Ghiseul Bancar

Portarea contului bancar si a celui de Facebook, la fel ca un numar de telefon, o solutie pentru stimularea concurentei si imbunatatirea serviciilor

Noua directiva europeana privind platile (PSD 2), care intra in vigoare de anul viitor, va obliga bancile sa permita si altor furnizori de plati nebancari sa aiba acces la conturile clientilor si sa efectueze operatiuni in numele lor

Portarea contului de Facebook in alta retea de socializare, dupa modelul transferului numerelor de telefon dintr-o retea in alta, ar putea fi solutia pentru curmarea monopolului Facebook, care detine o cota de piata de 89% dintre utilizatorii de internet din toata lumea, sustin doi profesori de la University of Chicago Booth School of Business.

Un monopol este spart, in cele din urma, fie prin reglementari impuse de autoritati, fie prin stimularea concurentei, ultima solutie fiind in avantajul firmei care detine suprematia pe o anumita piata, argumenteaza cei doi profesori, intr-un articol publicat in nytimes.com. Iata de ce Facebook ar trebui sa sustina solutiile pentru cresterea competitiei pe piata retelelor de socializare.

Cei doi profesori cred ca una dintre aceste solutii este portarea contului online de socializare, cunoscut in jargon informatic “social graph”, intre mai multi furnizori de servicii asemanatoare cu Facebook.

“Daca as putea interactiona cu prietenii de pe Facebook si prin intermediul altor retele de socializare si viceversa, as putea fi mai interesat sa incerc si alte retele de socializare, care ar putea, la randul lor, sa se inumulteasca, stiind ca astfel pot atrage actualii clienti ai Facebook, ceea ce va fi in beneficiul concurentei”, se arata in articol.

Prima problema ce trebuie rezolvata pentru a face posibila portarea contului online de socializare este dreptul de proprietate asupra respectivului cont si a continutului acestuia, ca in cazul numarului de telefon.

La noi, ca in majoritatea tarilor din lume, numarul de telefon este proprietatea clientului, nu a firmei de telefonie, tocmai pentru a se incuraja competitia, prin transferul facil si rapid al numarului de la un operator de telefonie la altul. Astfel, ne mutam la o firma care ne convine mai mult, fata ca numarul sa se schimbe si implicit fara ca cei care ne suna sa aiba probleme in a ne contacta la fel de usor ca la firma de telefonie pe care am parasit-o.

La fel ar putea sa se intample si cu conturile Facebook, dar si cu cele bancare, care ar putea deveni proprietate personala a utilizatorilor, pentru a facilita portarea.

In prezent, daca vrei sa renunti la contul Facebook in favoarea unei alte retele de socializare concurente, singura optiune este sa inchizi contul si sa deschizi unul nou, la firma concurenta, fara a avea posibilitatea sa muti continutul postat pana acum.

La fel se intampla si cu un cont bancar.

Un cont bancar nu este proprietatea clientului, ci a bancii. De altfel, fiecare cont are in denumirea sa si codul bancii la care este deschis. Motiv pentru care, daca vrei sa-ti muti contul la o alta banca, mai intai trebuie sa deschizi un al cont la nou banca si apoi sa-l inchizi pe cel existent.

Transformarea contului bancar intr-un cont personal, universal, dupa modelul unui numar de telefon, ar facilita portarea conturilor bancare si implicit concurenta. Clientii nu ar trebui sa-si deschida conturi noi de fiecare data cand schimba banca, astfel ca nu vor fi nevoiti sa-si informeze cunoscutii sau partenerii de afaceri despre noul cont, evitandu-se astfel diverse probleme inerente.

In acest fel, un cont bancar s-ar putea porta la fel de simplu si rapid ca un numar de telefon, in beneficiul clientilor, care se vor putea muta mult mai usor de la o banca la alta, stimulandus-se astfel concurenta.

Portarea numerelor de telefon a fost posibila atat de simplu datorita faptului ca utilizatorul este si proprietarul telefonului si implicit a aplicatiei universale prin care poate suna sau poate trimite mesaje, astfel ca intreg continutul telefonului (date de contact, mesaje si alte informatii) ramane la el, fara a fi nevoie sa fie transferat la noua firma de telefonie, in cazul transferului numarului.

In cazul transferului unui cont online de socializare, vorbim de aplicatii diferite, astfel ca s-ar putea pune problema compatibilitatii intre aplicatia de la care se transfera contul si continutul aferent (Facebook) catre noul cont si aplicatie de socializare.

In cazul bancilor, lucrurile ar putea fi mai simple, intrucat operatiunile bancare sunt universale, cu putine diferentieri: un cont, un card, un serviciu de internet si mobile banking functioneaza la fel, la toate bancile, ceea ce difera este doar marca.

De asemenea, produsele bancare, precum cardurile, sunt compatibile. Un card emis de orice banca poate fi utilizat la bancomatele oricarei alte banci.

De aceea, in cazul portarii conturilor la fel ca un numar de telefon, am putea folosi un card emis, de exemplu, de BCR, utilizand serviciile BRD (in cazul portarii contului de la BCR la BRD), fara sa fim nevoiti sa inchidem cardul BCR si sa comandam unul nou la BRD, ceea ce inseamna timp si resurse.

Singura problema s-ar putea ridica in cazul transferului informatiilor aferente unui cont din aplicatia unei banci in alta. Insa informatiile si procedurile bancare sunt suficient de standardizate ca aceasta sa nu fie o problema prea mare sau insurmontabila. Mai mult, ar putea fi o oportunitate pentru noi competitori din domendiul financiar si informatic pentru a facilita portarea datelor bancare de la o banca la alta.

De altfel, noua directiva europeana privind platile (PSD 2), care intra in vigoare de anul viitor, va obliga bancile sa permita si altor furnizori de plati nebancari sa aiba acces la conturile clientilor si sa efectueze operatiuni in numele lor, ceea ce va implica, stimula, de asemenea, competitia si implicarea noilor jucatori in industria financiar-bancara, care devin tot mai digitalizata.

Directiva Europeana privind conturile, in urma tendintelor

Birocratii de la Bruxelles se pare ca inca nu au o viziune suficient de patrunzatoare sau un interes suficient de mare pentru consumatori, pentru a stimula portarea conturilor bancare.

Ei ai emis o Directiva Europeana (Directiva 2014/92/UE privind conturile de plati), in curs de implementare, cu mare intarziere, si in Romania, in care se prevede schimbarea conturilor bancare intre banci, dar nu prin pastrarea aceluiasi cont (portare) ci prin inchiderea celui vechi si deschiderea altui nou, adica asa cum se intampla de regula.

Noutatea estea aceea ca schimbarea conturilor se va putea face printr-o procedura simplificata, de care se va ocupa nou banca la care se transfera contul. Aceasta va lua legatura cu vechea banca, de la care va efectua transferul banilor din vechiul cont, a serviciilor aferente acestora, precum debitul direct sau ordinele de plata programate, precum si istoricul contului pe o perioada de 13 luni.