Emil Bituleanu explica reteta succesului Libra Bank, valabila pentru orice alta afacere: Nu trebuie sa pierzi bani niciodata, sa faci tot timpul profit

"Singura sansa de a face profit si de a avea o prestanta de inalta tinuta in sistemul bancar, precum si in orice domeniu, este sa ai clienti multumiti", spune Bituleanu.

Libra Bank este o mica banca dedicata, cum altfel?, micilor intreprinzatori, in special profesiilor liberale precum medici, juristi, arhitecti, notari, si care a reusit in ultimii 4 ani de criza sa ramana profitabila, pe cand cele mai multe banci aveau pierderi. Iar in prezent banca detinuta de fondul american de investitii New Century Holdings (NCH), condus de Siminel Andrei, are o rata de crestere a creditarii si a activelor cu mult peste media pietei. In primul trimestru din acest an, Libra Bank si-a majorat profitul cu 43%, in timp ce volumul de credite a avansat cu 38%. Care este secretul succesului? 

Ne explica seful bancii, Emil Bituleanu: "Sunt doua motive: primul este ca facem profit. Cand faci profit an de an lumea este multumita, angajatii, managementul, actionarii, clientii, toti sunt multumiti. Si se simte acest lucru, se produce un sentiment benefic, o unda de bine. In momentul in care ai probleme juridice, procese, insolvente, incepi sa te ocupi de dosare, nu mai ai timp de clienti.”

De altfel, asigurarea confortului financiar si evitarea problemelor este o regula care se aplica nu doar bancilor, ci oricarei afaceri.

Bituleanu: „Am un bun prieten care conduce cea mai mare firma din tara de piese auto si care a plecat efectiv de la 0, neajutat de nimeni, iar acum a ajuns la o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro. L-am intrebat care e cheia succesului lui: Esti destept? Ai noroc? Ai fler? Muncesti mai mult? Ce e cel mai important? Fara sa se gandeasca mi-a raspuns: n-am pierdut bani niciodata! Nu a existat sa pierd bani de la clientii mei niciodata! In momentul in care incepi sa alergi prin procese dupa banii dati clientilor, afacerea incepe sa scartaie din toate balamalele.

Si eu cred ca acesta este raspunsul la intrebarea am reusit sa crestem cu banca: nu am avut multe credite neperformante, am fost si noi afectati de criza, ca toata lumea, dar nu am avut batai de cap majore.”

Fireste ca banca a fost favorizata si de faptul ca multi dintre clientii sai, in jur de 30% din total, fac parte din domenii care au sfidat criza, precum cel medical sau juridic.

Dar nu este suficient sa ai un client bun, neafectat de criza, pentru a avea succes, pentru a face profit, crede Bituleanu. Mai trebuie sa ai si clienti multumiti de serviciile pe care le oferi. Si cum i-i multumesti? Prin rapiditatea cu care le acorzi credite sau alte servicii, precum operatiunile.

"Singura sansa de a face profit si de a avea o prestanta de inalta tinuta in sistemul bancar, precum si in orice domeniu, este sa ai clienti multumiti", spune Bituleanu.

Profit de 2,3 milioane lei in primul trimestru, in crestere cu 43%

Asa se face ca Libra Bank a raportat castiguri in fiecare din ultimii 4 ani. In 2013 profitul net auditat a fost de 8,6 milioane lei, in crestere fata de rezultatul net de 5,9 milioane lei din 2012.

In primul trimestru din 2014, Libra Bank a obtinut un profit net de 2,3 milioane lei, in crestere cu 43,75% fata de anul trecut.

Banca si-a bugetat pentru acest an o crestere substantiala a profitului net, cu 141%, de 21,2 milioane lei. Obiectiv care ar putea fi insa periclitat de noile dispozitii ale BNR cu privire la provizionare, care ar putea afecta semnificativ profitabilitatea bancii, precizeaza Bituleanu.

Este vorba de faptul ca BNR a cerut bancilor sa provizioneze cu pana la 90% creditele acordate firmelor care au intrat in insolventa, pana acum volumul de provizioane fiind mult mai mic, intrucat erau luate in calcul si garantiile aferente respectivelor imprumuturi. Banca centrala a mai cerut bancilor sa provizioneze integral si creditele cu intarzieri la rambursare de peste un an.

Creditarea, in crestere cu 38%

Libra Bank si-a majorat substantial si volumul net de credite acordate clientilor, care a crescut in primele 4 luni ale acestui an cu 38% fata de anul trecut, la 866,2 milioane lei.

In 2013, volumul net al creditelor acordate clientilor a crescut cu 35%, de la 514 la 790 milioane lei.

Anul trecut, banca a reusit sa-si majoreze substantial activele, cu nu mai putin de 54,7%, valoarea acestora depasind 1 miliard de lei, fata de cele 683,85 milioane cat avea la finalul lui 2012.

Un buget ambitios de crestere semnificativa pentru 2014

Pentru 2014, banca si-a stabilit „un buget ambitios de crestere semnificativa”, care prevede urmatoarele:

- cresterea activelor nete cu 32%
- cresterea veniturilor nete cu 31%
- cresterea profitului net cu 141% (profit net de 21,2 milioane in 2014)
- indicatori financiari, operationali si de risc mai buni
- ROA: crestere de la 0,88% in 2013 la 1,42% in 2014
- ROE: crestere de la 5,92% in 2013 la 10,67% in 2014
- o scadere semnificativa a indicatorului de risc PAR 30 (portofoliu de credite cu peste 30 de zile de intarziere impartit la portofoliul total): de la 13,93% in 2013 la 9,7% in 2014.

"Nu am simtit nici cererea prea mica de credite din partea clientilor" 

Seful Libra Bank mai spune ca, dincolo de confortul financiar asigurat, banca sa reuseste sa-si creasca volumul de creditare fara a simti o problema din partea cererii reduse din partea clientilor, asa cum se plang alti bancheri.

„Nu am simtit cererea scazuta de credite, dar aici conteaza si dimensiunea. Daca esti banca mai mica, cu sucursale doar in orasele mari, nu ai o problema de cerere, dar daca ai 50 de unitati in orase mari, si inca 300 in orase mici, unde somajul e ridicat, resimti problema lipsei de activitate a clientilor”, spune Bituleanu.

Un alt secret al succesului Libra Bank este orientarea catre categorii de clientela din categoria profesiilor liberale, precum medicii, avocatii, notarii, care nu au avut probleme din cauza crizei, ba chiar au profitat de aceata.

„Noi avem sucursale doar in orase mari, iar pe de alta parte ne-am adresat medicilor, avocatilor, notarilor, care au avut activitate, sunt activi si in perioda crizei”, adauga Bituleanu.

Am avea nevoie, asadar, de mai multe astfel de banci mici de nisa, de succes? Emil Bituleanu: „E loc pentru toata lumea. Si bancile mari au avantajele lor: pot obtine mai usor finantare de la institutiile financiare, au o banca-mama care-i sprijina, isi pot permite dobanzi la credite mai mici decat alte banci, datorita dimensiunii, dar cu conditia sa nu aiba costuri ridicate cu neperformantele...”

Nevoie de resurse suplimentare de finantare

De altfel, gasirea de resurse suplimentare de finantare, precum cele de la institutiile financiare internationale ca BERD sau Banca Mondiala, mai ieftine si mai rapid de obtinut decat depozitele, a devenit de interes si pentru Libra Bank.

In prezent, banca reuseste sa-si majoreze semnificativ, dupa cum am vazut, volumele de creditare, exclusiv din depozitele atrase de la clientii persoane fizice, in principal, precum si de la cei persoane juridice, raportul credite-depozite fiind in jur de 90%.

Acum insa, banca isi pune si problema atragerii unor resurse si de la institutiile financiare internationale, pentru a-si asigura finantarea necesara cresterii creditarii.

Deocamdata, ca prim pas, banca a anuntat astazi, in cadrul unei conferinte de presa, semnarea unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) pentru acordarea unor garantii gratuite care vor acoperi in proportie de pana la 75% credite in valoare de 30 de milioane de lei acordate de banca unui numar de peste 400 de microintreprinderi. Ceea ce inseamna in jur de 3% din soldul total de credite al Libra Bank, care se apropie de 1 miliard de lei.


Vezi stirea integral pe Bancherul.ro

Taguri:

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu