Analiza pietei de leasing

Valoarea contractelor de leasing incheiate anul acesta pe piata romaneasca va ajunge la aproximativ 2,1 miliarde de euro, in crestere fata de 1,8 miliarde de euro in anul precedent, spune Cornel Coca Constantinescu presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), citat de Ziarul Financiar.



Altfel spus, masinile, echipamentele industriale si constructiile finantate in leasing vor ajunge anul acesta la o valoare de zece ori mai mare decat cea din urma cu sapte ani, cand abia trecea de 200 de milioane de euro.



Valoarea contractelor de leasing anuntata de ASLR include insa pe langa pretul propriu-zis al bunurilor in discutie si celelalte elemente de cost aferente finantarii - comisioanele de management si dobanzile implicate, dar nu si TVA-ul. Fara aceste elemente de cost valoarea pietei de anul acesta ar putea fi estimata undeva la aproximativ 1,6 miliarde de euro.



An de an jucatorii din piata de leasing spun ca a sosit momentul ca piata de leasing sa nu mai depinda atat de mult de automobile, insa la sfarsit de an, cand se trage linie, bilanturile societatilor de leasing arata ca masinile sunt principalul obiect finantat.



In aceste conditii, piata de leasing creste sustinut de trei-patru ani incoace, dar numai pe baza segmentului auto.



Leasingul mizeaza pe lei



Din februarie 2005, accizele la leasing sint de cinci ori mai scumpe



Pina la finalul acestui an, numeroase companii de leasing vor oferi produse in lei, au anuntat ieri oficialii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). “Exista foarte putine firme care ofera asemenea produse, insa anul acesta tot mai multe societati vor trece la leasingul in lei. Acesta este recomandat tocmai pentru ca elimina riscul valutar. Chiar daca acum sint mai rentabile contractele in valuta, nimeni nu poate avea garantia ca euro doar va scadea”, a spus Cornel Coca Constantinescu, seful ASLR, citat de Evenimentul Zilei.



Intarirea leului fata de principalele valute, cresterea costurilor la finantarile in valuta, trecerea la leul greu si valul de ieftiniri care a atins dobinzile finantarilor in lei sint principalale motive pentru care firmele de leasing se vor reorienta catre oferirea de produse in lei, argumenteaza membrii ASLR. “Leasingul in lei va deveni o alternativa buna pentru clienti. Este normal ca dobinzile sa fie mai putin competitive, insa acestea se vor apropia de cele practicate la valuta. In acest moment, dobinzile la leasingul in valuta sint cuprinse intre 8%-13%, iar la lei sint de circa 17%, dar estimam ca vor cobori pina la 13%-14%”, a apreciat presedintele ASLR.



Echipamentele, vedetele pietei de profil



Anul trecut, piata leasingului a insumat 1,8 miliarde euro si se estimeaza ca la finalul lui 2005 va depasi pragul de doua miliarde euro. “Credem ca se va ajunge la 2,1 miliarde euro. Si asta in conditiile in care leasingul pentru echipamente industriale va fi vedeta acestui an, iar cel imobiliar va cistiga tot mai mult teren”, a declarat Cornel Coca Constantinescu. Potrivit acestuia, leasingul pentru echipamente (in 2004 a reprezentat 5% din totalul pietei) este tot mai atractiv deoarece competitia pe acest segment nu este la fel de dura ca aceea de pe piata leasingului auto. “Se cumpara in special echipamente medicale si de foraj petrolier. In cazul primelor, leasingul este extrem de rentabil pentru ca dobinda medie este de 13%”, a explicat Constantinescu.



Leasingul auto, infrinat de accize



Desi piata de profil continua sa stea sub papucul leasingului auto, companiile sint de parere ca acesta, ca pondere, a atins nivelul maxim. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in 2004 piata auto a crescut cu o treime. Anul trecut, in Romania s-au vindut 180.927 autovehicule, din care 145.120 au fost autoturisme. Autovehiculele cumparate in leasing au reprezentat 92,6% din piata, iar autoturismele au ramas cel mai important segment al acestei categorii (61% din totalul pietei de leasing). Insa, din februarie 2005, leasingul auto a pierdut unul dintre marele sale avantaje: “La toate contractele incheiate dupa aceasta data, accizele se vor aplica la valoarea din vama a bunului respectiv, si nu la valoarea reziduala (n.r. - reprezinta doar 20% din pretul CIP - fara taxe), cum se proceda pina acum”, a spus Constantinescu. Practic, desi valoarea nominala a accizelor a ramas aceeasi, schimbarea metodei de calcul le face de cinci ori mai mari. “Categoric ca leasingul este afectat de aceasta schimbare, insa pierderile nu sint mari. De fapt, cel mai mult vor fi afectate masinile de litraj mediu si mare, dar romanii prefera masinile de litraj mic”, a explicat seful ASLR.



Piata de leasing va creste in acest an cu 11%, la 2 miliarde de euro



Piata de leasing a crescut, anul trecut, cu aproape 30%, la 1,8 miliarde de euro, in ciuda faptului ca finantarile de echipamente si imobile nu au inregistrat dinamica anticipata initial, a declarat presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), Cornel Coca Constantinescu.

"Estimarile pentru acest an vizeaza depasirea pragului de 2 miliarde de euro, echipamentele si imobilele reprezentind viitorul pietei de leasing", a subliniat Constantinescu.

Conform datelor Asociatiei, din cele aproximativ 200 de societati de leasing active pe piata, 36 sint membre ASLR, iar cota acestora se situeaza la circa 60% din valoarea totala a pietei in ultimii ani.

Astfel, valoarea contractelor finantate de membrii ASLR a atins, anul trecut, 1,029 miliarde de euro, in timp ce estimarile privind contractele incheiate de societatile nemembre ASLR indica un nivel de aproximativ 786 milioane de euro.

In 2004, structura portofoliului companiilor de leasing membre ale asociatiei, pe categorii de bunuri finantate, nu s-a modificat fata de anii anteriori.

Astfel, cel mai important segment al pietei de leasing continua sa fie reprezentat de autovehicule, ponderea acestuia ajungind la 92,67%.

Autoturismele si-au adjudecat 61,06% din total, fiind urmate de autoutilitare, vehicule comerciale si autobuze, cu 31,61%.

"Ponderea semnificativa a vehiculelor comerciale in totalul bunurilor finantate nu justifica opinii potrivit carora leasingul este orientat spre bunurile de consum sau spre autoturismele de lux", a precizat Constantinescu.

Potrivit oficialului ASLR, cerearea pentru autovehicule va continua sa creasca, in conditiile in care gradul de motorizare in Romania se mentine inca la un nivel scazut.

Pe pozitiile urmatoare se situeaza echipamentele industriale, cu o cota de 4,04%, utilajele agricole, 0,67%, in timp ce imobilele reprezinta doar 0,26%.

Problemele de ordin legislativ privind transferul unui imobil care face obiectul unui contract de leasing, precum si sumele foarte mari necesare a fi investite sint raspunzatoare de mentinerea acestui tip de leasing la cote reduse.

"Dezvoltarea leasingului imobiliar depinde in mare masura de existenta unui echilibru intre atragerea de surse pe termen lung, intre 15-20 de ani, si plasarea acestora", a precizat Constantinescu.

Anul trecut au continuat sa predomine contractele de leasing financiar, care au reprezentat 92,96% din valoarea totala. Leasingul operational are o pondere de doar 7,04%.

Cei mai importanti clienti ai firmelor de leasing sint persoanele juridice. Din totalul de 49.361 contracte aflate in derulare, in jur de 84% au fost incheiate de companii din sectorul privat, in vreme ce sectorul public detine o pondere de 16%.

In perioada analizata, cea mai mare parte a contractelor de leasing incheiate a fost reprezentata de cele cu furnizori externi - 75,4% din valoarea acestora.

Societatile de leasing membre ASLR au avut, in 2004, 1.025 de angajati.

De asemenea, opt companii reunite in Asociatia de Leasing Bancar (ALB) au estimat, pentru anul trecut, un volum al bunurilor finantate de 500 milioane de euro.



Concurenta obliga societatile de leasing sa-si mareasca portofoliul



Concurenta acerba de pe piata de leasing, reflectata in oferte cu dobinzi in scadere, in paralel cu dobinzi bancare relativ constante, obliga societatile de profil sa-si mareasca portofoliul, a declarat presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), Cornel Coca Constantinescu.

"In conditiile in care dobinzile la banci se situeaza la 7-8%, iar unele oferte la leasing au scazut la aproape acelasi nivel, companiile care au inregistrat profituri semnificative in 2004 sint cele care au realizat o cota de piata suficient de mare, precum si cele care care au in portofoliu contracte cu dobinda fixa incheiate in anii precedenti", a apreciat Constantinescu.

In opinia oficialului ASLR, tendinta de scadere a dobinzilor la leasing nu se va mentine, insa, foarte mult timp.

La rindul sau, vicepresedintele Asociatiei, Dan Stoica, a atras atentia asupra faptului ca, in perspectiva integrarii europene, societatile de leasing vor fi nevoite sa faca fata ofertelor si, implicit, dobinzilor practicate in strainatate.

Acesta a mai adaugat ca noile directii ale pietei, precum scaderea dobinzilor, cresterea costului de creditare in valuta, trecerea la leul greu, precum si ultimele evolutii ale leului in raport cu principalele valute, vor determina o reorientare a societatilor de leasing spre finantari si refinantari in moneda nationala.

Printre problemele cu care se confrunta societatile de leasing din Romania se numara disponibilitatea resurselor de finantare, cadrul legislativ insuficient structurat, riscul de tara inca ridicat, dar si situatia generala a economiei nationale.


Alte stiri

0 comentarii

Posteaza un comentariu