Bancile isi fac reclama inselatoare la credite, sfidand legea, fara ca ANPC sau CNA sa reactioneze

Alte banci, precum Raiffeisen Bank, prezinta in reclame o dobanda valabila doar in anumite conditii, precum in cazul creditelor comandate online sau acordate celor care-si incaseaza salariul intr-un cont al bancii.

Unele banci isi fac reclama inselatoare si ilegala la credite, prin afisarea unor dobanzi mici, care in realitate sunt mult mai mari, daca se iau in calcul si diversele comisioane ascunse sau conditiile de acordare a imprumuturilor, fara ca autoritatile de protectie a consumatorilor (ANPC) sau de supraveghere a audio-vizualului (CNA) sa reactioneze.

Cea mai frecventa ilegalitate a bancilor este aceea de a-si prezenta in cadrul reclamelor TV, online sau sub alte forme doar dobanda unui credit, nu costul total al acestuia, exprimat in DAE (Dobanda Anuala Efectiva).

Mai grav, sunt banci care-si inseala publicul recurgand la afisarea unor dobanzi cat mai mici, dar incomplete sau valabile doar in anumite conditii, nu pentru toata lumea.

Astfel, unele banci afiseaza doar marja fixa la un credit, fara sa adauge si valoarea indicelui pietei interbancare (ROBOR). In reclame apar formule de dobanda de genul: 2% plus ROBOR 6M, ceea ce inseamna, de fapt, o dobanda de peste 3%. Iar daca se adauga si alte comisioane, dobanda reala (DAE) depaseste 4% sau chiar 5%.

Alte banci, precum Raiffeisen Bank, prezinta in reclame o dobanda valabila doar in anumite conditii, precum in cazul creditelor comandate online sau acordate celor care-si incaseaza salariul intr-un cont al bancii.

De exemplu, Raiffeisen Bank isi face acum reclama la creditul de consum Flexicredit, momindu-si potentialii clienti cu o dobanda “de la 7,93% in online”.

Banca nu precizeaza insa ca aceasta dobanda este valabila doar daca-ti incasezi salariul intr-un cont al Raiffeisen Bank. In caz contrar, in loc de 7,93% vei plati cu un punct mai mult, adica 8,93%. In realitate, dupa ce se adauga si alte comisioane, dobanda reala (DAE) mai creste cu aproape un punct, pana la 9,89%. Aceasta este dobanda pe care Raiffeisen Bank ar fi trebuit sa o afiseze in reclame, daca ar fi fost corecta cu publicul.

De aceea, i-am intrebat pe responsabilii cu comunicarea de la Raiffeisen daca nu conidera ca reclama e ilegala, pentru ca nu prezinta DAE si nu specifica faptul ca dobanda e valabila doar pentru clientii bancii care-si incaseaza salariul. Raspuns: “pagina web (a bancii) contine toate informatiile privind DAE & oferta preferentiala”. Dar reclamele (la TV si pe alte suporturi) de ce nu contin DAE si toate informatiile? Raspunsul Raiffeisen Bank: niciunul.

Si in reclamele altor banci vedem dobanzi de 2% sau 3% cat ecranul de mare, iar undeva jos un text cu multe cuvinte si cifre de dimensiuni invizibile, unde se afla, probabil, nivelul real al costului unui credit sau conditiile speciale in care sunt valabile acele dobanzi. Ceea ce este, fireste, nu doar incorect fata de public si clienti, din simplul motiv ca respectivele informatii nu se pot citi, ci si ilegal.

Ce spune legea

Bancile sfideaza astfel legea, care spune ca in orice forma de publicitate, dobanda unui credit, DAE (costul total al creditului), valoarea totala platibila si orice alte costuri, precum asigurarea, trebuie scrise “în mod clar, concis, vizibil și ușor de citit, în același câmp vizual și cu caractere de aceeași mărime.”

Iata ce prevede OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori:

Informații standard care trebuie incluse în publicitate

"Art. 8. – Orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit trebuie să cuprindă informații potrivit prevederilor prezentei secțiuni.

Art. 9. – (1) Informațiile standard specifică, prin intermediul unui exemplu reprezentativ, următoarele:

a) rata dobânzii aferente creditului, fixă și/sau variabilă, împreună cu informații
privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totală a creditului;
c) dobânda anuală efectivă;
d) durata contractului de credit;
e) în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau
serviciu, prețul de achiziție și valoarea oricărei plăți în avans;
f) după caz, valoarea totală plătibilă de către consumator și valoarea ratelor.

(2) În orice formă de publicitate, informațiile prevăzute la alin. (1) sunt scrise în mod clar, concis, vizibil și ușor de citit, în același câmp vizual și cu caractere de aceeași mărime.

(3) În cazul în care încheierea unui contract referitor la un serviciu accesoriu aferent contractului de credit, în special o asigurare, este obligatorie pentru obținerea creditului însuși sau pentru obținerea acestuia în concordanță cu clauzele și condițiile prezentate, iar costul acelui serviciu nu poate fi determinat în prealabil, obligația de a încheia un asemenea contract este, de asemenea, menționată în mod clar, concis și vizibil, împreună cu dobânda anuală efectivă."


Citeste articolul integral pe Bancherul.ro

Taguri:

Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu