Ghiseul Bancar

Bancherii nu vor nici acum sa recunoasca problema creditelor in franci elvetieni si sa imparta cu clientii povara cursului valutar

Creditele in franci elvetieni

Viceguvernatorul BNR, Liviu Voinea, spune ca cei care au credite in franci elvetieni platesc rate mai mici decat cei cu credite in lei, sugerand ca nu au de ce sa se planga, in timp ce seful Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, recunoaste ca nu are de gand sa imparta cu clientii povara deprecierii leului fata de franc cu peste 80% in medie dupa izbucnirea crizei.

Aceste declaratii au fost facute, zilele acestea, in plina dezbatere a legii privind darea in plata, ai caror initiatori au declarat ca este dedicatie speciala pentru clientii cu credite in franci elvetieni.

In urma cu un an, reprezentantii BNR, in frunte cu guvernatorul Mugur Isarescu, sugerau bancilor sa imparta povara cursului cu clientii lor, prin negocieri cu fiecare client, pentru evitarea unei masuri generale, de tipul legilor adoptate in tarile vecine, precum Ungaria, Croatia sau Polonia si a proiectului de lege care se discuta si la noi in Parlament, dar care a fost abandonat, ulterior, la presiunile FMI si BNR.

Un an in care problema creditelor in franci elvetieni nu s-a rezolvat, cum era de asteptat, astfel ca protestele clientilor au continuat, sustinuti de avocati cu interese materiale directe, creandu-se astfel mediul ideal pentru aparitia unei legi precum darea in plata.

Am fost curios, de aceea, sa aflu ce gandeste acum, dupa esecul in a trata aceasta problema, Steven van Groningen, seful Raiffesen Bank. Are de gand banca, in ultimul ceas, sa imparta povara creditelor in franci cu clientii ei?

Raspunsul lui Steven van Groningen a fost urmatorul, in esenta: „Ce inseamna a imparti povara? Sistemul bancar a pierdut sute de milioane prin provizionarea creditelor care nu au fost rambursate. Asta poate fi considerata o povara pentru banci. Declaratiile reprezentantilor clientilor au un interes personal, si atunci nu as vrea sa comentez asa ceva. Sunt doua tipuri de clienti: cei care pot sa plateasca, dar nu vor, si cei care vor sa plateasca, dar nu pot. Pentru a doua categorie, incercam sa gasim solutii, dar trebuie mai intai sa ne asiguram ca fac parte din aceasta categorie.”