Sindicatele critica legea pensiilor private

Sindicatul Cartel Alfa, condus de Bogdan Hossu, considera ca noua lege a pensiilor private este “o oportunitate pentru crearea unei noi forme de speculare a banilor cetatenilor”. Declaratia, facuta cu ocazia unei conferinte pe tema pensiilor private, l-a determinat pe Mihai Seican, presedintele Casei Nationale de Pensii, sa paraseasca reuniunea.

La randul sau, Mircea Oancea, presedintele Comisiei de Supraveghere A Sistemului de Pensii Private, a spus ca declaratiile sindicatelor afecteaza increderea populatiei in trecerea la noul sistem privat de pensii, un sistem adoptat de toate statele din zona care au aderat la Uniunea Europeana.

"CNS Cartel Alfa este ingrijorata de modul in care o problema care angajeaza generatii de lucratori este tratata cu superficialitate din partea institutiilor statului. Legea fondurilor de pensii administrate privat, care ar trebui sa fie o componenta de intarire a protectiei sociale, s-a transformat intr-o oportunitate pentru crearea unei noi forme de speculare a banilor cetatenilor, se arata intr-o scrisoare deschisa, adresata de Cartel Alfa presedintelui Traian Basescu si premierului Calin Popescu Tariceanu.

“Clasa politica a Romaniei, din lipsa de cunoastere sau lipsa de interes, a acceptat modificari la legea pensiilor, inadmisibile din punct de vedere al intereselor cetatenilor pe care ii reprezinta.

In forma in care a fost promulgata, Legea fondurilor de pensii administrate privat permite societatilor de administrare a acestor fonduri sa investeasca contributiile participantilor in instrumente financiare derivate (contracte futures, contracte forward, contracte swap). "Cata vreme contributiile sunt platite ca obligatie si trebuie sa constituie fonduri de pensii, este inadmisibil ca legea sa permita ca banii sa poata fi investiti in cele mai riscante instrumente financiare", se avertizeaza in scrisoare.

Definirea ratei de rentabilitate, sub forma logaritmica, nu permite participantilor evaluarea corecta a modului in care banii lor sunt administrati, dar permite companiilor sa functioneze cu rata de rentabilitate negativa, considera Cartel Alfa.

"Legea fondurilor de pensii adminstrate privat garanteaza doar valoarea nominala a contului, din care se scad comisioanele de administrare si penalitatile de transfer. Daca scopul legii fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii decente pentru lucratori, iar statul ii obliga pe acestia sa participe la sistem, suma garantata trebuie sa fie cel putin egala cu contributia si actualizata cu rata inflatiei, a sumei depuse", se mai spune in scrisoare.

"CNS Cartel Alfa cere cu hotarare ca Guvernul sa redacteze, in regim de urgenta, un proiect de Ordonanta de Urgenta, care sa modifice legea fondurilor de pensii administrate privat, incluzand amendamente menite sa corecteze toate aceste aspecte negative prezentate mai sus. Suntem hotarati, domnule Presedinte, domnule Prim Ministru, ca, in caz contrar, sa declansam, in randurile membrilor nostri de sindicat, dar si la nivelul intregii societati, o campanie prin care cetatenii sa impuna institutiilor de drept declararea acestei legi neconstitutionala", se afirma in finalul scrisorii deschise adresate de Cartel Alfa autoritatilor statului.

Primele contributii la fondurile de pensii private obligatorii vor incepe sa fie colectate din ianuarie 2008, acestea urmand sa fie obligatorii pentru cei pana in 35 de ani, si optionale, pentru cei intre 35 si 45 de ani. La inceput, contributia va fi de 2,5% din salariul brut, procent care va creste cu 0,5% pe an, si va ajunge in 2015 la 6%. Potrivit legii, administratorii de fonduri de pensii pot percepe un comision anual de maxim 2% din valoarea contributiilor colectate la fondul de pensii si un comision lunar de maxim 0,05% din valoarea activului net al fondului de pensii.

Alte stiri