Grande pacaleala dobanzilor de 0% si 1%

Mai intai a fost reclama: promotie senzationala la Fiat Grande Punto cu dobanda de numai 1%, ba chiar DAE de 2,6% prin Volksbank Leasing, in timp ce dobanda medie pentru o finantare auto in leasing la alte companii porneste de la cel putin 5%. Asadar, te gandesti ca ai avea de platit o rata lunara foarte mica in comparatie cu alte oferte, cu cel putin 4% mai putin.



Drept pentru care am mers la dealerii auto pentru a vedea la fata locului “minunea”. De la Auto Italia am aflat urmatoarele: “Pana la sfarsitul lunii iulie 2006 puteti beneficia de o promotie pentru finantarea prin VB Leasing pentru noul model (Fiat Grande Punto). Aceasta consta in: avans 25 %, dobanda 1%, perioada contractului 3 ani.”



Am cerut si o oferta de finantare, cu detalii in privinta costurilor totale, nu doar piticania de dobanda, si iata ce-am aflat:



Termenii finantarii:

- un model Grande Punto la pretul CIP de 9840 euro;

- avans de 25%, adica 2.460 euro fara TVA si 3162 euro cu TVA;

- valoarea finantata: 7.380 euro;

- valoare reziduala 0 (adica nu mai platesc nimic la finalul contractului de leasing, ci doar avansul si ratele lunare).

- Perioada de finantare: 36 de luni, adica 3 ani.

- Dobanda: 1% pe an

- comision de 2%, respectiv 197 de euro

- CASCO: 6%

- Prima de asigurare: 49,54 euro/luna



Asadar in aceste conditii, tabelul cu ratele pe care ar urma sa le platesc arata in felul urmator:

- 6,15 euro reprezentand dobanda de 1%

- 208,18 euro reprezentand rata leasing

- 38,39 euro reprezentand TVA

- total in prima luna: 246,57 euro.

Cei de la Auto Italia “au uitat” insa sa includa in suma totala de plata si pretul asigurarii CASCO, de 50 de euro pe luna, ceea ce presupune o rata reala de plata in valoare de 297 de euro.



Pentru a avea si o oferta de la un dealer concurent, am fost si la Auto Perugia. Aici, in aceleasi conditii de finantare, pentru acelasi model, comisionul de management fiind tot de 2% si, fireste, 1% dobanda, am de platit insa 1.770,12 euro pentru asigurarea obligatorie la pretul CIP, ceea ce ar reprezenta cam 18%, fata de 6% la Auto Italia.

Rata de leasing este de 208,18 euro, rata de asigurare-49,17 euro, in total o rata de 257,35 euro, fara TVA. Cu TVA, rata finala de platit este 296 de euro, adica aproape identica cu cea de la Auto Italia.



Am aflat asadar, in prima faza, ca Volksbank Leasing imi oferea prin cei doi dealeri ai sai o finantare la Fiat Grande Punto cu 1% dobanda a carui cost total, aproape identic, este o rata lunara de 295-296 de euro.



Pentru a verifica daca acest cost, cu dobanda “promotionala” extrem de mica, de 1%, este, intr-adevar, mult mai mic decat in cazul unei finantari obisnuite, cu dobanzi de cel putin 5%, am plecat spre o alta companie de leasing, mai precis BCR Leasing.



Aici am cerut o oferta de finantare in aceleasi conditii, mai precis aceeasi masina, acelasi pret, acelasi avans, de 25%, tot pe 3 ani, cu valoare reziduala 0 (sau inclusa in rate). Si am aflat ca, in conditiile unei dobanzi de 7%, prima rata lunara pe care trebuia sa o platesc este de 263 de euro, cu numai 16 euro mai mare decat rata cu dobanda de 1%.

Spre deosebire de Volksbank Leasing, la BCR Leasing nu se face si asigurarea CASCO, asadar sunt nevoit sa ma duc la o firma de asigurari pentru acest lucru. Am fost la BCR Asigurari, pentru simplul fapt ca era cea mai apropiata, si am aflat ca o astfel de asigurare ma costa 639 de euro pe an (adica in jur de 53 de euro pe luna, fata de 50 de euro la Volksbank Leasing) sau 568 de euro, reducere de 10% daca inchei la ei si RCA-ul, asigurarea de raspundere civila obligatorie. Dezavantajul la BCR Asigurari e ca asigurarea nu se poate plati lunar, ci doar in transe de patru sau de doua ori pe an. In cazul platii integrale, obtii insa o reducere de 10%, ceea ce inseamna 511 euro.



La Porsche Leasing, care practica o dobanda de 7,9%, rata lunara este de 273 de euro, asadar cu 10 euro mai mult decat la BCR Leasing, care are dobanda cu un punct mai mica, de 7%.



In concluzie, pentru o finantare in leasing de la Volksbank cu 1% dobanda platim o rata lunara cu numai 16 euro mai mica decat in cazul unui leasing cu 7% dobanda. Unde mai este “promotia” atunci, si cum se explica dobanda de 1%?



Este aceasta dobanda corecta si sincera fata de clientii Volksbank Leasing?

Am pus aceasta intrebare reprezentantilor Volksbank Leasing, dar nu am primit o explicatie relevanta, ci doar atat: “Dobanda pe care o practicam se refera la un singur model si oferta este valabila pentru o perioada determinata. Informatia este absolut corecta, la fel ca si in cazul din iarna.”



Mai crede cineva in DAE, organisme de supraveghere a pietei financiare gen BNR sau a celei audio-vizuale gen CNA, sau protectia consumatorului?



Si, pana la urma, chiar au nevoie companii serioase precum Volksbank sau Fiat de astfel de amageli ieftine pentru a atrage publicul? Pentru ca, pana la urma, Fiat are niste masini bune iar Volksbank este o institutie financiara respectabila. Tot ce le cerem e sa se poarte corect cu noi. Ar fi fost mult mai interesanta o reclama cinstita.


Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu