Leasing financiar sau operational?

Daca pana la aparitia Codului Fiscal (ianuarie 2004) care a modificat Ordonanta de Guvern nr. 51/1997 privind operatiunile si societatile de leasing apreciam ca vina apartine exclusiv legiuitorului, in prezent constatam ca vorbim doar de o incetatenire a caracterizarii contractului de leasing operational ca fiind unul de inchiriere regula fiind aceea a contractului de leasing financiar.



O asemenea concluzie, la unison in peisajul mioritic, nu este sustinuta decat de 2 argumente legale, din care cel putin unul este exclus de legiuitor.



Dar inainte de prezentarea propriei opinii in acest sens apreciem ca utila compararea definitiei actuale a leasingului financiar respectiv operational, mai precis a operatiunii de leasing, cu definitia anterioara modficarii de catre aparitia Codului Fiscal.



In acceptiunea art. 2 din OG 51/1997, definitiile erau urmatoarele:



e) leasing financiar este operatiunea de leasing care indeplineste una sau mai multe dintre urmatoarele conditii:



1. riscurile si beneficiile aferente dreptului de proprietate trec asupra utilizatorului din momentul incheierii contractului de leasing;

2. partile au prevazut expres ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra bunului;

3. utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului, iar pretul de cumparare va reprezenta cel mult 50% din valoarea de intrare (piata) pe care acesta o are la data la care optiunea poate fi exprimata;

4. perioada de folosire a bunului in sistem de leasing acopera cel putin 75% din durata normata de utilizare a bunului, chiar daca in final dreptul de proprietate nu este transferat;

f) leasing operational este operatiunea de leasing care nu indeplineste nici una dintre conditiile prevazute la lit. e).



In modificarea adusa de Codul Fiscal - art. 7 - definitiile in vigoare sunt urmatoarele :



7. contract de leasing financiar - orice contract de leasing care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;

b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului;

c) perioada de leasing depaseste 75% din durata normala de utilizare a bunului ce face obiectul leasingului; in intelesul acestei definitii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;



8. contract de leasing operational - orice contract de leasing incheiat intre locator si locatar, care nu indeplineste conditiile contractului de leasing financiar;



Dupa cum se constata deja in acceptiunea Codului Fiscal discutam de contractul de leasing si nu de operatiunea in sine. Putem constata ca, cel putin numeric, pentru a defini un contract de leasing operational trebuie ca acesta sa indeplineasca doar una din cele 3 conditii expres si limitativ enumerate de legiutor in Codul Fiscal (anterior existau 4 conditii).



Sa intelegem, ca o prima concluzie, ca regula este contractul de leasing operational iar exceptia este cel financiar, in sensul in care contractul de leasing operational care indeplineste una din conditiile expres prevazute de Codul Fiscal devine financiar.



In atare conditii, un contract de nenumit daca prezinta toate elementele prevazute de OG 51/1997 devine contract de leasing iar daca indeplineste cel putin una din conditiile expres prevazute de lege devine leasing financiar.



Revenind la cele 2 argumente, in opinia sustinatorilor echivalentei contractului de leasing operational cu unul de inchiriere, apreciem ca unul porneste de la definitia ratei de leasing operational care reprezinta cota de amortizare calculata in conformitate cu actele normative in vigoare si un beneficiu stabilit de partile contractante.

Acest argument este neintemeiat in opinia subsemnatului.



Cel de-al doilea argument are natura fiscala in sensul in care rata de leasing in situatia contractului operational este integral deductibila - situatie izbitor de asemanatoare cu cea a contractului de inchiriere. In ambele cazuri rata de chirie, respectiv de leasing, este integral deductibila.



In aceste conditii se cuantifica interesul din ce in ce mai pronuntat pentru leasing operational - ratiune strict contabila care prezinta un important are si un avantaj juridic.

Avantajul juridic este extrem de important si se refera la dreptul de optiune al utilizatorului de la finalului contractului de leasing (atentie dreptul de optiune pentru achizitie trebuie exercitat ulterior semnarii contractului de leasing - de regula la finalul contractului, important fiind ca optiunea sa nu se exercita odata cu semnarea contractului acesta devenind prin efectul legii contract de leasing financiar).

Optiunea utilizatorului consta inclusiv in aceea de a deveni proprietar al bunului obiect al contractului de leasing.



In situatia contractului de inchiriere aceasta optiune nu exista. In situatia in care un contract de inchiriere ar prevedea posibilitatea optarii pentru a deveni proprietarul bunului in sistem inchiriere contractul ar deveni de leasing.

Revenind la primul argument - acela al definitiei ratei de leasing operational, apreciem ca aceasta precizand expres ca reprezinta cota de amortizare de principal la care se adauga un beneficiu stabilit de parti.

Dar acest beneficiu de regula este cuantificat pana la o dobanda pe care partile o stabilesc si care nu difera (de regula) de cea de la leasingul financiar.



Prin urmare, chiar in conditiile in care am admite ca reprezentarea ratei de leasing operational are alte baze de calcul fata de cea a leasingului financiar in realitate ele reprezinta aceeasi situatie.



Totusi ne intrebam ce rol mai are asigurarea FULL CASCO pe care PROPRIETARUL bunului este obligat sa o incheie. In aceste conditii transferul riscurilor este preluat de societatea de asigurari.

Pentru a evita o astfel de interpretare societatile de leasing evita afisarea primei de asigurare - incluzand-o in cuantumul ratei de leasing marind astfel beneficiul societatii de leasing si cu acest cost.



Pentru a fi leasing finaciar, un contract de leasing trebuie sa indeplineasca cel putin una din expres prevazute in art .7 din Codul Fiscal.



De precizat ca raportat la legea amortizarii - un bun mobil de genul autoturismelor se poate amortiza pe o perioada ce poate fi cuprinsa intre 4 si 6 ani, motiv pentru care perioada de 75% din durata normala de amortizare poate fi de la 3 ani pana la 48 de luni. Acest aspect necesita o atentie sporita in situatia contractelor pe termene mai mari.



In interpretarea contractelor ca fiind financiare sau operationale, cele mai interesate autoritati publice sunt cele vamale precum si cele ale adminsitratiilor financiare.

Daca in cazul adminsitratiilor financiare interesul este acela al deductibilitatii, in cazul autoritatilor vamale - caracterizarea era extrem de importanta pana la aparitia Codului Fiscal prin prisma achitarii taxelor vamale la un cuantum al valorii reziduale care trebuia sa reprezinte cel putin 50 %+1 din pretul de furnizor in cazul leasingului operational fata de cel financiar care trebuia sa se materializeze la 20% din pretul de furnizor.



In prezent la toate contractele de leasing se poate realiza transferul dreptului de proprietate la valoarea reziduala care in opinia noastra poate fi si 1 leu, drepturile de import in schimb fiind raportate la cel putin 20% din pretul de furnizor al bunului obiect al contractului.



Concluzionam pe scurt si apreciem ca operatiunea de leasing si implicit contractul de leasing si-a dobandit o personalitate aparte, admitand totusi ca exista asemanari cu contractul de vanzare cumparare cu plata in rate, cu contractul de inchiriere sau chiar cu contractul de credit.

In schimb, incetatenirea echivalentei contractului de leasing operational cu cel de inchiriere este fortata si neintemeiata.





HoriaGUSTA

Consilier Juridic INTERNATIONAL LEASING


Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu