in mod independent.

Cadrul legislativ in domeniul exercitarii de activitati economice in mod independent, sub forma persoanelor fizice autorizate si a asociatiilor familiale, a parcurs in perioada postdecembrista mai multe etape.

Mai intai a fost emis Decretul-Lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative. Apoi, avand in vedere noile realitati economice a fost elaborata si aprobata Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice.

O ultima etapa in crearea conditiilor exercitarii activitatilor economice in mod independent o constituie elaborarea si aprobarea Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent.

In forma sa initiala Legea nr. 300/2004 desi in art. 1 alin. (2) oferea posibilitatea desfasurarii de activitati economice in toate domeniile, meseriile si ocupatiile, cu exceptia celor reglementate prin legi speciale, art. 18 limita desfasurarea de activitati economice la cele prevazute in anexa nr. 3 la Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 701 din 17 decembrie 2003 pentru desemnarea institutiei care sa recunoasca automat documentele care dovedesc calificarea dobandita in strainatate, in afara sistemului de invatamant, de cetateni romani sau cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene si ai statelor apartinand Spatiului Economic European.

In acest context, avand in vedere faptul ca limitarea exercitarii de activitati economice in mod independent era in contradictie cu principiul libertatii economice consacrat de Legea fundamentala, Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie a initiat un proiect de lege pentru extinderea sferei activitatilor care pot fi exercitate ca persoana fizica autorizata sau ca asociatie familiala la toate activitatile economice codificate conform Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601/2002. Proiectul de act normativ s-a concretizat prin Legea nr. 378/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I nr. 1138 din 15 decembrie 2005.

Desi noul cadru legal creat prin Legea nr. 378/2005 a avut ca obiect initial stimularea liberei initiative, aplicarea sa a fost si este neunitara la nivelul autoritatilor competente a aplica prevederile legale, in speta primariile.

Acest context, cat si prevederile Directivei 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale referitoare la libera prestare a serviciilor creeaza necesitatea revizuirii cadrului legal privind exercitarea activitatilor economice in mod independent.

Mentionam ca in prezent, persoanele fizice si asociatiile familiale se pot autoriza in baza Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, cu modificarile ulterioare si a Hotararii Guvernului nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004.

Aceste acte normative contin unele dispozitii echivoce si neclaritati cu privire la activitatile economice pentru care primariile pot emite autorizatiile.

Astfel, prezentul proiect de Lege va reprezenta noul cadru legal general pentru desfasurarea activitatilor economice in mod independent de catre persoanele fizice si asociatiile familiale care doresc sa desfasoare astfel de activitati.

2. Schimbari preconizate:

Prezentul proiect de Lege urmareste simplificarea procedurilor administrative de autorizare si armonizare cadrului legal cu dispozitiile Directivei 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale referitoare la libera prestare a serviciilor.

Astfel, proiectul de Lege cuprinde in obiectul sau de reglementare procedura de autorizare si de inregistrare in Registrul Comertului a persoanelor fizice si a asociatiilor familiale, modificarea, suspendarea, anularea, revocarea autorizatiei si eliberarea duplicatului autorizatiei. Prin dispozitiile sale sunt stabilite in mod concret obligatiile primariilor in ce priveste autorizarea si ale persoanelor care doresc sa desfasoare activitati economice in mod independent.

Totodata, avand in vedere principiul unicitatii reglementarii in domeniul respectiv, consacrat de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, proiectul de lege are in vedere eliminarea reglementarilor care se regasesc in alte acte normative.

Prin adoptarea prezentului proiect de lege se urmareste si cresterea responsabilitatii primariilor ca autoritati competente a autoriza desfasurarea de activitati economice, prin faptul ca, daca pana in prezent, refuzul de a emite o autorizatie pentru exercitarea unei anumite activitati nu trebuia motivat, prin prevederile prezentului proiect de act normativ se stabileste expresis verbis, obligatia acestora de a stabili daca activitatea economica pentru care se solicita autorizarea intra sub incidenta prevederilor legii. In caz contrar se va indica in adresa de refuz actul normativ in baza caruia persoana fizica sau asociatia familiala se poate autoriza si autoritatea competenta a emite aceasta autorizatie.

Sectiunea a 3-a „Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ”

1. Impactul macroeconomic:
Adoptarea prezentului proiect de lege va avea ca efect dezvoltarea mediului concurential prin diversificarea serviciilor oferite, prin simplificarea formalitatilor de intrare pe piata.

De asemenea apreciem ca adoptarea prezentului proiect de lege ar fi de natura a conduce la cresterea gradului de ocupare, intrucat prevederile prezentului act normativ stabilesc ca persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si persoanele fizice care sunt membri ai asociatiilor familiale au calitatea de angajat propriu.

In acelasi context, avand in vedere si prevederile art. 14 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul proiectul de lege permite persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatiile familiale autorizate de a angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea altor activitati decat cele pentru care s-a obtinut autorizatia.

2. Impactul asupra mediului de afaceri:
Prin adoptarea prezentului act normativ va fi incurajata libera initiativa prin simplificarea procedurilor de autorizare in vederea desfasurarii activitatilor economice in mod independent ceea ce va duce, in mod implicit, pentru considerentele prezentate la punctul anterior, la diminuarea ratei somajului.

Noul cadru legal creat de prezentul proiect de act normativ va oferi posibilitatea eficientizarii masurilor intreprinse in domeniul identificarii, stimularii si dezvoltarii capacitatilor antreprenoriale.
Proiectul stabileste in sarcina primariilor obligatia de a solicita oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale eliberarea dovezii privind disponibilitatea firmei si directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti a certificatului de cazier fiscal, prevazute de lege, in baza cererilor completate, in acest sens, de solicitant.

3. Impactul social
Adoptarea proiectului de act normativ va duce la o crestere a gradului de ocupare a fortei de munca, pentru motivele aratate la punctul 1.

4. Impactul asupra mediului:
Nu e cazul

Sectiunea a 4-a „Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atat pe termen scurt, pentru anul curent, cat si pe termen lung (pe 5 ani)”
Prezentul proiect de act normativ nu are impact asupra bugetului general consolidat.

Sectiunea a 5-a „Efectele proiectului de act normativ asupra legislatiei in vigoare”
1. Proiecte de acte normative suplimentare

Prin intrarea sa in vigoare proiectul de act normativ abroga Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea de Guvern nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004.

2. Compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislatia comunitara in materie
Proiectul de act normativ transpune prevederile Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind recunoasterea calificarilor profesionale cu privire la libera prestare a serviciilor.
Directiva are ca obiectiv eliminarea, intre statele membre, a obstacolelor din calea liberei circulatii a persoanelor si serviciilor prin exercitarea dreptului de a practica o profesie, ca lucrator salariat sau ca activitate independenta, intr-un alt stat membru decat cel in care s-a obtinut calificarea profesionala.
Termenul limita pentru adoptarea de catre Guvern a actului normativ este luna aprilie a anului 2007, in conformitate cu Programul legislativ al Guvernului pentru anul 2007.

3. Decizii ale Curtii Europene de Justitie si alte documente (trimiteri la doctrina juridica) pot fi mentionate, cu indicarea interpretarilor Curtii, relevante pentru transpunerea sau implementarea prevederilor legale respective.
Nu este cazul

4. Evaluarea conformitatii cu legislatia comunitara
Proiectul de act normativ transpune prevederile Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind recunoasterea calificarilor profesionale cu privire la libera prestare a serviciilor.

5. Alte acte normative si/sau documente internationale din care decurg angajamente, facandu-se referire la un anume acord, rezolutie sau recomandare internationala ori la alt document al unei organizatii internationale
Nu este cazul

Sectiunea a 6-a „Consultarile efectuate in vederea elaborarii proiectului de act normativ” va cuprinde:
1. Informatii privind procesul de consultare cu organizatii neguvernamentale, institute de cercetare si alte organisme implicate:
a) consultari ce au avut loc;
b) numele expertilor consultati;
c) amendamente propuse de organizatiile consultate;
d) amendamente incluse in proiectul de act normativ.
Se vor preciza, pe scurt, recomandarile primite de la organizatiile consultate, indicandu-se daca aceste recomandari au fost luate in considerare si daca s-au adus amendamentele corespunzatoare proiectului de act normativ.
2. Fundamentarea alegerii organizatiilor cu care a avut loc consultarea, precum si a modului in care activitatea acestor organizatii este legata de obiectul proiectului de act normativ
3. Consultarile organizate cu autoritatile administratiei publice locale, in situatia in care proiectul de act normativ are ca obiect activitati ale acestor autoritati, in conditiile Hotararii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative
4. Consultarile desfasurate in cadrul consiliilor interministeriale, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente
5. Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, si ale Hotararii Guvernului nr. 50/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie notate informatii privind necesitatea avizarii proiectului de act normativ de catre urmatoarele institutii:
a) Consiliul Legislativ;
b) Consiliul Suprem de Aparare a Þarii;
c) Consiliul Economic si Social;
d) Consiliul Concurentei;
e) Curtea de Conturi.
Este nevoie de informatii detaliate numai in cazul in care au existat obiectii semnificative ale institutiilor mentionate, care nu au fost luate in considerare.
6. Alte informatii

Sectiunea a 7-a „Activitati de informare publica privind elaborarea si implementarea proiectului de act normativ” va cuprinde:
1. Informarea societatii civile cu privire la necesitatea elaborarii proiectului de act normativ
Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica

2. Informarea societatii civile cu privire la eventualul impact asupra mediului in urma implementarii proiectului de act normativ, precum si efectele asupra sanatatii si securitatii cetatenilor sau diversitatii biologice

3. Alte informatii

Sectiunea a 8-a „Masuri de implementare”
1. Masurile de punere in aplicare a proiectului de act normativ de catre autoritatile administratiei publice centrale si/sau locale – infiintarea unor noi organisme sau extinderea competentelor institutiilor existente
Implementarea prevederilor actului normativ se realizeaza de institutiile existente, in speta primariile.
Prevederile prezentului proiect de lege vor intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

LEGE
privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Capitolul 1
Dispozitii generale

ART. 1 (1) Persoanele fizice, cetateni romani sau cetateni straini, care provin din statele membre ale Uniunii Europene si din statele apartinand Spatiului Economic European, pot desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, in mod independent, sau pot constitui asociatii familiale in conditiile prevazute de prezenta lege.
(2) Persoanele fizice si asociatiile familiale pot fi autorizate sa desfasoare activitati economice in toate domeniile, meseriile si ocupatiile, cu exceptia celor a caror exercitare necesita autorizare in temeiul unor prevederi legale speciale.

ART. 2 (1) Asociatia familiala se poate infiinta la initiativa unei persoane fizice si se constituie din membrii de familie ai acesteia.
(2) Sunt considerati membrii unei familii, in sensul prezentei legi, sotul, sotia si copiii acestora care au implinit varsta de 16 ani, la data autorizarii asociatiei familiale, precum si rudele acestora pana la gradul al patrulea inclusiv.
(3) In cazul desfasurarii activitatii in contextul dreptului de stabilire, asociatia familiala se constituie din membrii de familie care au domiciliul sau resedinta in Romania.
(4) Asociatia familiala este reprezentata in relatiile cu tertii de persoana din initiativa careia s-a infiintat sau de persoana imputernicita de aceasta, in baza unei procuri autentificate.

ART. 3 (1) Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si persoanele fizice care sunt membri ai asociatiilor familiale au, in sensul prezentei legi, calitatea de angajat propriu.
(2) Calitatea de angajat propriu se refera la dreptul de a fi asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, al asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de legile care reglementeaza aceste domenii.
(3) Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatiile familiale autorizate in conditiile prezentei legi nu pot angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea activitatilor pentru care s-a obtinut autorizatia.

ART. 4 (1) Persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatia familiala trebuie sa detina, in mod cumulativ, autorizatia si certificatul de inregistrare in Registrul Comertului eliberate in conditiile prezentei legi, precum si sa fie inregistrate la organele fiscale competente din a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
(2) Persoanele fizice, respectiv membrii asociatiei familiale, trebuie sa fie asigurate/asigurati prin sistemul de pensii si sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
(3) In contextul prestarii de servicii, persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate in statul de origine nu se supun conditiilor alin. (1) si (2).

ART. 5 In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) dreptul de stabilire – dreptul persoanelor fizice, cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, care au domiciliul ori resedinta in Romania, de a avea acces si de a desfasura activitati economice in mod independent sau de a constitui asociatii familiale pe teritoriul Romaniei in aceleasi conditii ca si cetatenii romani;
b) prestare de servicii – desfasurarea, pe teritoriul Romaniei, a activitatilor economice de catre cetatenii unui stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, care sunt stabiliti in unul dintre aceste state si care nu au domiciliul sau resedinta in Romania;
c) activitati itinerante – sunt vanzarile directe, vanzarile in afara spatiilor comerciale si comertul ambulant, in conformitate cu normele legale in vigoare,

Capitolul 2
Autorizarea. Procedura de autorizare.

ART. 6 Pot desfasura activitati economice in mod independent sau in cadrul asociatiilor familiale persoanele fizice care indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au implinit varsta de 18 ani, in cazul persoanelor fizice ce solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati economice in mod independent si a persoanelor fizice care au initiativa constituirii asociatiei familiale, respectiv varsta de 16 ani, in cazul membrilor asociatiei familiale;
b) starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia;
c) au calificarea – pregatire profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala -, necesara pentru a desfasura activitatea economica pentru care se solicita autorizatia;
d) nu au fost condamnate penal prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru savarsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal;
e) indeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata.

ART. 7 (1) In vederea emiterii autorizatiei pentru desfasurarea de activitati economice in mod independent sau in cadrul unei asociatii familiale, persoana fizica sau reprezentantul asociatiei familiale, trebuie sa depuna la primaria din a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta o documentatie care va cuprinde:
a) cererea de emitere a autorizatiei in cazul asociatiei familiale trebuie sa contina semnaturile tuturor membrilor asociatiei;
b) cerere pentru rezervarea denumirii la oficiul registrului comertului;
c) cerere pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal al persoanei solicitante, respectiv al fiecarui membru al asociatiei familiale, in original. Cetatenii straini neinregistrati fiscal in Romania au obligatia sa prezinte o declaratie pe propria raspundere autentificata, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale si ca nu au savarsit fapte de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala;
d) copii de pe actele de identitate;
e) in cazul desfasurarii activitatii in contextul dreptului de stabilire, actele din care sa rezulte domiciliul sau resedinta;
f) certificatul/adeverinta medicala pentru persoana fizica, respectiv pentru fiecare membru al asociatiei familiale, prin care se atesta ca starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia, eliberat de medicul de familie sau de o unitate sanitara;
g) declaratia pe propria raspundere ca indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor, reglementarile specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata
h) autorizatia sanitara veterinara emisa de directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru comertul cu ridicata al animalelor vii, comertul cu ridicata al carnii si produselor din carne, precum si pentru comertul cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si produselor comestibile;
i) copii de pe documentele, care dovedesc pregatirea profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala, pentru desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizarea.
(2) In cazul in care pentru practicarea unor activitati economice, ocupatii sau meserii sunt prevazute, prin acte normative, cerinte de pregatire profesionala si/sau de atestare specifice, persoana fizica sau, dupa caz, reprezentantul asociatiei familiale trebuie sa depuna dovada indeplinirii cerintelor respective.
(3) In cazul in care activitatea economica pentru care se solicita autorizarea nu necesita calificare, persoana fizica va prezenta declaratia de notorietate eliberata de primaria competenta, dupa caz, copie dupa carnetul de munca sau alte documente care atesta experienta profesionala in domeniul pentru care se solicita autorizarea.
(4) In vederea emiterii autorizatiei si a obtinerii certificatului de inregistrare, solicitantul va depune in contul primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta contravaloarea taxelor prevazute de lege, astfel:
a) taxa de verificare a denumirii si de rezervare firma;
b) taxa de obtinere a cazierului fiscal;
c) taxa pentru emiterea autorizatiei, care include si taxele postale;
d) taxa pentru inregistrare in registrul comertului a autorizatiei;
e) comisionul pentru servicii oferite de oficiile registrului comertului in vederea obtinerii codului unic de inregistrare;
f) taxa de transmitere prin posta de la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale catre primarii.
(5) Dovada platii taxelor prevazute la alin. (4) se depune o data cu documentele prevazute la alin. (1).
(6) In cazul desfasurarii unor activitati itinerante in scopul comercializarii productiei proprii, persoana fizica/reprezentantul asociatiei familiale va completa in cererea de emitere a autorizatiei natura acestei activitati si modalitatile ei de realizare.

ART. 8 (1) Calificarea prevazuta la art. 6 lit. c), dobandita in Romania, poate fi dovedita cu urmatoarele documente, dupa caz:
a) diploma, certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant preuniversitar sau universitar;
b) certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, organizata in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acestuia;
c) certificatul de competenta profesionala, eliberat de institutiile abilitate conform legislatiei in vigoare;
d) carnetul de munca al solicitantului, din care sa reiasa ca acesta a fost incadrat in munca pe o durata de minimum 2 ani in activitatea, meseria sau ocupatia pentru care se solicita autorizarea;
e) declaratie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, eliberata de primaria localitatii respective in mod gratuit in cazul meseriilor traditionale artizanale;
f) autorizatia eliberata in conditiile Decretului-lege nr. 54/1990 sau ale Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, cu modificarile ulterioare;
g) alte dovezi care sa ateste experienta profesionala.
(2) Persoanele fizice prevazute la art. 1 alin. (1) care au dobandit calificarea in strainatate trebuie sa depuna pentru obtinerea autorizatiei, dupa caz:
a) atestatul de recunoastere si/sau echivalare eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, pentru documentele prevazute la alin. 1 lit. a);
b) atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant, eliberat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in conditiile stabilite prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 51/2007 pentru aprobarea Procedurii de atestare a calificarii – pregatire si experienta profesionala – dobandite in Romania, in afara sistemului national de invatamant, de catre cetatenii romani care doresc sa desfasoare activitati, in mod independent sau ca salariati, pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene.
(3) In cazul cetatenilor din statele membre ale Uniunii Europene si din Spatiul Economic European, pentru completarea dosarului in vederea emiterii autorizatiei, acestia pot depune certificatul medical obtinut in tara de origine, in copie tradusa si legalizata.

ART. 9 Autorizatia pentru desfasurarea de catre persoane fizice a unor activitati economice in mod independent, precum si pentru infiintarea si functionarea de asociatii familiale, denumita in continuare autorizatie, se elibereaza, la cerere in cazul desfasurarii activitatii in contextul dreptului de stabilire, de catre primariile comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala solicitantii isi au domiciliul sau resedinta.

ART. 10 (1) Prin exceptie, cetatenii stabiliti in unul dintre statelor membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, unde exercita legal activitati economice in mod independent, denumiti in continuare prestatori, pot desfasura pentru prima data, aceste activitati in Romania, in contextul prestarii de servicii, in baza unei copii traduse si autentificate a autorizatiei/documentul care atesta exercitarea activitatii respective in statul emitent, valabil(a) la momentul prestarii serviciului.
(2) Copia autorizatiei/documentului mentionat(e) la alin. (1) trebuie insotita de urmatoarele documente:
a) dovada cetateniei prestatorului;
b) o adeverinta din care sa rezulte faptul ca nu ii este interzisa exercitarea activitatii, chiar si temporar, la momentul eliberarii autorizatiei/documentului respectiv;
c) dovada faptului ca prestatorul a exercitat activitatea respectiva pe o perioada de cel putin doi ani in decursul ultimilor zece ani;
d) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale si ca nu au savarsit fapte de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala
(3) Primariile vor tine evidenta separata a persoanelor fizice autorizate si asociatiilor familiale, prevazute la alin. (1).

ART. 11 (1) In cadrul procedurii de autorizare primaria are urmatoarele obligatii:
A. De a elibera autorizatia si certificatul de inregistrare emis de Oficiul Registrului Comertului in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de autorizare sau, dupa caz, de modificare/completare a autorizatiei.
B. De a pune gratuit la dispozitia solicitantilor, urmatoarele formulare:
a) cerere de verificare disponibilitate si/sau rezervare denumire firma;
b) declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor, precum si reglementarile specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata;
c) dovada de notorietate cu privire la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, in cazul meseriilor traditionale si artizanale, eliberata de primaria localitatii respective;
d) declaratie pe propria raspundere, in cazul cetatenilor din statele membre ale Uniunii Europene si din Spatiul Economic European, neinregistrati fiscal in Romania, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale si ca nu au savarsit fapte de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala;
e) cerere de autorizare;
f) cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal.
C. De a stabili daca activitatea economica pentru care se solicita autorizarea intra sub incidenta prevederilor prezentei legi. In caz contrar va indica in adresa de refuz actul normativ in baza caruia persoana fizica sau asociatia familiala se poate autoriza si autoritatea competenta a emite aceasta autorizatie.
D. De a vira sumele prevazute la art. 7 alin. (4) in co

Comentarii

  1. AKKERMANN IRINA

    Vreau sa stiu daca este nevoie de casa de marcat pentru persoane fizice autorizate

  2. neacsu mihaela

    as dori si eu o informatie.cum as putea sa prelungesc suspendarea unei autorizatii pf inca un an?fara complicatii si pe baza carei legi ?poate cu informatie dv nu voi mai fi respinsa de primaria de care apartin.

  3. bunea nicoleta

    In prezent ,nu am aflat exact daca persoanele fizice autorizate au sau nu nevoie de casa de marcat. Prestez servicii de coafura doar in timpul liber, momentan fiind angajata cu norma intreaga in functia de casiera .
    In cazul in care este necesara casa de marcat…atunci nu se vor mai elibera chitante pentru serviiciile prestate?
    Va multumesc.

  4. radulescu

    Vreau si eu va rog frumos sa stiu conditiile in care poate functiona o persoana fizica autorizata si ajutorul pe care i-l acorda statului . Multumesc

  5. iulian

    cum ai poate autoriza primaria sa construiasca saivane de oi an sat avand si vecini stau cate sase luni an mislocu satului cu sute de oi an conditi mizere cu caini lasati pe drum de nu te poti duce nici la magazin asta se antampla an ghijasa de jos din judetul sibiu . Romania europeana de unde

  6. cristi

    Pentru asociatii familiare trebuie casa de marcat? Si ce lege este. Va multumesc

Trimite un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii*