Unele banci incalca legea utilizarii cardurilor impusa de BNR

Asadar, dupa seria de articole in care povesteam (la persoana intai) cum a fost furat cardul de credit al unui cititor al publicatiei GhiseulBancar.ro, revenim acum cu noi precizari. Epopeea furtului unui card a intrat, din pacate, intr-un punct mort.

Mai precis, banca emitenta a cardului furat (nu-i dam inca numele, pentru a pastra suspansul) a concluzionat, in urma investigatiei, ca nu este responsabila de acest eveniment, ca atare nu-si despagubeste clientul.

Sa recapitulam pe scurt ce s-a intamplat:

Unui om i s-a furat cardul din buzunar, in timp ce lua masa la un restaurant. Hotul a mers repede la Marriot si a golit banii de pe card, la un magazin unde nu i s-a cerut introducerea codului PIN (hotul nu-l stia). Totul s-a intamplat in doar doua ore, inainte ca detinatorul cardului sa descopere furtul si sa anunte banca pentru a bloca cardul.

Dar de ce nu i s-a cerut hotului codul PIN la efectuarea tranzactiei? Exista cel putin trei scenarii:

1. La Marriot fac tranzactii multi straini, iar multi dintre acestia sunt obisnuiti sa utilizeze cardul fara codul PIN, ca atare magazinele s-au adaptat la situatie;
2. Hotul era in cardasie cu magazinul
3. Hotul a stiut sa faca tranzactia la POS-urile bancilor acceptatoare de carduri din Romania care nu solicita PIN-ul. Aceste banci sunt foarte putine, dar exista. Si in acest caz a fost vorba de una dintre aceste banci (Nu-i dezvaluim numele nu pentru a pastra suspansul, ci pentru ca asteptam niste lamuriri suplimentare de la ei).

Conform regulamentului BNR de utilizare a cardurilor, atunci cand se face o tranzactie fara introducerea codului de securitate PIN, banca este raspunzatoare. Cu atat mai mult cu cat semnatura hotului de pe chitanta tranzactiilor era diferita de cea de pe cardul detinatorului.

Cu toate acestea, banca i-a trimis clientului pagubit un raspuns oficial in care se spune, culmea, invocand tocmai regulamentul BNR, ca nu este cupla sa si nu poate sa-l despagubeasa. Motivul: furtul banilor de pe card a avut loc inainte ca el sa anunte banca sa-i blocheze cardul. Incredibil! Intrucat dupa ce banca blocheaza cardul practic nu se mai pot efectua operatiuni, asadar nu mai ai ce sa reclami!

Pentru a vedea cine are dreptate in acest caz, am cerut si pozitia oficiala a BNR. Iat-o:

Ce spune BNR cu privire la fraudele cu cardul

"În conformitate cu prevederile art. 24 din Regulamentul Bãncii Naþionale a României nr. 6/2006 privind emiterea ºi utilizarea instrumentelor de platã electronicã ºi relaþiile dintre participanþii la tranzacþiile cu aceste instrumente, deþinãtorul unui instrument de platã electronicã are printre obligaþii luarea mãsurilor rezonabile pentru asigurarea siguranþei instrumentelor de platã electronicã, în sensul protejãrii acestora împotriva furtului, pierderii sau deteriorãrii ºi sã respecte prevederile speciale din contract cu privire la furt ºi pierdere, precum ºi sã înºtiinþeze emitentul cardului imediat ce constatã furtul/pierderea acestuia la telefonul operaþional 24 ore din 24 prin care se comunicã situaþiile de urgenþã.

Menþionãm cã potrivit prevederilor art. 25 din Regulamentul nr. 6/2006, pânã la îndeplinirea obligaþiei comunicãrii cãtre emitent a furtului/pierderii cardului, deþinãtorul este rãspunzãtor pentru toate operaþiunile executate, urmând sã suporte toate pierderile aferente acestor operaþiuni pânã la limita echivalentului în lei al sumei de 150 euro, la cursul anunþat de Banca Naþionalã a României pentru ziua efectuãrii operaþiunilor frauduloase. Din momentul anunþãrii emitentului, deþinãtorul nu este rãspunzãtor pentru pierderile apãrute ca urmare a furtului/pierderii cardului. Totuºi, rãspunderea deþinãtorului cardului este integralã în cazul în care se dovedeºte cã acesta a acþionat cu neglijenþã sau fraudulos.

Dacã instrumentul de platã electronicã a fost utilizat fãrã a fi prezentat fizic sau fãrã identificarea electronicã a acestuia (PIN, coduri de acces), deþinãtorul nu este rãspunzãtor pentru tranzacþiile executate, în baza prevederilor art. 26 din aceeaºi reglementare.

De asemenea, contractul încheiat între emitentul cardului ºi deþinãtorul acestuia trebuie sã conþinã, pe lângã drepturile ºi obligaþiile pãrþilor, clauze referitoare la perioada de timp în care o tranzacþie efectuatã poate fi contestatã de cãtre utilizator, inclusiv procedurile prin care aceastã tranzacþie poate fi contestatã ºi reconstituitã, precum ºi procedurile de soluþionare a contestaþiei ºi entitatea care se ocupã cu rezolvarea oricãror probleme privind cardurile proprii sau tranzacþiile realizate cu acestea, durata maximã acceptatã pentru transmiterea rãspunsului conþinând rezultatul contestaþiei, cuantumul ºi modul de calculare a taxei de soluþionare, dacã existã, indicarea autoritãþii abilitate sã soluþioneze litigiile dintre deþinãtor ºi emitent, conform art. 6 din aceeaºi reglementare.

În ceea ce priveºte termenul în care trebuie realizatã despãgubirea, precizãm cã emitentul cardului este obligat sã crediteze contul deþinãtorului respectivului card cu valoarea despãgubirii în termen de o zi bancarã de la momentul recunoaºterii dreptului deþinãtorului la aceasta sau de la stabilirea acestui drept de cãtre o instanþã de judecatã ori de arbitraj."

Asadar, asa cum s-a intamplat si in cazul nostru, cardul a fost utilizat fara identificare electronica a acestuia (codul PIN), in concluzie DETINATORUL NU ESTE RASPUNZATOR PENTRU TRANZACTIILE EFECTUATE.

Banca insa spune ca este raspunzator. Cum iesim din impas? Vom cere BNR sa ne dea o solutie.

3 comentarii

Dobre Emilia
2008-09-05

Buna seara, Pe data de 20.08.2008 mi-a fost furata geanta dintr-o sala de curs, in timpul orei, de fata cu profesoara.Eu am inlemnit cand am vazut o mana venind din spate si zburand-mi geanta de sub nas.Am sunat la banci sa blochez cardurile.Atat la Banca X cat si la Alpha BanK. Operatorii de serviciu mi-au spus ca s-a incercat scoaterea banilor de pe card de la doua ATM-uri apartinand bancilor Pireus si Raiffeisen, mi s-a dat nr terminalelor si mi s-a spus ca hotul a introdus codul PIN de 3 ori gresit pana a blocat cardurile. A doua zi , sun la Pireus si Raiffeisen cerand ajutorul pentru identificarea locatiei ATM-urilor si a orei cat mai exacte a utilizarii cardurilor. Aflu locatia, comunic Politiei de la sectia Y unde mi se garanteaza prinderea hotului " in baza datelor furnizate de mine" si astept cuminte un telefon de la inspectorul care se ocupa de caz. Intr-un final primesc si telefonul mult asteptat. Mi se cere sa cer bancilor emitente a cardurilor, o scrisoare oficiala in care sa spuna exact ce mi-au spus si mie telefonic.Zis si facut, sun....la X care m-au asigurat ca imi vor da datele cerute dar sa formulez cererea in scris. O scriu si o trimit pe fax, primesc telefon de confirmare si sunt rugata sa duc cererea in original la orice sucursala. Bun,,,, mi-am facut program pentru luni dimineata. Sun la Alpha Bank, unde mi se raspunde ca nu imi vor elibera o asemnea adresa, chiar daca este vorba de un card pe numele meu , cu datele mele, cu banii mei in cont,,,,ci STUPOARE doar POLITIEI ROMANE , ca " Numai procurorul poate cere asa ceva". Va bateti joc de mine oameni buni? Pai la ce mai aveti nevoie de datele mele pentru emiterea unui card din moment ce numai un procuror ar putea obtine? D-ra de la carduri imi spune nosalant ca ea intelege situatia...ei nu zau! CHIAR asa! Chiar o intelegi? Daca ti s-ar fura tie toate actele legale si de serviciu, bani,chei, telefon si o parte din sufletul tau, tot asa ai reactiona? Si cu ce pret? Cu pretul ca acel infractor sa fie cercetat in libertate ,,,ca doar a furat prea putin si saracu n-a apucat sa dea si cuiva in cap pentru o poseta. Nu aveti incredere in Alpha Bank, nu va ajuta si nici nu va protejeaza in caz de furt. Incheiati cat mai repede socotelile cu ei. Eu asa am sa fac. Astept emiterea unui nou crad care trebuia sa vina de o saptamana si azi suntem in 05.09.2008, deci a doua saptamana si nimik.

Dunare Petru
2009-01-20

Domnisoara/doamna Dobre Emilia... Chiar stiu si eu cum e sa simti fustrarea ce urmeaza unui furt...dar cei de la banca au avut dreptate... Nu le iau partea, dar mai cititi legislatia... ati refulat pe un om si nu e corect. E vorba de un sistem... Daca de la alta banca ati primit alt raspuns inseamna ca ati vorbit cu cineva care e departe de prevederile legale.. O sa mai curga apa pe Dunare pana cand romanul o sa invete sa se cultive civic si juridic.. Pana atunci, numai de bine!

Dunare Petru
2009-01-21

Revin la mesajul anterior, cu scuzele de rigoare. Daca ati solicitat datele personale, nu exista nci un motiv pentru a nu va fi furnizate, avand in vedere ca erati titulara de cont. Banuiesc ca a fost vorba de neatentie la ceea ce a fost solicitat -ca si in cazul meu la prima lectura- si s-a facut legatura cu solicitarile de informatii... Solicitarea dumenavoatra e intemeiata pe art 113 din OUG 99/2006... Probabil cei de la unitae, cand au auzit ca este vorba de un furt, s-au dus la art 114 din acelasi text de lege... Inca o data, scuze pentru opinia superficiala de mai inainte.

Posteaza un comentariu