Ne-am inselat: ING ne despagubeste daca ni se fura banii de pe card!

Scriam zilele trecute ca ING nu ne despagubeste in cazul in care ni s-au furat banii de pe card. Mai exact, in cazul in care ni se fura cardul de credit, iar hotul reuseste sa cumpere cu el diverse bunuri din magazine, fara a i se cere sa introduca codul PIN. Pentru ca, unele banci acceptatoare de carduri, putine ce-i drept, accepta si plati cu cardul fara obligatia introducerii codului de securitate PIN, (vezi articolul) utilizatorul fiind obligat in schimb sa se legitimeze si sa semneze bonul prin care confirma tranzactia.

Fireste, respectivele cumparaturi au fost facute de hot inainte ca utilizatorul de drept al cardului sa-si dea seama ca-i lipseste cardul, moment in care trebuie sa sune la banca, la un numar de telefon care functioneaza non-stop, pentru a se bloca tranzactiile cu acel card. Ca in cazul furturilor sau pierderilor de telefoane mobile.

Problema a pornit de la un caz real al unui cititor al publicatiei GhiseulBancar.ro, caruia i-a fost furat cardul, iar banca emitenta a refuzat sa-l despagubeasca, motivand ca a fost vorba de tranzactii efectuate inainte de blocarea cardului, caz in care, coform legislatiei impuse de Banca Nationala a Romaniei (BNR), clientul este exclusiv responsabil pentru pierderile suferinte, intrucat a fost neglijent atunci cand i s-a furat cardul.

Pentru a vedea care este adevarul in aceste cazuri si mai ales care sunt procedurile cu privire la despagubirile in astfel de cazuri, am cerut opinia reprezentantilor ING. O banca inovatoare, de altfel, in domeniul platilor cu carduri si a masurilor luate pentru cresterea sigurantei tranzactiilor cu carduri, fiind printre primele banci romanesti care a adoptat recent cardurile cu cip.

Ne-am adresat domnului Adrian Apolzan - Director Dept Carduri, persoana din cadrul bancii cea mai in masura sa ne lamureasca pe aceasta tema.

Iata sfaturile oferite de acesta clientilor ING aflati in situatia unei fraude cu cardul:

Mai intai, trebuie sa stiti ca fiecare caz se trateaza in parte, pentru ca fiecare incident are propriile caracteristici. Astfel, banca descopera daca este vorba, intr-adevar de o frauda, cu alte cuvinte daca utilizatorul cardului este de buna credinta atunci cand contesta o tranzactie sau este de rea credinta, mai exact o face cu intentia de a castiga ceva nejustificat sau, pur si simplu, daca este vorba de o greseala in utilizarea cardului.

Sa luam cateva exemple, pentru a fi mai convingatori:

1. Cazul neglijentei in utilizarea unui card

Exista multe cazuri in care cardul unei persoane ajunge pe mana unor prieteni, colegi de birou, membri ai familiei, care il folosesc fara ca acesta sa stie.

De exemplu, copilul fura cardul tatalui, dupa ce i-a aflat PIN-ul, pentru a scoate niste bani de la ATM sa-si cumpere ceva sau sa se distreze cu prietenii. In acest caz, fireste, este vina ta ca ai permis sa se intample acest lucru, asadar banca nu te poate despagubi.

La fel se poate intampla cu sotia/sotul, fratele/sora, prietenul/prietena care iti sustrag cardul, afla PIN-ul si fac tranzactii cu el, iar apoi tu contesti aceste tranzactii. Nici sa nu te gandesti ca in astfel de cazuri banca iti va da banii inapoi! Pentru ca PIN-ul nu trebuie stiut decat de utilizatorul cardului! Aceasta este o regula de aur in tranzactiile cu carduri.

Apoi, iti lasi haina, geanta sau portofelul in care se afla cardul intr-un cuier, pe un birou sau intr-un alt loc de unde este sustras de cineva, care afla si PIN-ul iar apoi utilizeaza cardul pentru a retrage bani sau pentru a cumpara diverse lucruri. Dupa care, poate foarte bine sa-ti puna cardul la loc in buzunar, fara sa stii ca ti-a fost folosit. Te trezesti ca-ti lipsesc bani de pe card si nu stii cum s-a intamplat! Nici in aceste cazuri, banca nu are cum sa te despagubeasca! A fost neglijenta ta, pentru ca ai permis sa ti se afle PIN-ul, un cod ce trebuie stiut doar de tine si care nu trebuie sa ajunga la alticineva!

Un alt caz de neglijenta este cel in care ti se fura cardul sau il pierzi, impreuna cu o hartie pe care se afla codul PIN. Desi furtul sau pierderea nu se poate considera neglijenta, existenta codului PIN alaturi de card, ceea ce face posibila utilizarea lui, se poate interpreta ca neglijenta.

2. Cazul furtului sau pierderii cardului fara sa fii vinovat

Ce se intampla insa in cazul in care ti s-a furat sau ai pierdut cardul, fara ca hotul sa stie codul PIN? Aceasta nu poate fi considerata neglijenta pentru ca, teoretic, cardul nu poate fi folosit fara codul PIN. Si totusi, dupa cum am vazut, sunt posibile si tranzactiile fara introducerea codului PIN, unele banci acceptand acest lucru.

In astfel de cazuri, lucrurile se complica putin, pentru ca banca, din nou, trebuie sa se asigure ca este vorba intr-adevar de un hot si nu de o inscenare sau de o neglijenta. (Vorbim aici de furtul cardului real, al plasticului, pentru ca exista si cazul furtului virtual, mai precis copierea cardului, adica a benzii magnetice, dupa care respectiva informatie se imprima pe un card fals si se utilizeaza pentru cumparaturi sau retragerea sumelor de la ATM.)

Care este procedura ING Bank in astfel de cazuri? “Noi investigam cazul, pentru a ne convinge mai intai ca este vorba de o frauda reala. Daca suntem convinsi ca asa este, despagubim clientul, adica utilizatorul cardului. Daca lucrurile sunt mai complexe, adunam toate datele necesare, astfel incat sa putem identifica cat mai exact vinovatul fraudei si sa recuperam suma de bani”, spune directorul cardurilor ING, Adrian Apolzan.

El precizeaza ca, potrivit procedurilor internationale ale organizatiilor de carduri (Visa, MasterCard), timpul de solutionare a unui caz dureaza pana la 3 luni. “Insa clientul este imediat despagubit in momentul in care banca noastra este convinsa ca va putea recupera banii fraudati de la banca acceptatoare. Organizatiile de carduri sunt cele care dau regulile dupa care se incadreaza fiecare caz”, adauga Apolzan.

Tocmai pentru ca lucrurile se complica atunci cand hotul utilizeaza un card furat fara a avea nevoie de un cod de securitate (PIN), bancile au inceput sa adopte metode de securitate avansate, precum cardul cu cip. Acest tip de carduri, lansat recent de ING, sunt practic imposibil de copiat, asa cum se intampla in cazul cardurilor cu banda magnetica.

Totusi, in prezent majoritatea terminalelor instalate de banci nu accepta cardurile cu cip, astfel incat acestea dispun si de banda magnetica, in consecinta sunt inca vulnerabile la copiere. Pana cand toate bancile vor avea POS sau ATM care accepta cardurile cu cip.

(Vom reveni in episoadele urmatoare cu alte amanunte privind fraudele cu carduri, cu scopul de a informa si educa utilizatorii de carduri).

9 comentarii

Mariana Badea
2008-12-17

Nu, nu v-ati inselat, majoritatea cazurilor sunt incadrate de ING la neglijenta. Dl Apolzan este amabil sa dea exemplu si situatia in care cu cardul s-au efectuat plati pe Internet, situatie in care nu se solicita PIN-ul, unde este incadrata?

Gagea
2009-03-30

Si eu sunt curios. Recent au fost facute cumparaturi in valoare de 2200 RON cu cardul meu pe internet fara sa fi avut careva acces la card. Maine voi vedea ce rezolv la ING. Aia erau ultimii mei bani. Voi face totul ca sa ii recuperez.

Lucian Oniscu
2009-07-08

Cum zicea si Mariana Badea, ING nu despagubeste clientii care au fost victime a unei fraude bancare efectuate online. De curand, prietenei mele i-au disparut aproape 2500 RON de pe card, bani cu care s-au efectuat tranzactii online. Desi Oficiul Combaterii Crimei Organizate a dispus ca este intr-adevar o frauda, si ca suntem clienti de buna credinta, ING refuza despagubirea, pe motivul folosirii CVV2-ului. Intentionam acum sa facem tot posibilul (reclamatii ANPC, OPC, actiuni in instanta si articole in presa) pentru a recupera banii si poate asa, si alte persoane care se afla in aceasta situatie nu vor mai fi abuzate de catre ING. Daca doriti, va pot oferi mai multe detalii cu privire la incident.

un cetatean
2009-07-20

Domnilor fraudati, nu este intamplator ca vi s-a intamplat chiar dvs. Inocenta si naivitatea cu care cereti banii inapoi adevereste slaba pregatire la pericolele vietii. Daca tranzactionarea pe internet nu cere PIN, cere in schimb alte informatii specifice care se gasesc fizic inscriptionate pe cardul dvs, si aceste informatii au fost disponibile celor care au tranzactionat. Sau nu cumva ati tranzactionat online pe site-uri despre care nu stiati prea multe lucruri si in loc sa pescuiti un pret bun, ati fost pescuiti la randul vostru. Recunoasteti intai de toate neglijenta, refaceti filmul inconstientei dvs si abia apoi vedeti daca mai e cazul sa cereti banii inapoi.

lumi
2010-07-11

@un cetatean: nu pregatirea in fata pericolelor, ci oamenii care fac frauda sunt de vina. E de vina pagubitul ca a fost furat? Aici nu se pune problema de transmiterea PIN-ului cardului, de pierderea cardului sau de neatentie. Toate informatiile de care are nevoie hotul sunt scrise pe card pt el chiar de banca. Banca ar trebui sa-si asume riscul ca orice strain poate filma cardul (fata/spate) si citi pe card toate informatiile de care are nevoie pentru plata online. Poate fi si tipul de la McDonalds. Sunt curioasa ce atitudune veti lua dvs. cand o sa vi se intample. Banca ar trebui sa despagubeasca victima pentru ca face carduri atat de usor de fraudat. Si clauza asta ar trebui sa se regaseasca in polita de asigurare a bancii. Sa primeasca de la asigurator banii, iar banca sa-i dea mai departe pagubitului. Intrebarile sunt: 1. isi asuma banca greaseala de a face astfel de carduri? 2. cum se fac investigatiile - pas cu pas - de catre banca in colaborare cu alte organe de verificare in cazul fraudei cu plata online? 3. despagubeste in caz de frauda cu cardul online? Poate ghiseulbanca.ro poate sa se intereseze, sa intrebe specialistii si sa ne raspunda si noua? Cat mai specific, nu la modul general.

monica
2010-09-15

Pentru dl. Lucian Oniscu, va rog sa ma contactati, as dori mai multi detalii. Si eu sunt in aceasi situatie. Multumesc, chivu_monika@yahoo.com

tristu
2011-01-12

Ai ma puf, cum ai reusit ?

MIHAI
2012-03-26

ma numesc mihai si am transferat 150 de lei din contul meu ING in contul unei persoane care urma sa imi trimita apoi ce aveam de cumparat. problema e ca persoana respectiva nu mi a mai trimis bunul, ci are si telefonul inkis si nu imi raspunde. ce inseamna asta? pot recupera banii ? e inselaciune ?

FLOCA
2020-12-29

@Lucian Oniscu.... Putem discuta pu?in.. Sunt în aceea?i situatie

Posteaza un comentariu