Ghiseul Bancar

Patria Bank vrea sa devina o noua banca de succes listata la Bursa, printr-un model de afacere inovator: incluziunea financiara a populatiei de la sate si finantarea micilor afaceri, cu ajutorul tehnologiilor digitale

De la stanga la dreapta: Bogdan Neacșu - Director General Adjunct Divizia Risc, Diana Kallos - Director General Adjunct Divizia Financiar, Valentin Vancea - Director General Adjunct Divizia Operațiuni și IT, Ludwik Sobolewski, CEO al BVB, Bogdan Merfea - Director General, Dragoș Horia Manda - Președinte al Consiliului de Administrație

Patria Bank, noua banca rezultata dupa preluarea Bancii Carpatica, isi propune sa urmeze modelul de succes al Bancii Transilvania (BT), de finantare pe Bursa, urmand un model de afaceri inovator, in care a acumulat experienta: incluziunea financiara a zonei rurale nebancarizate, in special finantarea micilor intreprinzatori de la sate si din orasele mici, prin intermediul serviciilor bancare digitalizate mobile, au spus astazi reprezentantii bancii.

Declaratiile au fost facute la sediul Bursei de Valori Bucuresti (BVB), in cadrul unei conferinte prilejuite de schimbarea simbolului bursier al Patria Bank din BCC in PBK, incepand de astazi. (vezi aici detalii)

Patria Bank va exploata expertiza acumulata de echipa din fruntea bancii, care a pornit in urma cu 10 ani un proiect de microfinantare in zona rurala, prin IFN-ul Patria Credit, care intre timp a ajuns cel mai mare de acest fel nu doar din Romania ci si din Europa de Est, potrivit fondatorului acestuia, Horia Manda, presedintele Consiliului de Administratie al Patria Bank, care este si artizanul preluarii Nextebank iar ulterior a Bancii Carpatica.

“Credem cu tarie in incluziunea financiara, nu doar din perspectiva financiara, ci si economica. Nu cred ca exista o alta solutie pentru economia romaneasca daca nu reuseste sa aduca la nivel formal, oficial, mai bine de 50% din populatia care traieste in zonele rurale. In urmatorii ani vom vedea multe transferuri intre cele doua economii, rurala si urbana, iar prezenta noastra preponderenta in zona rurala ne va permite o crestere substantiala a cotei de piata la active, de la 1,2% in prezent la peste 2,5% in urmatorii 4-5 ani”, a spus Horia Manda.

El spune ca este interesat si de cumpararea altor banci scoase la vanzare, “o tranzactie fiind posibila chiar in acest an”. Intrebat daca este implicat in procesele de vanzare ale unor banci precum Bancpost sau Banca Romaneasca, Horia Manda a spus ca “suntem implicati in multe procese, dar nu vreau sa comentez”.

Pe de alta parte, inca nu s-a materializat proiectul initiat impreuna cu Posta Romana, prin care banca ar fi ajuns mai usor la persoanele din zona rurala, datorita  agentilor postali, care urmau sa primeasca tablete si sa devina si agenti de vanzari de credite si alte produse financiare pentru banca, din cauza modificarilor interne privind guvernanta Postei si a schimbarilor din conducerea institutiei de stat. “Asteptam insa cu interes decizia noii conduceri”, a spus Manda.

El considera ca Posta ar trebui sa ia exemplul altor institutii similare din tarile europene care, datorita unei retele teritoriale extinse, pot avea o contributie importanta la cresterea gradului de incluziune financiara a populatiei din zonele rurale.

Astfel ca Patria Bank va fi nevoita sa se bazeze, deocamdata, pe propriii agenti mobili de vanzari, dotati cu tablete, smartphones si mPOS-uri.

Modelul de afacere al Patria Bank poate fi considerat inovator pentru ca in zona rurala sunt prezente putine banci sau Institutii Financiare Nebancare (IFN), precum CEC Bank, Procredit Bank iar mai recent BT Mic, dar si pentru ca banca vrea sa utilizeze tehnologii mobile digitale prin care sa-si distribuie serviciile financiare.

Finantarea la Bursa, singura solutie viabila

Patria Bank isi va sustine proiectul de crestere ambitioasa prin intermediul Bursei, incercand sa atraga cat mai multi investori, dupa modelul de succes al Bancii Transilvania (BT), “aceasta fiind singura solutie viabila”, spune Manda. El are in vedere si emiterea de noi actiuni prin care banca sa se poata dezvolta, inclusiv in vederea finantarii unei achizitii.

Pentru a avea succes pe Bursa prin atragerea cat mai multor investitori, Patria Bank isi propune sa atinga in 2019 o rata de profitabilitate la nivelul sistemului bancar si sa-si rasplateasca investitorii cu actiuni gratuite si dividende.

Profitabilitatea va fi atinsa datorita stategiei bancii de a se concentra pe microfinantari, unde dobanzile sunt mai mari, in paralel cu gestionarea efecienta a riscului, facilitata de expertiza bancii acumulate pe aceasta nisa.

Iar microfinantarea pare a fi o afacere de succes. Mogdan Merfea, directorul general al Patria Bank, spune ca banca a acordat in 2016 microfinantari in valoare de 100 de milioane euro, care ar putea spori in acest an cu 50%.

Ce a declarat Horia Manda la BVB:

"Inlocuirea simbolului BCC cu PBK la BVB consfinteste inceputul unei noi etape de crestere a Patria Bank. Nu este numai o schimbare de nume, ci una mult mai profunda, de strategie a acestei institutii de credit, elaborata inca de acum 10 ani, inainte de criza, moment in care am realizat ca in pofida unei cresteri substantiale a sectorului bancar in anii 2004-2007, Romania a avut un record nu tocmai fericit, si anume se situa pe ultimul loc intre natiunile europene in privinta intermedierii financiare. Din pacate, astazi, dupa 10 ani, situatia nu s-a schimbat, dimpotriva. Mai bine de 50% dintre romani nu au in prezent un cont bancar, ceea ce se reflecta foarte pregnant in alte date, care arata ca nivelul de intermediere financiara, masurata ca pondere a creditului neguvernamental in PIB, se situeaza la 29%, fata de aproape 40% in 2008, iar nivelul activelor bancare din Romania este de aproximativ 51% din PIB, mult mai mic decat in Bulgaria si chiar Albania.

Pe baza acestor constatari am pornit la drum si am achizitionat o foarte mica firma de microfinantare, care in cativa ani a devenit cea mai mare de acest fel din Europa de Est. Strategia noastra s-a bazat pe faptul ca exista un potential foarte mare de crestere in serviciile financiare, bazat pe ideea de incluziune financiara, de dezvoltare si sustinere a afacerilor mici si foarte mici din zonele mai putin dezvoltate ale Romaniei.

Acesta a fost inceputul itinerariului care ne-a adus astazi aici. De la acea institutie foarte mica am cumparat o banca, in 2014 (Nextebank), am integrat ulterior operatiunile cu Patria Credit, iar anul trecut am initiat achizitia unui pachet majoritar din Banca Carpatica, iar in acest an am finalizat procesul de fuziune, la aproape 10 luni de la demararea acestuia.

Ce dorim sa facem cu acest proiect de acum inainte: dorim sa cream o institutie de credit care sa aiba o contributie semnificativa in finantarea economiei romanesti, cu precadere in zonele mai putin dezvoltate, si dorim sa oferim produse atractive atat pentru persoane fizice cat si pentru antreprenorii mici. Evident ca nu intamplator a fost ales numele Patria, fiind un concept generos, care da sentimentul de incluziune, si care doreste sa ofere romanilor servicii si un set de valori care sa fie consonante si care sa fie o reflectare a dictonului latin “ubi Patria ibi bene” (unde este Patria este bine).

Este credoul nostru si ceea ce dorim sa facem de acum inainte. Aceste lucruri nu le putem insa realiza fara un aport substantial de capital. Pentru ca daca ne referim la economia romaneasca, dorim sa utilizam banii deponentilor nostri, care sunt clientii nostri, si impreuna cu actionarii si investitorii de pe piata din Romania sa cream o institutie de credit importanta pentru finantarea economiei romanesti. De aceea, chiar daca nu v-ati putea astepta la acest lucru, vreau sa anunt oficial cu Patria Bank va deveni un actor foarte activ al Bursei de Valori. Avem in plan sa capitalizam in anii care vin aceasta banca prin piata de capital, pentru ca dorim sa deschidem acest proiect nu numai pentru clientii si deponentii nostri, cat si pentru investitorii mai mari sau mai mici.”

Bogdan Merfea, directorul general al Patria Bank:

"Dupa cum a mentionat si domnul Merfea, am pornit cu acest proiect in urma cu 10 ani, stim in continuare unde mergem, avem un drum foarte clar si stim unde vrem sa ajungem. Acum, dupa fuziunea cu Banca Carpatica, suntem o banca cu un numar de 300.000 de clienti activi, deci avem un numar semnificativ de clienti si din acest punct de vedere suntem o banca importanta in peisajul bancar romaneasc. Suntem in plin proces de rebranding, proces care va comunica identitatea bancii, mai ales incepand din luna septembrie, care va fi finalizat in toamna.

Procesul post-fuziune se concentreaza pe doua directii foarte importante: urmarim in primul rand performanta, eficienta, sa desenam fluxuri eficiente, procese si sa adaptam produsele pe care clientii le asteapta, atat cei existenti cat si cei potentiali, conform misiunii noastre de incluziune financiara.

Putem sa valorificam experienta noastra materializata in 2016 prin rezultate foarte bune la Patria Bank. Cu o retea semnificativ mai mica am reusit sa realizam o productie de credite de peste 100 milioane de euro, astfel incat avem toate premisele ca dupa fuziune, cu noua banca, cu o retea de 85 de unitati care acopera intreaga tara, sa putem sa crestem vanzarile cu peste 50%, printr-o integrare a canalelor de distributie si mai ales printr-o adaptare a produselor si serviciilor.

Anul 2017 este un an de turnaround (restructurare), la care toata echipa este conectata pentru a-l realiza cu succes si avem toate premisele, intrucat 70% este realizat. In continuare vom optimiza reteaua de sucursale, proces care se va incheia in septembrie. Vom continua de asemenea curatirea creditelor neperformante din Banca Carpatica, proces care a inceput cu succes in 2016 si vom continua si in acest an. Si foarte important, prin fuziunea celor doua banci am realizat o sinergie si o reducere a costurilor de 30% la finalul lui 2017 fata de anul 2016, banca fuzionata comparata cu banca consolidata.

In continuare ne concentram pe optimizarea proceselor, pe design-ul de produs, pe realizarea unui model operational care sa ne permita sa realizam si target-ul special care ne va diferentia in piata, acela de a atinge zonele mai putin bancarizate prin platforme digitale care sa ne creeze mobilitate si accesibilitate.

Anul 2018 va fi un an al profitului, este convingerea noastra, si toata echipa este concentrata pentru realizarea performantelor financiare asteptate de investitori.”