Ghiseul Bancar

Cum functioneaza mecanismul comisioanelor interchange impuse de Visa si MasterCard la platile cu cardul in magazine

In România, comisionul interbancar în sistemele VISA și MasterCard este de 1% și respectiv 1,2%, în timp ce în țări ca Belgia, Franța, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul comisionului nu depășește 0,8% (pentru ca

Se stie ca utilizatorii de carduri nu platesc niciun comision pentru cumparaturile efectuate in magazine, dar mai putin cunoscut este faptul ca, pe de alta parte, magazinele care accepta plata cu cardul sunt nevoite sa achite comisioane stabilite de Visa si MasterCard, care in Romania sunt printre cele mai mari din Europa.

In România, comisionul interbancar în sistemele VISA și MasterCard este de 1% și respectiv 1,2%, în timp ce în țări ca Belgia, Franța, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul comisionului nu depășește 0,8% (pentru cardurile de debit cu chip), potrivit unui studiu la Consiliului Concurentei.

In total, magazinele care accepta plata cu cardul trebuie sa plateasca organizatiilor de carduri si bancilor un comision intre 1,78% si 2,4% din valoarea fiecarei cumparaturi.

Mecanismul de percepere a comisioanelor

Iata care este mecanismul de percepere a acestor comisioane, denumite fie interbancare, fie interchange fie swipe fee, in America: nivelul comisioanelor este stabilit de organizatiile de plata, Visa si MasterCard, dar sunt incasate de catre banca ce a emis cardul cu care se face plata, de la banca magazinului, adica cea care detine POS-ul la care se accepta plata cu cardul.

Comisionul interchange, in medie de 1% in Romania, fiind cel mai ridicat din Europa, conform studiului Consiliului Concurentei, este dedus de catre banca emitenta a cardului din suma pe care clientul trebuie sa o plateasca pentru cumparaturile facute, suma care se transfera la banca magazinului.

De exemplu, daca detinatorul unui card BCR a platit la Carrefour, care are POS-uri BRD, cumparaturi in valoare de 100 de lei, BCR va transfera din contul de card al clientului catre contul Carrefour de la BRD o suma de doar 99 de lei, retinand comisionul de 1% din 100 de lei, adica 1 leu.

La randul ei, BRD va lua din cei 100 de lei si un comision pentru ea, cu alta denumire, pentru serviciul oferit de acceptare a platii cu cardul, adica intre 0,78% si 1,4%, respectiv diferente de pana la 1,78% si 2,4%, la cat se ridica in total comisioanele platite de magazin pentru acceptarea platii cu cardul.

Ceea ce inseamna ca BRD va mai lua din cei 100 de lei intre 78 de bani si 1,4 lei, sa spunem 1 leu, in medie, asa incat comerciantul incaseaza in contul sau o suma neta de 98 de lei pentru cumparaturile in valoare de 100 de lei.

Vedem asadar ca banca detinatoare a POS-ului incaseaza pentru serviciul oferit, de acceptare a cardului, ce presupune intretinerea unui POS, un comision la fel de ridicat sau chiar mai mic decat comisionul interchange incasat de banca emitenta a cardului, care de fapt nu ofera niciun serviciu pentru comerciant.

Comision inventat pentru stimularea afacerii cu carduri

Organizatiile de carduri Visa si MasterCard au inventat asadar acest comision interchange, cu scopul de a stimula bancile sa emita carduri si sa incaseze, in consecinta, un comision de 1% pentru fiecare plata.

Odata stabilite comisioanele ce trebuie incasate de banci de la magazine, Visa si MasterCard isi deduc ulterior din acestea partea lor de castig, sub forma de comisioane pentru serviciile aferente cardurilor, a caror nivel este direct influentat de nivelul comisioanelor interchange incasate de banci. Comisioane ce reprezinta profituri uriase pentru Visa si MasterCard, precizeaza Reuters.