26 Aug 2014 0 Comentarii
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) propune emiterea unui ordin prin care sa oblige bancile sa afiseze la ATM-uri toate comisioanele si costurile aferente operatiunilor cu cardurile de debit si de credit.
O initiativa laudabila, intrucat clientii bancilor ar putea fi astfel mai bine informati cu privire la costurile serviciilor bancare, care vor deveni mai transparente. In acest fel, competitia intre banci va creste iar consecinta fireasca ar fi o diminuare a costurilor si o crestere a calitatii serviciilor.
Astfel, mentioneaza ANPC intr-un comunicat, pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operațiunilor efectuate de către consumator, toate informațiile legate de costurile tranzacției (în sumă exactă), dându-i acestuia posibilitatea, de a renunța asupra efectuării acesteia sau a oricăror operațiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator și efectuate prin intermediul ATM.
Ordinul reglementează și situațiile de blocare/reținere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu. Astfel prestatorii vor avea obligația de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la următoarele:
a) termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reținut
b) indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reținut, precum și intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.
Ordinul este în dezbatere publică fiind afișat pe site-ul ANPC (www.anpc.ro , prima pagină, secțiunea Propuneri Legislative), perioada de consultare/transmitere notificări fiind 01.09 – 11.09.2014. Propunerile și observațiile se pot trimite la adresa office@anpc.ro.
Sa vedem insa ce comisioane aplica bancile pentru operatiunile la ATM-uri, conform datelor culese de la banci de catre GhiseulBancar.ro.
Ce comisioane platim pentru folosirea cardului la ATM-urile bancilor
Cel mai mare comision este cel aferent retragerilor de numerar de la ATM-urile altor banci decat cea care a emis cardul. Aceste comisioane sunt de 0,5% din suma retrasa plus 2.5 lei in cazul celor mai multe banci, ajungand sa se dubleze la altele, unde ajung la 1% din suma retrasa.
Cat inseamna asta? De exemplu, daca retragem 1.000 de lei de pe card iar comisionul de retragere numerar este 1%, banca va retine un comision de 10 lei plus suma fixa (de 2.5 lei sau 5 lei, in functie de fiecare banca).
Si in cazul retragerilor de numerar de la ATM-urile proprii, adica ale aceleiasi banci care a emis si cardul, diferentele dintre comisioane sunt destul de mari: de la 0% in cazul ING si Banca Transilvania, ajung la 0,2% la cele mai multe banci sau 0,25% la BCR si Bancpost.
Clientii bancilor trebuie sa stie ca in cazul retragerilor de bani de la ATM-uri cu un card de credit, comisioanele sunt mult mai mari: pornesc de la 0,5% sau 1% la ATM-urile proprii sau ale altor banci si ajung la 2% in cazul cardurilor de credit emise de Bancpost.
Un alt comision de care clientii bancilor este posibil sa nu stie este cel pentru interogarea soldului la ATM, adica pentru a vedea cati bani mai avem pe card. Acest comision porneste de la 0 lei si ajunge pana la 2,2 lei pe operatiune, in cazul BRD.
Si pentru emiterea unui mini-extras de cont cu ultimele operatiuni pe card unele banci percep comisioane, cel mai mare fiind tot la BRD, de 0,5 euro, echivalentul a aproximativ 2,2 lei.
Unele banci isi taxeaza clientii si pentru alte operatiuni la ATM-uri, cum ar fi schimbarea codului PIN, comision ce ajunge la 2 lei in cazul BRD, pe cand la alte banci, precum Raiffeisen Bank, este 0.