ING isi face reclama inselatoare si ilegala la credite, cu o dobanda cu patru puncte mai mica decat cea reala (DAE)

Oamenii si-au dat seama ca dobanda ING e mai mare decat cea din reclama

Polonezul Michal Shurek, seful ING Bank Romania, spune ca e corect ca banca sa-si faca reclama inselatoare la credite, afisand pe net, pe ferestrele unitatilor bancare sau la televizor o dobanda cu aproape patru puncte mai mica decat cea reala, ceea ce este ilegal.

Astfel, dobanda de-o schioapa care se vede in reclamele ING, 8,99%, este valabila, de fapt, doar in anumite conditii, precum doar pentru imprumuturile cu valori mari, cu incasarea salariului la banca si incheierea unei asigurari de viata, si nu reprezinta costul total al unui imprumut, reflectat de Dobanda Anuala Efectiva (DAE), care este 12,63%.

DAE este ascunsa de ING cu litere mici, undeva in subsolul reclamelor pe care troneaza dobanda uriasa de 8,99%. De asemenea, banca da dovada si de ipocrizie, plasand un invizibil “de la” in fata dobanzii uriase de 8,99%, probabil in speranta de a scapa de acuze. Suntem acoperiti daca punem un “de la” in fata dobanzii, si-au spus probabil cei de la ING.

Dar oare n-ar fi mai corect ca acel “de la” sa fie de aceeasi dimensiune ca dobanda, astfel incat oamenii sa stie ca e vorba de cea mai buna dobanda, si sa fie adaugat si un “pana la”, cu dobanda corecta, standard, de aceeasi dimensiune ca cea mica, astfel incat oamenii sa-si faca o idee de nivelul maxim al dobanzii? Nu cumva asa ar trebui sa faca o banca responsabila fata de clienti si fata de public? Adica sa fie corecta?

Mai ales ca si unii dintre cei care au vazut reclama pe Facebook au sesizat ca dobanda reala a ING este mai mare decat cea din reclama (vezi comentariile din fotografice).

Mai mult, ING sfideaza si legea, care spune ca in orice forma de publicitate, dobanda unui credit, DAE, valoarea totala platibila si orice alte costuri, precum asigurarea, trebuie scrise “în mod clar, concis, vizibil și ușor de citit, în același câmp vizual și cu caractere de aceeași mărime.”

Ce prevede OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori:

Informații standard care trebuie incluse în publicitate

"Art. 8. – Orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit trebuie să cuprindă informații potrivit prevederilor prezentei secțiuni.

Art. 9. – (1) Informațiile standard specifică, prin intermediul unui exemplu reprezentativ, următoarele:

a) rata dobânzii aferente creditului, fixă și/sau variabilă, împreună cu informații
privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;

b) valoarea totală a creditului;

c) dobânda anuală efectivă;

d) durata contractului de credit;

e) în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau serviciu, prețul de achiziție și valoarea oricărei plăți în avans;

f) după caz, valoarea totală plătibilă de către consumator și valoarea ratelor.

(2) În orice formă de publicitate, informațiile prevăzute la alin. (1) sunt scrise în mod clar, concis, vizibil și ușor de citit, în același câmp vizual și cu caractere de aceeași mărime.

(3) În cazul în care încheierea unui contract referitor la un serviciu accesoriu aferent contractului de credit, în special o asigurare, este obligatorie pentru obținerea creditului însuși sau pentru obținerea acestuia în concordanță cu clauzele și condițiile prezentate, iar costul acelui serviciu nu poate fi determinat în prealabil, obligația de a încheia un asemenea contract este, de asemenea, menționată în mod clar, concis și vizibil, împreună cu dobânda anuală efectivă."

Ce spune seful ING

Michal Shurek considera ca e corecta reclama ING: “daca iei un credit mare si-ti incasezi salariul la noi, atunci dobanda e 8,99%”.

El a admis, totusi, ca e nevoie de o mai mare responsabilitate si transparenta in privinta modului in care se face reclama.

“Cu siguranta ca modul in care se face reclama trebuie sa se schimbe, e nevoie de mai mula responsabilitate si tranparenta si trebuie sa acordam mai multa atentie cerintelor legale, tot mai stricte.”

Ce-l impiedica insa pe bancher sa fie mai responsabil, mai transparent si mai corect? Concurenta reclamelor inselatoare de acest gen utilizate si de alte banci, precum BRD sau Raiffeisen, dupa cum am vazut aici.

“Trebuie sa ne uitam si la practica pietei, pentru ca e foarte dificil sa concuram corect cu alte banci. Insa e nevoie de o mai mare transparenta, mai multa claritate si mai multe informatii despre toate conditiile de creditare.”

Cat este de fapt dobanda reala

Dobanda de 8,99% afisata de ING este, de fapt, cu aproape patru puncte mai mica decat cea corecta, adica cea standard, cu toate costurile incluse si fara conditionalitati, precum incasarea salariului sau incheierea unei asigurari impuse de banca.

Astfel, pentru creditele cu valori mai mici de 50.000 de lei, dobanda este 9,75%, asadar cu aproape un punct mai mare.

Daca nu incasezi salariul la ING, dobanda mai creste cu un punct, la 10,75%.

Iar daca nu-ti faci nici asigurare de viata si somaj, dobanda mai urca cu un punct, la 11,75%.

De asemenea, banca incaseaza si un comision de analiza a dosarului de creditare, in valoare de 200 de lei, astfel incat costul total al unui imprumut, indicat de Dobanda Anuala Efectiva (DAE) este 12,63%, cu 3,64 de puncte mai mare decat dobanda din reclama, de 8,99%.


Citeste articolul integral pe Bancherul.ro

Taguri:

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu