Ghiseul Bancar

Polita RCA - o asigurare cu caracter social, obligatorie in toate tarile

Să ne imaginăm următoarea situație…
Ion POPESCU, șofer cu ștate vechi, posesor al unui automobil Dacia 1300 din 1979, consideră că experiența sa de șofer este suficientă pentru a-l feri de evenimente neplăcute în trafic. Decide astfel să nu își reînnoiască polița RCA, aparent economisind astfel o parte din modestul venit lunar.

ÃŽntr-o zi ploioasă, pe străduțele dintre blocuri, domnul POPESCU nu estimează corect viteza de deplasare a unui Audi A8 din 2007 și nu îi acordă acestuia prioritate angajându-se într-un viraj la stânga.

Care sunt șansele ca domnul POPESCU să poată plăti pagubele provocate posesorului de Audi A8 și ce se va întâmpla odată ce va fi dat în judecată…?

ÃŽn contextul numărului mare de informații contradictorii referitoare la acest subiect, vehiculate de mass-media în aceste zile, APPA – Asociația pentru Promovarea Asigurărilor transmite spre informarea publicului larg următoarele precizări:

1) Polițele de tip RCA au caracter de protecție socială și sunt obligatorii în toate statele europene

Polița RCA este practicată în toate statele membre ale spațiului economic european și are drept unic scop despăgubirea părților prejudiciate în urma accidentelor de circulație.

Astfel, caracterul social al acesteia constă în faptul că nu asiguratul RCA este cel ce va beneficia de o eventuală despăgubire, ci persoanele care vor suferi daune din vina acestuia, indiferent că este vorba de pagube materiale sau de vătămări corporale.

2) Creșterea tarifelor, o consecință a reglementărilor europene, a climatului economic și social actual

Este adevărat că în ultimii ani prețurile pentru polițele RCA s-au majorat. Cu toate acestea creșterile nu sunt atât de mari precum cele vehiculate de mass-media. ÃŽn același timp, trebuie să precizăm că în rândul țărilor membre UE, românii beneficiază de cele mai mici prețuri pentru această asigurare. Astfel, dacă în Germania prețul mediu pentru RCA este de 1.000 EUR, în România valoarea medie RCA nu depășește 100 EUR pentru persoane fizice. Chiar și vecinii bulgari, cu care de cele mai multe ori ne comparăm ca nivel de trai, plătesc aproximativ 170 EUR pe an pentru acest produs.

De asemenea, majoritatea companiilor de asigurări utilizează în calculul tarifului pe care o persoană fizică îl plătește pentru RCA o serie de informații, stabilind un profil de risc. Astfel, un tânăr de 25 de ani, cu doar câțiva ani de experiență auto și o mașină puternică, va plăti mai mult decât o persoană de 40 de ani, cu o mașină medie, care beneficiază de reduceri semnificative. ÃŽn același timp, societățile de asigurări oferă reduceri de până la 25% pentru pensionari.

3) Tarifele RCA sunt stabilite în baza unor calcule actuariale

Pentru a înțelege rațiunea care stă la baza majorării tarifelor este nevoie să înțelegem și că prețurile nu sunt stabilite arbitrar, ci în baza unor calcule care implică o serie de factori foarte importanți:

ÃŽn ultimii ani românii au început să călătorească mai mult în străinătate cu mașina personală.

începând cu anul 2007, prin încheierea oricărei polițe RCA, un posesor auto cumpără atât asigurarea pentru răspundere civilă auto valabilă pe teritoriul României, cât și polița “Carte Verde”. Astfel, România s-a aliniat la normele europene în privința sistemului “Carte Verde”, iar șoferii beneficiază de acoperire atât în țară, cât și în afara teritoriului acesteia.

Pagubele rezultate în urma unui accident sunt mult mai mari decât în trecut. Despăgubirile pentru vătămări corporale au devenit și ele o problemă în ultima perioada, cu atât mai mult cu cât ne putem confrunta cu un accident nu doar în România, ci mai ales în alte state membre UE.

au crescut limitele despăgubirii pentru polițele RCA în ultimii cinci ani de 6,6 ori, până la 500.000 EUR pe eveniment, iar cele pentru vătămări corporale au ajuns în acest an până la 2,5 mil. EUR pe eveniment. Acestea vor atinge 1 mil. EUR, respectiv 5 mil. EUR până în 2012.

Numărul mașinilor din România a crescut anul trecut cu 5%, la peste 5,32 milioane de vehicule, din care 80% sunt autoturisme. ÃŽn același timp, starea drumurilor la noi în țară s-a deteriorat semnificativ

numărul de accidente în România este în continuă creștere, în vreme ce în țările din vest este în scădere.

De necontestat este faptul că, în ultimii ani, mașinile pe care le întâlnim zilnic în trafic sunt mai scumpe

repararea acestora în urma unui accident necesita sume semnificativ mai mari.


4) 90% dintre șoferi vor plăti mai puțin pentru polițele de asigurare RCA
Prin implementarea sistemului Bonus - Malus începând cu 1 ianuarie 2010, asigurații care nu au înregistrat daune vor beneficia de reduceri ale primei de asigurare, în timp ce aceia care au provocat accidente vor avea parte de majorări de primă.
Conform numărului de dosare de daună avizate anul trecut pe segmentul RCA, rezultă că doar un procent cuprins între 5 și 10% dintre asigurați vor fi penalizați, în timp ce restul de 90% vor beneficia de reduceri.