Cardul de credit din magazine, urmasul creditelor doar cu buletinul

Celebrele credite doar cu buletinul din magazine au disparut, in ultima perioada. Cauza: institutiile de credit nefinanciare, multe dintre acestea infiintate de banci, au intrat si ele sub supravegherea Bancii Nationale, ale carei reguli trebuie sa le aplice. Cea mai drastica dintre ele se refera la garantiile necesare contractarii unui credit, dovada veniturilor permanente, dintr-un salariu, fiind o conditie de baza. Asa incat, creditul doar cu buletinul nu mai este posibil efectiv ci doar ca un mijloc de marketing.

Eliminarea acestui tip de credit a constituit o lovitura destul de grea pentru marii comercianti de electrocasnice si banci, care castigau de doua ori: isi vindeau rapid produsele si obtineau profituri substantiale de pe urma creditelor, a caror costuri erau foarte mari, dobanzile si comisioanele ajungand la aproximativ 30% pe an. Ceea ce inseamna ca beneficiarul unui credit doar cu buletinul trebuia sa dea inapoi, in cinci ani, aproape de trei ori mai mult decat creditul obtinut de la magazin pentru cumpararea unui televizor, frigider sau masina de spalat.

Un alt element care a contribuit la prabusirea creditului din magazine a fost scaderea puternica a dobanzilor la creditele bancare. Astfel, un credit bancar de consum in lei se poate obtine in prezent cu o dobanda medie de 12% pe an, conform datelor Bancii Nationale a Romaniei, iar costul efectiv al imprumutului, dupa adaugurarea comisioanelor, ajunge la 18%. Mult mai ieftin este, asadar, sa iei un credit personal de la banca, iar cu banii imprumutati sa te duci la magazin sa-ti cumperi pe loc bunurile de folosinta indelungata necesare. De altfel, aceeasi practica se intalneste si la alte tipuri de credite, precum cele imobiliare, unde birocratia, avansul obligatoriu si timpul necesar pentru obtinerea unui astfel de imprumut a determinat clientii bancilor sa recurga la un surogat: creditul de nevoi personale cu ipoteca.

ÂȘi totusi, bancile si magazinele nu sunt dispuse sa renunte prea usor la profit. Asa incat au gasit noi solutii pentru a obtine dobanzi si comisioane grase de pe urma vanzarii pe credit a bunurilor de uz casnic sau chiar a cumparaturilor zilnice. Gaselnita o reprezinta cardurile de credit emise de banci sau institutii financiare nebancare in parteneriat cu diverse magazine. Aceste tipuri de carduri, denumite co-branded, au explodat in ultima perioada, asa incat acum mai toate magazinele de electrocasnice, precum si supermarketurile sunt dotate cu un card de credit. Oriunde te duci, la Carrefour, Cora, Billa, Praktiker, Media Galaxy, Altex, ba chiar in farmacii sau magazine de mobila gasesti cate un card de credit.

Avantajul cardurilor este acela ca procedurile de obtinere sunt simple si rapide: se obtin direct din magazin si poti obtine un credit reprezentand aproximativ echivalentul a trei salarii nete. Apoi, spre deosebire de un credit obisnuit, poti folosi creditul de pe card doar atunci cand ai nevoie, fiind taxat numai pentru sumele utilizate. Dar si cand te taxeaza, bancile o fac la fel ca in cazul unui credit fara buletin. Pentru ca dobanda la cardurile de credit este in jurul a 25% pe an, la care se adauga taxe si comisioane de penalizare. Bancile castiga asadar bani frumosi de pe urma acestor carduri.

GhiseulBancar.ro

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu